Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
En dag i sverige.
- Trådstartare D.K
- Start datum
jfahlstrom
Avslutat medlemskap
jax skrev:
Mikael - är du säker på det? - jag tyckte att jag läste i reglerna från edis att man ska fråga ?
Man får alltså helt lagligt stå på gatan och plåta in i folks kök eller sovrum, ohyfsat men fullt lagligt och dom man plåtar kan inte göra något det.
Så länge du är på offentlig plats så kan du plåta allt som syns.
Vad EDIS gör är rekommenderar hur man uppträder.
Jag tog två "smygbilder" till edis. I båda fallen är jag övertygade om att personerna vet om att de blivit fotograferade och genom sitt uppträdande visat sitt samtycke till fotograferingen. Man behöver inte fråga först utan kan vänta och se om flk protesterar efteråt. Det blir ju inga naturliga ögonblick om man frågat först.
Bilagor
Datura
Aktiv medlem
jag förstår ju också att man inte kan gå och fråga först.
men jag skulle inte vilja hitta mig själv på en bild i en bok utan mitt medgivande.
jag har en kompis som avskyr att vara med på bild, och hon skriker varje gång jag tar fram kameran.
detta accepterar jag och tar inget kort på henne.
tänk om någon skulle plåta en sån kameraskygg människa utan att hon märkte det och sedan få bilden publicerad i en bok.
det är ju inte rätt, tycker jag!
jag tycker iallafall man ska se till så att människan på bilden är uppmärksammad på att hon/han just blivit plåtad och tycker det är ok.
men jag skulle inte vilja hitta mig själv på en bild i en bok utan mitt medgivande.
jag har en kompis som avskyr att vara med på bild, och hon skriker varje gång jag tar fram kameran.
detta accepterar jag och tar inget kort på henne.
tänk om någon skulle plåta en sån kameraskygg människa utan att hon märkte det och sedan få bilden publicerad i en bok.
det är ju inte rätt, tycker jag!
jag tycker iallafall man ska se till så att människan på bilden är uppmärksammad på att hon/han just blivit plåtad och tycker det är ok.
Toste
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Jag tog två "smygbilder" till edis.
Det är ju en tidstypisk bild som du beskriver. Frumtimrena shoppar och karlarna sitter och intar diverse drycker.
Eller hur?..)
jfahlstrom
Avslutat medlemskap
froderberg skrev:
Och denna... Båda på Stureplan.
Utmärkt bild, representerar dagen Stureplan på pricken.
Fasiken vad törstig jag blev...!froderberg skrev:
Och denna... Båda på Stureplan.
danielselander
Aktiv medlem
The skrev:
I och med att man lämnar hemmets trygga vrå och kliver in i det offentliga rummet så har man även gått med på att bli fotograferad.
Sen får man som fotograf använda förnuftet och inte fotografera utsatta människor och liknande.
Om jag fotade tex ett rån så skulle inte jag tveka att skicka in bilden till tidningar, polisen etc. trots den sura minen jag fick av rånaren efteråt...
hasse lundberg
Aktiv medlem
prova med denna länken , den första gick till deras hemsida. För mig så öppnas då RealPlayer.jax skrev:
PS jag lyckades inte öppna reportaget från tv4, det ligger som en ikon på mitt skrivbord och när jag klickar på det öppnas PS - se´n vet jag inte vad jag ska göra.
Nu har jag lagt in mina bilder från den stora dagen i min portfolio. http://www.froderberg.fotosidan.se/portfolios.htm
jfahlstrom
Avslutat medlemskap
froderberg skrev:
Nu har jag lagt in mina bilder från den stora dagen i min portfolio. http://www.froderberg.fotosidan.se/portfolios.htm
Snyggt! Gillar bilden på svetsaren skarpt
Lite mer schvung i dina än i mina mer statiska
och raka linjer
edis by jfa
jfahlstrom skrev:
Snyggt! Lite mer schvung i dina än i mina mer statiska och raka linjer
edis by jfa
Gillade din turistbild stenhårt!
jfahlstrom
Avslutat medlemskap
Liten amerikanska med sin pojkvän till vänster strax utanför bild.
Han satte sig på stenmuren och hade Rosenbad i bakgrunden, och hon tog fram sin kamera och plåtade. Typiska turister på ett typiskt turiststråk.
Han satte sig på stenmuren och hade Rosenbad i bakgrunden, och hon tog fram sin kamera och plåtade. Typiska turister på ett typiskt turiststråk.
Datura
Aktiv medlem
jag kan inte se dina bilder magnus. kanske något tillfälligt strul!
Här finns några av mina bilder:
http://m1.855.telia.com/~u85540542/juni2003/3.htm
jag skickade inte in alla då... men men.
http://m1.855.telia.com/~u85540542/juni2003/3.htm
jag skickade inte in alla då... men men.
The skrev:
jag kan inte se dina bilder magnus. kanske något tillfälligt strul!
ja, det verkar vara nått knas. komer väl igång snart igen hoppas jag.
/M
The skrev:
Bra att du låtade i annat ljus än bara dagsljus, det ökar särkert dina chanser. Dessutom tror jag att det behövs lite stämningsbilder.
Kijana
Aktiv medlem
froderberg skrev:
ja, det verkar vara nått knas. komer väl igång snart igen hoppas jag.
/M
Inte expert på webbpublicering, men det första jag tänker på när jag ser att dina bilder inte syns är att de inte ligger i rätt mapp så att webbsidan kan få upp dem.