Annons

Extremt bra kamera på dagens mobiler! Varför går det inte att bygga en kompaktkamera.....??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker mig sett dom senaste åren att den yngre generationen skaffat systemkameror dessutom ofta med retrodesign.

Hållar helt med dig om kompakterna, deras roll är utspelad. Dom kommer dyka upp i hyper lite då och då. Det finns dessutom spegellösa APS-C-kameror från alla dom större tillverkarna som bara är marginellt större nu. Nikons Z30 med pannkaksobjektiv är inte mycket större, Canon och Sony har också kameror i den kategorin.

Nu kan väl google lens göra det just för att det gjordes manuellt på tiden de hittades och google kan använda den informationen för att göra det nu.

Orginalöversättningar av gamla skrifter tolkas i vilket fall ofta fel. Mycket pga att ords betydelse ändras med tiden och framför allt ändras ords laddning väldigt mycket.

Många toktolkningar av religiösa skrifter beror på dessa ting. Färger är en sådan sak, förr hade man inte namngett så många färger. Röd låg t.ex. i brun uppe hos oss väldigt länge.

Jag tycker överättningarna Google gör idag av moderna språk verkar väldigt bra. Men inte ens Google Lens kan matcha forskare med särskild skolning och djup erfarenhet eller kunniga arkivarier när det gäller att tolka gamla skrifter och självklart har betydelsen i ord varierat mycket över tid. Men det Google Lens kan göra (särskilt då med den otroliga smidighet det görs i mobilerna speciellt) är inget annat än otroligt. Google Lens finns ju för datorer också men är mycket knöligare att använda där än i mobilerna och det beror mycket på att i mobilerna är accessen till bildbiblioteket hårt definierad medan det inte är så i datorversionen.

1732203553995.png

Bilden visar den ikoniska exteriören av Israeli Museums Book of the Shrine där museet förvarar de flera tusen år gamla handskrifterna som är mer kända som Döda Havs-rullarna eller som man numera oftare säger Qumran-rullarna efter platsen där de hittades.

1732200194572.png

Här en bild jag tog genom att bryta mot det fotoförbud som finns i Israeli Museum i Jerusalem. Det förbudet finns för de som inte fattat att dessa skrifer inte tål att exponeras för blixtljus.

Hebreiskan var ju länge i princip utdött tills det uppväcktes i slutet på 1800-talet i form av Nyhebreiskan och att människor idag kan läsa de 2000 år gamla Döda Havs- eller Qumran-rullarna som visas i museet här i "the Schrine of the Books" är ju bara fantastiskt i sig och nu behöver man inte ens kunna läsa hebreiska - för nu finns ju Google Lens och det går förvånansvärt bra.

Nedan ett litet klipp som sägs komma från Esthers Bok i Bibeln:

1732201691317.png

Enligt översättningen så står bl.a. som inte helt tolkas rent:

*det är det
Och det hände sig i Aksuros dagar att han var Akson den rättmätige och hundra tusen τίσια άμα διλι kung Aksuros till tronen för riket som i d
sralral uschu

Att systemet ens kan tolka ett enda ord av dessa texter som i en del fall skrevs 3-400 år före Kristus är ju rent förunderligt, trots att det blir lite konstigt ibland. Det är ju dessutom handskrifter vi pratar om men det är ju faktiskt så att moderna OCR-program också slirar med betydligt bättre underlag än detta.

Nedan ett klipp ur Josua 1:1

1732202482753.png

Här är det klockrent och ingen skräptext alls:

Och efter Mose följde en HERRENS tjänare, och Yehouel Yehoshua sade på dagen för Mose tjänst och sade:

Google Lens lanserades officiellt den 4 oktober 2017. Funktionen började rullas ut till Google Assistant för Pixel- och Pixel 2-telefoner i november 2017 och har alltså funnits ett bra tag utan att jag har haft en aning om det förrän det släpptes i en uppgraderad form alldeles nyligen också för Android. Har ingen aning om hur länge det funnits för Android men jag har faktiskt inte haft en aning om detta då jag är mycket måttligt telefonintresserad.

Jag kommer dock främst använda Google Lens när jag metadatasätter gamla bilder av motiv jag ibland glömt både namnet på eller var de tagits. Bildanalysfunktionen är bara otroligt användbar när jag jobbar med mitt bildarkiv. Jag tror många fotografer, som precis som jag tidigare missat programmets stora potential, skulle kunna ha stor nytta av detta i många olika avseenden - inte minst för att kolla om någon snott deras bilder utan att fråga.

Jag tar numera bara upp de bilder jag vill ha hjälp med på skärmen och fotar av dem med Google Lens i mobilen och sedan löser programmet för det mesta upp min glömska alt. okunnighet på bråkdelen av en sekund. Man lär sig mycket på köpet, vilket alltid är kul.

Jag tror att Google Lens kommer att göra världen mer transparent och lite lättare att förstå för många som vill förstå sin omvärld lite bättre och inte minst då folk som reser mycket i världen där de möts av språk och skrivtecken de inte förstår. Som programmet är utformat, så kommer ju hela världens Google Lens användare att hjälpas åt med att konstant förbättre AI:n i systemet bakom programmet och personligen har jag inget emot denna arbetsfördelning mellan Google och oss användare för i mycket är det en win-win för alla inblandade. Vi hjälper till med att lära systemet och vi får därigenom info av allt högre kvalitet tillbaka.

Senast ändrad:
Detta svenska fastebrev från 1773 klarar Google Lens inte alls. Inte ens överskriften i stor tydlig stil.

Det står:

Kongl. Maij:ts
Min Nådgigste Konungs och Herres
Tro Tiänare och Härads Höfdinge
öfwer
Jämtlelands Norra Domsagu
Jag
Jonas von Engeström
Juris Doctor
Giör härmed weterligit, Att Åhret
Osv, osv

Screenshot_20241121_193928_Google.jpg