Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En dag i sverige.

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst har det blivit lite fotat idag (men inte så mycket som jag önskat). Började med morgonrusning i T-banan, sen blev det fyndsortering på riksantikvarieämbetet, sedan grönsaksförsäljare, kulturhusbesökare, SIDAutbildare, fyrisflanörer, kolonilottsvattnare, poolbadare m.m

Men nått bra vettefaan om jag fått till. Det är så svårt att fota människor.
 
Hade min mest effektiva period mellan 00.15 och 13.00 med 6 olika fotoreportage dokumenterande udda jobb (4 planerade och 2 spontana). Sen lite sömn och bara två rullar mer impulsfoto under kvällen. Fantastiskt rolig dag med många positiva möten. Det kommer att bli jättesvårt att välja 10 bilder och sen hinna kopiera upp dem snyggt - men utmaningar är till för att se vad vi går för. Hoppas att alla andra hade riktigt utvecklande och trevlig dag.
MVH Eva
 
Oj vad trött jag är. Började efter midnatt med att plåta grannhusen. Under dagen har det blivit bilköer, byggnadsarbetare vid Nynäsvägen och därtill följande köer, Rix FMs Morgonzoo på Café Opera, personalutflykt till Lasse Åberg-museet, Skokloster och Steninge Slott. Väl tillbaka i stan var jag på basketavslutning, glassiga människor vid Stureplan, efter-jobbet-bärs på Medborgarplatsen och till sist tunnelbanetåg i solnedgång.

Dety har varit en givande, men slitsam dag. Har i alla fall bra variation - men inga "killer"-bilder.

Nu ska jag sova...

PS. Träffade den kände fotografen Anders Petersen på bussen på morgonen. Han hade blivit specialinbjuden men kunde inte delta pga ögonsjukdom. Han var lite deppig. DS.

PS 2. När jag kom till Steninge Slott var jag den tredje fotografen för dagen...Glasblåsning är visst populärt.
 
Senast ändrad:
Mina batterier tog slut i förrgår, köpte fel sort igår (-upptäckte idag). Gud ville inte att jag skulle ställa upp verkar det som... "Skoldag i svensk småstad", var min nisch men nu blev det inget. Får man gråta en skvätt?
 
Mailade en sväng med redaktionen om diabilder...
De vill ha de monterade. Menar de då i "vanliga" plastramar? Eller kör de endast på ljusbordet? Jag tänkte montera min i såna där lite större kartongbitar och lyxa till det.
Är det ok tror ni?
Hur brukar det vara på tävlingar rent allmänt?
Hoppas ni haft en bra fotodag därute i Sverige!
/Svante
 
Fotat vardagen, posten kom som vanligt, men idag blev det dokumenterat, Grannen tvättar och slipar på sitt hus, Seniorerna sitter på soffan utanför hyreshuset och får tiden att gå, Simon läser Kalle Anka i väntan på skolbussen, Yngve köper kvällstidningen, Charlotta tankar bilen samtidigt som hon äter äpple, Annika och Jocke dricker kaffe efter en lång arbetsdag.
En helt vanlig dag i Sverige.

För mig blev det inte vanlig, TV4 Jönköping ringde och ville göra ett repotage om En dag i Sverige så dom var med i drygt 2 timmar och dokumenterade mitt fotograferande.
Skulle bli 1:45 minuters inslag på nyheterna 18:10, var ute och fotade så jag vet inte om det sändes.
Det har varit en rolig och givande dag, dom flesta hade faktiskt hört talas om projektet.
Alla var positiva till att var med på bild.
 
Vilken kanondag!

Har ju lyckligtvis den förmånen att jag fotograferar i jobbet, så jag körde dels med jobbets d-kamera för jobbilderna, och min egen analoga för det dokumentära. Ska bli spännande att se hur bilderna blev. Eftersom min chefredaktör inte hittade någon annan deltagare än mig så var det mig hon fick intervjua om evenemanget. Hon ville ha en bild av mig också. Fick fixa en med digitalen...och jag tror faktiskt att det blev en av de bättre i dag. En asfaltsläggare.
Har fortsatt göra en del rundor här i Gislaved efter att jag lämnade jobbet. Smög omkring på ICA ett tag och försökte få till bra bilder. Blev två i alla fall.
Inititativtagaren Jeppe Wikström (?) sa något på radio i dag om att det är alldeles för många kändisar som blir fotograferade i dag, och att forskarna vet för lite om hur "vanligt folk" har det. Jag lyssnade på den intervjun i bilen på väg för att träffa näringsminister Leif Pagrotsky som besökte sta'n. Hade sett fram mot att kunna ta en bild under hans guidade tur på företaget. Men VD:n ville inte låta media närvara, eller knappt ta bilder inomhus. Så det blev inget alls av Paggan till Edis.Han hade visserligen sparkdräkt på sig ett tag, men det var ju väldigt arrangerat också.
Men det är väl egentligen rätt typiskt, det är sällan det man förväntar sig på förhand som blir bäst.
 
