ANNONS
Annons

D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Nån som vet nåt huruvida D70 kommer vara bakåtkompatibel med gamla goda Nikkor MF-objektiv? Sitter på en drös såna..

Hittade bara detta på deras sida:
I likhet med D1 kommer D70 att vara helt kompatibel med över 40 AF-objektiv, inklusive hela DX Nikkor-serien, som optimerats för unik bildkvalitet

elohim skrev:
Nån som vet nåt huruvida D70 kommer vara bakåtkompatibel med gamla goda Nikkor MF-objektiv? Sitter på en drös såna
Du kan nog räkna med att den beter sig som F401, F50, F55, F60, F65, F75, F80 och D100. Dvs att ljusmätningen slår av.

Jeppe skrev:
Ojjj.. vad superlativen haglar här...

;)
Det är säkert alldeles sant, skulle bli förvånad om någon enda fabrikant siktade på något annat. Sedan är det ju en fråga hur långt man når, men visst har Nikon kommit långt - precis som de övriga av våra olika vanliga favorittillverkare.
Us

Är det verkligen så viktigt?
jag tycker iaf inte att det är någon höjdare att ställa i fokusen manuellt med en sån liten sökare..det går, men det är träligt.

Allt som går är bra! Framförallt om man inte har råd att köpa objektiv för 10kkr och redan har en finfin uppsättning..

Men att sökaren är mindre på d-slr det visste jag faktiskt inte. Låter ju som en nackdel faktiskt.

Jag kan tänka mig att en anledning till att det vore bra med fullt stöd för MF även på billigare DSLR:er är att många som vill gå över till DSLR redan har fina MF-objektiv som man vill kunna använda även i fortsättningen.

Tycker också det hade varit en otrolig fördel om man hade kunnat använda de gamla manuella specialutrustningarna, tex bälgar och annan närbildsutrustning. Elände med ljusmätningen externt och eländigt dyrt att ersätta väl fungerande utrustning.

Men visst är det spännande med breddningen av Digital erbjudandena och att priserna närmar sig vad vi hobby idkare kan nå. Hoppas nu att D70 bygger på den nya sensorfamiljen/teknologi som utvecklats av Nikon för D2H och inte samma som tidigare för D100.

elohim skrev:
Allt som går är bra! Framförallt om man inte har råd att köpa objektiv för 10kkr och redan har en finfin uppsättning..

Håller helt med, har ingen uppsättning men tycker att Nikon är intressant pga bakåtkompatibiliteten & möjligheten att kunna skaffa äldre fast optik.

Synd dock om ljusmätningen inte funkar, lite offtopic men är det nån som vet hur det blir med Pentax MF-optik på pentax nya DSLR?

Larsa

Att ljusmätningen inte funkar är ju tråkigt men beroende på vad man har för arbetsstil så behöver det inte vara någon katastrof. Tillsammans med lös ljusmätare funkar det fint. Och man kan till och med klara sig helt utan ljusmätare och istället köra testskott och ställa in efter kamerans histogram. Jag impulsköpte en D100 idag men kommer trots det inte att tveka att köpa manuella objektiv om jag skall köpa flera.

Sen finns ju också möjligheten att chipstrimma objektiven så ljusmätningen funkar. Då gäller det dock att objektiven är av AI-S-typ, inte AI eller AI-konverterade.

En parentes är att ttl-blixtexponering faktiskt skall funka med chipslösa objektiv också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar