Annons

Varför inga 3e-parts objektiv med AF till Canon RF?

Produkter
(logga in för att koppla)
De kan motsätta sig att man skriver att det är ett RF-objektiv om det inte använder RF-protokollet.
Då får man väl kalla objektivet för RF-kompatibelt, eller att det passar för EOS R-kameror. Brukade piratobjektivtillverkarna kalla sina objektiv till EOS för EF-objektiv?
Om man tittar på Canons EF-objektiv så kan man se en viss skillnad på de med AF och de med MF. Där alla AF objektiv heter EF nnn och MF objbektiven NN-E nnn (inget F)
Canon insåg nog att det vore fånigt att benämna ett manuellt fokuserat objektiv för ett Electro Focus-objektiv. :)
Om man skulle kunna kalla 3:parts objektiven R-objektiv är kanske en möjlighet.
Det vore kanske en framkomlig väg. Canons eventuella patent på R-fattningen har gått ut för många decennier sen.

Om de vore "kompatibla" på något meningsfullt vis skulle det innebära att de gjort ett intrång i Canons patent.
Njae, ett objektiv om passar mekaniskt på en EOS R-kamera, men som endast pratar EF-protokollet tycker jag nog är kompatibelt utan göra patentintrång, på ett meningsfull sätt, med en kamera som har RF-fattning, men det är förvisso inte ett RF-objektiv.

Det är kanske ingen som har beställt något annat pga pris eller andra omständigheter?

Förutom att Sony har tillverkat en 26-Mpixel-sensor åt Fujifilm sen fyra år tillbaka …

Sony har gjort 20, 24, 33, 36, 43, 60 och 10 och möjligen 12 MP FF sensorer under samma tid till FF som man själv gjort endast 24 MP flr APS-C. Du ser inget mönster i det?

Att de gjort en sensor på 26 MP förändrar inget i sak för det är först nu Sony flaggat att de ska använda den matrisen i en ny APS-C kamera som f.ö. inte ingår i den vanliga A6xx-serien.

Inte för att detta heller har med trådens titel att göra, men jag ser att Canons APS-C kameror just nu tycks ha 24 eller 32 Megapixel.

Nä men det har med inlåsningen att göra för den förklarar ju mycket varför det inte finns några tredjepartsobjektiv till R.

Det är f.ö. lika tydligt hos Canon med sensorerna, för de har ju heller inte behövt anstränga sig när Sony inte heller gjort detta. Det stora slaget mellan plattförmarna har helt gällt FF och det är där de som finns på den marknaden lagt nästan allt krut.

Nä men det har med inlåsningen att göra för den förklarar ju mycket varför det inte finns några tredjepartsobjektiv till R.

Det är f.ö. lika tydligt hos Canon med sensorerna, för de har ju heller inte behövt anstränga sig när Sony inte heller gjort detta. Det stora slaget mellan plattformarna har helt gällt FF och det är där de som finns på den marknaden lagt nästan allt krut.
Den förklarar inte alls varför Canon inte gillar tredjepartsobjektiv till RF. Vilka upplösningar de har där spelar förstås ingen roll för objektivfattningen.

Förmodligen lägger tillverkarna sitt krut där de tror att köparna vill ha det. Det är inte bara jag som har några APS-C kameror på hyllan och några FF i väskan numera.

Den förklarar inte alls varför Canon inte gillar tredjepartsobjektiv till RF. Vilka upplösningar de har där spelar förstås ingen roll för objektivfattningen.

Förmodligen lägger tillverkarna sitt krut där de tror att köparna vill ha det. Det är inte bara jag som har några APS-C kameror på hyllan och några FF i väskan numera.

Jag lyfte Sonys inlåsningar som ett svar på det utbrott i tråden jag orsakade då jag lyfte att jag tyckte var ett solklart fall av inlåsning när det gällde objektiven och att en del ägnade sig åt självskadebeteende som försvarade detta. Det här är ingen isolerad Canon-fråga egentligen utan något alla som ser något att vinna på det ägnar sig åt. Det vanligaste skälet till proprietära inlåsningar är objektivfattningarnas fysiska design. Annat är kommunikationsprotokollen och det gäller inte bar objektiven utan exv. även blixtarna.

Att Sony lagt APS-C på hyllan i 10 år och den vägen låst in en hel produktlinjes utveckling i hela branschen utom för Canon tror jag inte varit med avsikt egentligen men det hindrar inte att effekten drabbat hårt.

Visst har det funnits en dröm hos många att äga en FF som skapat en migrering främst de senaste 5 åren men den här effekten började verka långt tidigare än så.

Och att Canon har 32 megapixlar i APS-C har fortfarande inte med deras syn på andra objektivtillverkares eventuella produktion av objektiv för RF att göra.
Inte heller Sonys ointresse för APS-C.

Angående den eventuella patentansökan eller det beviljade patent som alla spekulerar om men ingen hittills har visat upp:
Om Canon har sökt patent specifikt på RF-protokollet så kan de få skydd enbart för RF-protokollet. Då kan de knappast hindra en tredjepartstillverkare som erbjuder objektiv med RF-fattning och EF-kommunikation.

