Har inte följt med så ingående, men har reagerat på ett antal personer som sätter konstfoto och naturfoto i någon form av kontrast- eller motsatsförhållande. Naturfoto kan även vara konstfoto, och konstfoto kan även vara naturfoto. Det är tröttsamt att man så ofta ger någon mall för hur naturfoto ska vara. Så är det INTE.
Däremot så finns det regler i tidningar, tävlingar, föreningar mm - men det är något helt annat och bör inte förväxlas med någon mall för naturfoto.
Bilderna till Björn Persson är i sitt fotografiska språk relativt avbildande utan krusedullar eller ett tydligt konstnärligt fingeravtryck. Men åt det mer konstnärliga hållet i efterbehandlingen och graden av avvikande från det fotografiska originalet. Som jag ser det.
Känner mig inte lurad på något sätt av hans bilder, de är samtliga av en sådan karaktär att bilden kommer före motivet. Vad han gjort, eller inte gjort bryr jag mig inte om - ser det heller inte som intressant att pixelgranska.
Sedan hoppas jag verkligen att ni besinnar er, så att han inte får samma behandling som jag blivit utsatt för. Det unnar jag inte ens min värsta fiende!
Var sakliga, nyktra och nyanserade - undvik pekpinnar!
Slutligen: Vad jag annars tycker om att tävla med bilder, det har framkommit ett flertal gånger genom åren. Största nackdelen är att sporten tar över, på bekostnad av skapandet och konsten. Antingen det nu är experimentellt, dokumentärt eller romantiskt.
Mvh Terje