Jag har plåtad mellan kl 11.00 och 15.00:
Bagare, skomakare, utedagis, inne i kyrkan samt gatuliv.
Jättekul. Kunde egentligen vara ett eget projekt också, under ett års tid.
 
hasse lundberg skrev:
För mig blev det inte vanlig, TV4 Jönköping ringde och ville göra ett repotage om En dag i Sverige så dom var med i drygt 2 timmar och dokumenterade mitt fotograferande.
Skulle bli 1:45 minuters inslag på nyheterna 18:10, var ute och fotade så jag vet inte om det sändes.
Det har varit en rolig och givande dag, dom flesta hade faktiskt hört talas om projektet.
Alla var positiva till att var med på bild.
Det blev ett inslag, här kan ni se det.
 
Jag fick några bilder på en underbar måne över hamnen i natt. I eftermiddags blev det en bild på förberedelser och pluggande inför en tenta i matematik. Jag får väl se om det blir nåt roligt att skicka in i morgon när jag fått rullen soppad.


//Uffe
 
Oj vilken rolig och lärorik dag!

Först lite fotande på och omkring pendeltågen vid 13 tiden. Vid 18 snåret fotade jag pistolskytteträning. Vid 21 tiden blev det några rutor vid ett badmintonpass och sen avslutades kvällen med att fota ett besök hos en Mc'donalds drive in.

Nu är det bara att hoppas att det blev några bilder som man kan skicka in utan o skämmas för mycket...
 
Jävla väder!!

Dagen började med en riktigt skön sol, sen bestämde sig Jylland för att skicka över mörkgråa moln!! Hann iaf få lite flugfiske, regeneration och skolavslutningsfest på plåten.

Texterna gjorda och skivan bränd, har inte för stort hopp om mina bilder så jag siktar på en bok!!

Trevlig dag....ända tills sketvädret kom!
 
hasse lundberg skrev:
För mig blev det inte vanlig, TV4 Jönköping ringde och ville göra ett repotage om En dag i Sverige så dom var med i drygt 2 timmar och dokumenterade mitt fotograferande.

Vilket kanonbra reportage!
Blev inte folk fotosugna efter det så vet jag inte.
 
froderberg skrev:
När jag kom till Steninge Slott var jag den tredje fotografen för dagen...Glasblåsning är visst populärt.

och jag var nummer 2..:) Svårt med ljuset i glasbruket. Det var en busslass som blåste när jag var där. Lite smått kaotiskt var det..och varmt, men jäkligt kul. :)

/ Hasse
 
Jag hade svårt att hitta på nått vettigt att fånga :(

Skulle ha vart i stockholm och jobbat egentligen men det vart västerås. Så alla idéer försvann rättså tvärt.

Var ut och tog runt 90 bilder på lunchen. Mest på pensionärer som spelade boule i skuggan och folk som åt sallad i parken.

Sen hade jag en paus till kvällen infann sig.
Men då (hemma i köping) så var det totalt folktomt och det blev inte mycket till dokumentära bilder... Så det känns faktiskt lite snopet.

Tog i alla fall en av de "senaste" bilderna tror jag. Den sista bilden jag fångade var i en gatkorsning där man i bilden även ser en stor "lysdiodsklocka" som visar tiden 23:59 *ler*
 
Man måste inte fotografera aktiviteter som inte ingår i ens vardag.

Jag har bland annat fotograferat den mat jag lagade till lunch, vår bokhylla, barnvagnen, lekplatsen (EU-anpassade gungor numera), bilparkeringen med mera.

Knappast några vinnarbilder men troligen av viss nytta för framtida forskare.
 
Re: Jävla väder!!

Pisces72 skrev:
Dagen började med en riktigt skön sol, sen bestämde sig Jylland för att skicka över mörkgråa moln!!
Du skulle skickat dem till Stockholm. Jag fick stå över för att min idé inte funkade i det mallorcaväder vi hade i Stockholm.
 
Nämen Jim då!

Inte skall Du väl behöva lida av idetorka?

Dagen skulle ju dokumenteras sådan den var. Ömsom vin, ömsom vatten.

För mig var det i alla fall s-kul!
 
mipert skrev:
Man måste inte fotografera aktiviteter som inte ingår i ens vardag.

Jag har bland annat fotograferat den mat jag lagade till lunch, vår bokhylla, barnvagnen, lekplatsen (EU-anpassade gungor numera), bilparkeringen med mera.

Knappast några vinnarbilder men troligen av viss nytta för framtida forskare.


Jag hade en del idéer om stadsbilder o d, men när yngste sonen låg sjuk hemma och det var min tur att "vabba" så blev det 15-20 bilder på honom och mig när vi åt frukost, läste, tog tempen, tittade på film, tog medicin etc etc. Kändes faktiskt mycket bättre som idé än det jag hade i huvudet från början.

På kvällen blev det ett kortare reportage från fotbollsmatchen med ett av våra pojklag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.