Tog mig tre minuter att hitta patentet med en tjänst som kallas Google :cool::

Bra jobbat, men har du läst det noggrant så att du är säker på att det är rätt patent? Stora bolag som Canon söker normalt hundratals eller kanske t.o.m. tusentals patent varje år. Man brukar kunna hitta många ansökningar som ser snarlika ut vid första anblicken.

Google Patents och Espacenet är de söktjänster jag brukar använda. Ofta blir man sittande en timme eller två i det stora patenthavet. Amerikanska (US) och europeiska (EP) dokument måste finnas. Min japanska är ytterst begränsad. ;-)

Senast ändrad:
Sony har gjort 20, 24, 33, 36, 43, 60 och 10 och möjligen 12 MP FF sensorer under samma tid till FF som man själv gjort endast 24 MP flr APS-C. Du ser inget mönster i det?
Vilket alltså inte stämmer?
Att de gjort en sensor på 26 MP förändrar inget i sak
Om saken är att Sony endast har gjort 24 Mpixel-sensorer så ändrar det definitivt saken.
för det är först nu Sony flaggat att de ska använda den matrisen i en ny APS-C kamera som f.ö. inte ingår i den vanliga A6xx-serien.
Då handlar det om sensorer som Sony själva sätter i sina egna kameror, och inte om legotillverkning av sensorer som andra har konstruerat.

Att Sony skulle svälta andra kameratillverkare på sensorer med högre pixeldensitet är bara en konspirationsteori. Varför skulle Sony Semiconductor tacka nej till en stor affär?

Ja, det kan man anta, dvs att den har någon liten krets i sig som pratar RF-språk med kamerahuset.
Bland annat jag har påpekat detta. Det finns en möjlighet att uppdatera firmware i kontrollringsadaptern via kameran, har jag sett. Fast det finns ingen uppdaterad firmware att tillgå, så de har inte hittat på några förbättringar.

Coolt!

Jag är inte så bra på japengelska men det verkar som om de patenterat en mekanisk brytare som talar om för kameran om det är ett EF- och inte RF-objektiv.

Tredjepartstillverkare kan då inte använda EF-protokollet utan att bryta den mekaniska kontakten som är patenterad. Vi kan också anta att RF-protokollet är skyddad.

Bra jobbat, men har du läst det noggrant så att du är säker på att det är rätt patent? Stora bolag som Canon söker normalt hundratals eller kanske t.o.m. tusentals patent varje år. Man brukar kunna hitta många ansökningar som ser snarlika ut vid första anblicken.

Google Patents och Espacenet är de söktjänster jag brukar använda. Ofta blir man sittande en timme eller två i det stora patenthavet. Amerikanska (US) och europeiska (EP) dokument måste finnas. Min japanska är ytterst begränsad. ;-)
Det är rätt patent!

Det är rätt patent!
Både ja och nej. Jag tvivlar inte på att det är rätt patentansökan för den japanska marknaden, men vi behöver se hur det ser ut för resten av världen (US och EP framförallt). Det är inte ovanligt att patent varierar i utformning i olika länder. Dessutom tar det olika lång tid att få dem beviljade.

Både ja och nej. Jag tvivlar inte på att det är rätt patentansökan för den japanska marknaden, men vi behöver se hur det ser ut för resten av världen (US och EP framförallt). Det är inte ovanligt att patent varierar i utformning i olika länder. Dessutom tar det olika lång tid att få dem beviljade.
Vad tror du själv är troligast, att de har patent på samma innovation i hela världen eller bara Japan?

Både ja och nej. Jag tvivlar inte på att det är rätt patentansökan för den japanska marknaden, men vi behöver se hur det ser ut för resten av världen (US och EP framförallt).
Då är det väl bara för dig att leta upp dem och läsa, och sen kan du berätta för alla oss andra.

De har säkert sökt patent på alla intressanta marknader. Poängen är att det kan se olika ut på olika marknader. Ibland som en anpassning till befintliga patent.
Ungefär som när Canon sålde EOS 10 i hela världen utom USA, där de istället körde med EOS 10s. Den senare saknade automatisk blixtuppfällning vid dåligt ljus, för det fanns ett patent på den funktionen i USA. Men bara där, så på andra marknader fanns automatiken i kameran.

För övrigt ser jag att den lösningen som finns i patentet som Rolf letade upp ovan är annorlunda än den som fanns i patentet jag hittade. I det jag hittade användes en av de elektriska kontakterna i interfacet för att koda vad som var anslutet. Tittar jag i den enda R-kamera jag har finns det åtminstone ingen mekanisk brytare i kamerans objektivfattning, för en sådan hade varit tvungen att sticka upp lite där den ska känna av längden på tappen. Om det finns någon alls är det någon infälld magnetisk typ, eller liknande. Den syns i alla fall inte.
Men som vi har sagt tidigare i tråden, det söks en förtvivlad massa patent i den här världen "om ifall". Långt ifrån alla blir faktiskt implementerade.

Någon som har både RF-objektiv och EF-RF adapter kan ju titta på om alla tre tapparna i bajonetten på objektivet är lika långa som motsvarande tappar i adapterns bajonett. Om så är fallet är patentet Rolf hittade inte använt.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar