Vi behöver bara få upp prestandan på alla delar i kedjan så att vi kan filma i 4K 8000p, sen är filmning och stillbild samma sak
tar nog ett tag innan vi kommit dit.
Vi har än så länge bara den första generationen av stackade sensorer i FF. Den finns nu bara i A9. Liknande lösningar finns i kompakter och telefoner. Mycket tyder väl på att vi kommer se denna teknik sprida sig bredare i segmenten framöver. Det kommer vara nödvändigt om man vill bygga verkligt snabba kameror oavsett om snabbheten ska användas i stillbild eller video. A9 skjuter redan i 20 fps med elektronisk slutare, så det är väl inte många frames som saknas till de vanligaste filmhastigheterna.
Sony har i praktiken gått över helt till elektronik i slutarna (mekaniska slutare finns bara för blixtsynk) Man har starkt ökat förmågan att processa data både genom sensorkonstruktionerna och snabbare processor och ändå lyckats hålla nera strömförbrukningen hyfsat.
Sensorn i A9 är har inte global shutter men A9 visar ju ändå att man med rolling shutter och en mycket snabbare processning kan komma till rätta med en stor del av de värsta problemen med rolling shutter som jag tycker är det som verkligen påverkar bildkvaliteten i särklass mest negativt exv. i min A6300 som jag annars tycker ger fantastiskt bra 4K bildkvalitet.
Vi ser i A7 III att den verkar ge noterbart bättre lågljusegenskaper än både A9 och A7r III och jag tycker det ska bli intressant att se hur långt de når med den A7s III som rimligtvis är på väg nu snart. A7s II har ju färre pixlar och jag undrar om de kommer göra en stackad FF sensor med typ 10-12 MP optimerad för både lågljus och video på så sätt att den öppnar upp möjligheter att spela med de parametrar som RED lyft fram, eller om de kommer använda den i A9.
Så det jag hoppas på också i A7s III är att man öppnar för möjligheter att spela med de andra parametrar RED pekat på i de länkar jag givit er ovan. En som verkar särskilt intressant för de som vill dra ut stillbilder är "shutter angle":
http://www.red.com/learn/red-101/shutter-angle-tutorial
Shutter angle tycker jag verkar vara just en sådan variable som har direkt påverkan på möjlig kvalitet på stillbilder.
"The advent of digital cinematography has opened up new creative possibilities for how motion is captured. This tutorial explores the influence of shutter angle, along with how it can be used as a creative tool for accomplishing one’s artistic goals.
CONCEPT
The “shutter angle” is a useful way of describing the shutter speed relative to the frame rate. The term is a conceptual relic of rotary shutters, where a disc with an angled opening would spin and let in light once per revolution to expose each frame. The larger the angle, the slower the shutter speed—all the way up to the limit of 360 degrees, where the shutter speed could become as slow as the frame rate. At the other extreme, the shutter speed can be made arbitrarily fast by decreasing the angle."
Med digital hantering och än högre ökad processhastighet kommer man förhoppningsvis hinna processa bildströmmarna än mer raffinerat kanske redan med komponenter som kan läggas direkt bakpå den frigjorda "gamla framsidan som nu är baksida" i de stackade bakbelysta sensorerna).
Kolla gärna RED:s video och simulera effekten av "shutter angle" om ni inte gjort detta.