Annons

Dags för kamera igen, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)
För mig är det självklart att storleken på sensorn gör skillnad, men ofta spelar det ingen roll. Det går att göra fantastiska bilder med alla format.

Det finns dock t.ex. inte några halvformatsobjektiv som motsvarar mina 24/1,4 eller 28-70/2, om man inte som vissa väljer att bortse från skärpedjupet.

Jag brukar strunta i appar för skärpedjup och att fota linjaler och inte ägna mig åt att upprepa marginella skillnader mellan olika format. Är supertunna skärpedjup väldigt viktigt bör man genast köpa en Hasselblad H2D eller en Fuji GFX.
Kul att du har både 24/1,4 och 28-70/2. Inget av dem har en motsvarighet hos Fuji. Fast det finns 56/1,2 och jag har också EF 85/1,4 IS. Vi kan ta de båda och se hur stort det här problemet nu är för APS-C. Enligt dig är ju detta en stor nackdel eller hur. Som du vet fotar jag både med Canon och Fuji och jag ser inte problemet i daglig fotografering.

Bilagor

• _ALM3805.jpg
    4.1 MB · Visningar: 10
  • _ALM6263.jpg
    _ALM6263.jpg
    1.5 MB · Visningar: 9
Jag säger inte att det är ett problem för de flesta, men att påstå att det inte är skillnad är fel. Jag förstår faktiskt inte varför du i flera år försökt förneka att sensorstorleken gör skillnad.

Senast ändrad:
Jag brukar strunta i appar för skärpedjup och att fota linjaler och inte ägna mig åt att upprepa marginella skillnader mellan olika format. Är supertunna skärpedjup väldigt viktigt bör man genast köpa en Hasselblad H2D eller en Fuji GFX.
Kul att du har både 24/1,4 och 28-70/2. Inget av dem har en motsvarighet hos Fuji. Fast det finns 56/1,2 och jag har också EF 85/1,4 IS. Vi kan ta de båda och se hur stort det här problemet nu är för APS-C. Enligt dig är ju detta en stor nackdel eller hur. Som du vet fotar jag både med Canon och Fuji och jag ser inte problemet i daglig fotografering.
Inte alls säkert att H2D eller GFX ger kortare skärpedjup än t.ex. en fullformatskamera eftersom fullformatskameran ofta kan använda ljusstarkare objektiv. Den största vinsten med mellanformat är fler/större pixlar samt större färgdjup.

Det tas väldigt många bra bilder idag med betydligt mindre sensor än M4/3, förmodligen fler än vad det görs med allt från M4/3 - mellanformat tillsammans.

Det gäller att ta det som passar bäst. Sedan blir det alltid en konstig diskussion, när det börjar snackas om att objektivet bla bla bara finns till just ett format utan att räkna in ekvivalensen.

Vill du lägga 80k + kamera på att tjäna 100g och få sämre ljusprestanda och någon mm till på telesidan mot att få bättre ljusprestanda och lägga 30k för samma sak och få lite mer på vida sidan. Ja då är en M4/3 med ett 150-400 kanske bättre än en APS-C kamera med ett 150-600.

Tycker man om kort skärpedjup, vilket inte alla gör. Vill man kunna fotografera vidvinkligt, vilket inte heller alla vill.
Är pengar en faktor som spelar in? Vill man ha dom senaste funktionerna. Det är mer sådana frågor som bör ställas istället för att bara basunera ut i tråd på tråd att sitt eget system är bäst. Inget system är bäst för alla situationer, alla är en kompromiss. Alla system inkl dagens mobiler kan dessutom ta bra bilder, så titta jag tog en bra bild med just mitt system säger ganska lite.

Inte alls säkert att H2D eller GFX ger kortare skärpedjup än t.ex. en fullformatskamera eftersom fullformatskameran ofta kan använda ljusstarkare objektiv. Den största vinsten med mellanformat är fler/större pixlar samt större färgdjup.
Det finns objektiv till H2D och GFX som ger kort skärpedjup ungefär lika 85/1,2 eller 1,4 för FF. Mycket kortare skärpedjup än 1,2 på 85 mm lär få ha nytta av. Det är ju en fråga om vikt, storlek och pris. Det finns ju sedan Noctilux 0,95 för 150 000 om man är riktigt sugen på kort skärpedjup

Hur stor skillnad är det mellan Canon R7 & R10? Är det markant skillnad eller funkar R10 lika bra? Rätt stor skillnad i pris nämligen.

Optiken skulle jag säga är viktigare, kamerahuset är verktyget och har den funktionerna som behövs och hjälpmedlen man vill ha så är det onödigt att köpa det dyraste bara för att.

Men ta lite mer fakta om modellerna innan, jag anv en R6'a så tekniken har gått frammåt :)

Stirra dig inte blind på megapixlar.

Det finns objektiv till H2D och GFX som ger kort skärpedjup ungefär lika 85/1,2 eller 1,4 för FF. Mycket kortare skärpedjup än 1,2 på 85 mm lär få ha nytta av. Det är ju en fråga om vikt, storlek och pris. Det finns ju sedan Noctilux 0,95 för 150 000 om man är riktigt sugen på kort skärpedjup
Uno har nog en poäng här. Finns det verkligen några objektiv som är typ 105/1,5 till GFX?
Dessutom finns det betydligt billigare 50mm-objektiv till FF som är lika ljusstarka som Noctiluxen.
Allt det där är rätt ointressant men rätt kan ju få vara rätt.

Tjena!

Sålde min kamera runt 2015 pga. bristande intresse och inte hade tid nog att fota. Nu är jag sugen på att ta upp intresset igen och söker lite efter råd.
[...]
Lutar åt att det blir ett L optik då jag tyckte då iallafall, att det var rätt stor skillnad på bildkvalitén och detta är väl det viktigaste för mig.
[...]
Jag använde Canon när 5D kom, köpte den någon gång på våren 2006. På den tiden var det L-objektiv som gällde om man ville ha det fräckaste. Det fanns några "vanliga" som också var bra. Nu använder jag Sony och vet inte mycket om Canon längre. Så några mer generella tankar här.

Det har hänt mycket med utvecklingen av objektiv sista tio åren. Nu finns det många objektiv i de billigare serierna av objektiv som är minst lika bra som de gamla L. guldringarna eller GM-objektiven.
Det är ingen större idé att gräva ner sig för mycket i detaljer runt objektiven. Läs en review och har de inget väldigt negativt att säga så är objektivet helt enkelt bra. Bilden är det intressanta såklart!

Jag har använt mig av förra generationens bättre kameramodeller nu i flera år. Ett bra sätt att spara pengar och använda till annat.

De stora skillnaderna är vädertätning och ibis dvs bildstabilisering i kamera huset.
IBIS är väl den största skillnaden för vanliga användare. Vädertätning ställer även krav på att objektiven är det för att fungera fullt ut. Men visst är det bra om man ofta är ute i krävande miljöer.

Här är en länk till en genomgång.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto