afe
Aktiv medlem
Jag tror att man kan få ut RAW-stillbilder ur en video från Canon EOS C500.
Mycket möjligt, men det hjälper ju inte Sony A9 (som tråden handlar om eller någon av alla andra Sonykameror som inte heller har råformatfilmning)
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror att man kan få ut RAW-stillbilder ur en video från Canon EOS C500.
För stilleben behöver man inte använda video.
Det är ju inte så konstigt att man kan få ut ganska bra bilder ur en video om det är ett stillastående motiv och man håller kameran stilla.
Mycket möjligt, men det hjälper ju inte Sony A9 (som tråden handlar om eller någon av alla andra Sonykameror som inte heller har råformatfilmning)
Med tanke på att A9 kan rassla på i 20 b/s utan blackouts och full fokus så är det mer rimligt att de går upp till 24-30 b/s i snar framtid. Då kan man istället göra en film av alla raw-bilder. Tar de sedan efter Canon att göra cRAW så kan de skyffla 8MPx bilder i ruskigt bra hastighet.
Det anser jag är en framtid jag ser mer fram emot än dra ut bilder från en videosekvens.
/Stefan
Både att plocka stillbilder ur video och att digitalzooma i efterhand måste göra det så vansinnigt svårt att uppnå någon sorts fokuserat fotograferande. Med stillbild så känner man ju för det mesta vilket ögonblick man ska ta bilden. Att flytta det till redigeringsrummet verkar bara opraktiskt, utom i vissa undantagsfall – typ kanske en målgång i en tävling. Samma sak med att beskära bilder från kraftiga vidvinklar. Det skulle kännas väldigt märkligt att försöka föreställa sig hur den färdiga bilden ska se ut från en helt annan bildvinkel än man tänker sig. Och som Anders påpekat, bra slutar/bländarkombinationer är inte samma för video och stillbild.
Det märkliga är att Stenis länge förespråkat och argumenterat det fina med de högupplösta sensorerna i A7R-kamerorna då man kan använda fast vidvinklar, för att sedan croppa och "zooma digitalt" i fotona för att få fram andra bildvinklar och utsnitt.
NU plötsligt skall vi strunta i allt vad hög upplösning heter, och istället plocka relativt lågupplösta bilder ur 4k-filmer.
Väldigt inkonsekvent argumenterat.
...................Det finns förstås tillfällen där det går att fotografera och filma samtidigt med hyfsat resultat, men som flera av oss skrivit finns det naturliga begränsningar som ställer till det (som slutartiden t.ex.). Stenis har hakat upp sig på att det här med global slutare löser alla problem, men så är förstås inte fallet ens när slutaren blir helt global utan att en hel del annat i in- och uppspelingskedjan blir mycket snabbare.
Dessutom ganska hårt komprimerade jpg-filer ...
Det beror nog snarare på vilken codec kameran använder till video. Det är visserligen mjukvara det också men man har oftast inte så stor möjlighet att påverka den.Ja om de är det eller inte beror ju på vilken mjukvara man faktiskt använder.
Både att plocka stillbilder ur video och att digitalzooma i efterhand måste göra det så vansinnigt svårt att uppnå någon sorts fokuserat fotograferande. Med stillbild så känner man ju för det mesta vilket ögonblick man ska ta bilden. Att flytta det till redigeringsrummet verkar bara opraktiskt, utom i vissa undantagsfall – typ kanske en målgång i en tävling. Samma sak med att beskära bilder från kraftiga vidvinklar. Det skulle kännas väldigt märkligt att försöka föreställa sig hur den färdiga bilden ska se ut från en helt annan bildvinkel än man tänker sig. Och som Anders påpekat, bra slutar/bländarkombinationer är inte samma för video och stillbild.
Vi behöver bara få upp prestandan på alla delar i kedjan så att vi kan filma i 4K 8000p, sen är filmning och stillbild samma sak tar nog ett tag innan vi kommit dit.
Med tanke på att A9 kan rassla på i 20 b/s utan blackouts och full fokus så är det mer rimligt att de går upp till 24-30 b/s i snar framtid. Då kan man istället göra en film av alla raw-bilder. Tar de sedan efter Canon att göra cRAW så kan de skyffla 8MPx bilder i ruskigt bra hastighet.
Det anser jag är en framtid jag ser mer fram emot än dra ut bilder från en videosekvens.
/Stefan
Vi behöver bara få upp prestandan på alla delar i kedjan så att vi kan filma i 4K 8000p, sen är filmning och stillbild samma sak tar nog ett tag innan vi kommit dit.