Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
nu är det bra med 6mp tydligen..okej.
Angående pixelantal; större exponeringsomfång är viktigare än många pixlar.
Hellre att D100:ans uppföljare fortfarande har 6MP men ett mycket större exponeringsomfång, gärna något som liknar vanlig negfilm.

Calle S skrev:
Angående pixelantal; större exponeringsomfång är viktigare än många pixlar.
Hellre att D100:ans uppföljare fortfarande har 6MP men ett mycket större exponeringsomfång, gärna något som liknar vanlig negfilm.

Det är där som den största begränsningen ligger idag tycker jag. I exponeringsomfånget. Därför vill man ju så gärna se testbilder på den nya sensor som Nikon först använt i D2h.

Jag tycker det blir precis som med dia, inga problem alls alltså..då jag är van vid att exponera dia.
Har man problem med dia så får man väl problem med detta oxå..men visst, det skulle ju inte vara någon nackdel direkt.

Även jag fotar som du vet dia. Fotar man dia vet man begränsningarna eftersom dia och digitalt liknar varandra något så när. Alltså vore det bättre med större omfång på sensorer.

Om du tycker det begränsar dig (jag tycker inte det begränsar mig), varför fotograferar du inte med negativ film då istället för dia?

Jag tycker inte att negfilm ger de färger (Velvia, E100VS) eller de vackra projektioner på duk som en diabild kan ge.

Alltid är det något.
Så länge jag kan ta alla typer av bilder jag vill så är jag nöjd iaf..och det tycker jag att jag kan.

Men självklart tar jag imot alla förbättringar med öppna armar :)

Senast ändrad:
Du är inte nöjd med exponeringsomfånget på dia..och inte med färgerna på negativet..

Alltså: alltid är det något (som inte är bra).

Hänger du med nu?

sagan skrev:
Alltid är det något.
Så länge jag kan ta alla typer av bilder jag vill så är jag nöjd iaf..och det tycker jag att jag kan.

Men självklart tar jag imot förbättringar med öppna armar :)

Fotar du negfilm? Nej det gör du inte. Det vet jag!

Men visst är vi överens om att det vore bättre med en sensor med samma exponeringsomfång som negfilm, och samma färger dom dia, oavsett vad du eller jag eller Putte eller Lisa klarar av digitalt?

Senast ändrad:
arleklint skrev:
Fotar du negfilm? Nej det gör du inte. Det vet jag!
Nä, jag har inga behov av det...hehe..du svarar på din egen fråga :)
arleklint skrev:

Men visst är vi överens om att det vore bättre med en sensor med samma exponeringsomfång som negfilm, oavsett vad du eller jag eller Putte eller Lisa klarar av digitalt?

Tyckte det framgick väldigt tydligt:

"Men självklart tar jag imot alla förbättringar med öppna armar :)"

Senast ändrad:
sagan skrev:
Du är inte nöjd med exponeringsomfånget på dia..och inte med färgerna på negativet..

Alltså: alltid är det något (som inte är bra).

Hänger du med nu?

En sensor med diats färger och neggets exponeringsomfång vore guld tycker jag. Vi lär dock tyvärr inte se det i D70 som denna tråd handlar om!

Färgerna tycker jag man får redan nu..bättre exponeringsomfång en trevlig bonus.

Nä, precis..D70 lär vara närmast exakt som D100 vad gäller bildresultat..allt annat vore mycket överaskande.

Senast ändrad:
Jag har inte sett att varken 10D eller D100 kan ge de färger som Velvia kan ge om dessa inte vrids till i efterhand.

sagan skrev:
Nä, precis..D70 lär vara närmast exakt som D100 vad gäller bildresultat..allt annat vore mycket överaskande.

Tja, lite lägre brus på högre ISO-tal kanske de kan prestera ur befintlig processor. Tekniken går ju framåt.

arleklint skrev:
Jag har inte sett att varken 10D eller D100 kan ge de färger som Velvia kan ge om dessa inte vrids till i efterhand.

Stämmer, de har inget exakt "velvialäge" men sånt finns ju som pluggin om man vill eftersträva just velvia.

Det jag menade var att man fick lika fina färger som med dia (inte exakt likadana som just velviadian).

froderberg skrev:
Tja, lite lägre brus på högre ISO-tal kanske de kan prestera ur befintlig processor. Tekniken går ju framåt.

Det får testerna utvisa..men helt omöjligt är det ju inte...trots att det är en budgetmodell.

rindler skrev:
The name 'D70' was picked up some time ago by a poster on our forums who noted that Nikon had registered it as a trademark

Hur kollar man sådant? Då slipper man ju idiotgissa ;)

DEt var en medlem av DPreview som gjorde en sökning hos det amerikanska patentverket i somras. Det visade sig då att Nikon hade registrerat namnen D70 och D2X ...

//Kalle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar