ANNONS
Annons

D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Des största skillnaderna....

Calle S skrev:

Om det stämmer att det inte kommer att finnas ett grepp är det en ordentlig miss av Nikon, tycker jag.

Det är inte en miss, det är segmentering av marknaden. Hur skulle de annars kunna sälja D100 och det som kommer efter den om de inte håller igen något på D70?

Re: Re: Re: Des största skillnaderna....

morberg skrev:
Det är inte en miss, det är segmentering av marknaden. Hur skulle de annars kunna sälja D100 och det som kommer efter den om de inte håller igen något på D70?
Det finns vertikalgrepp till Canons 300D. Och de säljer väl 10D ändå.
Och efterföljaren till D100 blir just en efterföljare med finesser som D70 troligtvis inte kommer att ha. Vi vet ju faktiskt egentligen inget om den ännu, det kanske är ett falskt rykte att den inte kan använda verikalgrepp.

Jag tror inte Nikon tappar speciellt många kunder på eventuell avsaknad av vertikalgrepp. Många fotografer verkar inte ens veta att man kan ta bilder i höjdformat! Personligen har jag aldrig gillat vertikalgrepp. Det beror säkert på att jag började med systemkamera på 70-talet - långt innan det ens fanns vertikalgrepp. Visst, många fotografer kräver det men de köper D2H/D2X.

objernulf skrev:
Jag tror inte Nikon tappar speciellt många kunder på eventuell avsaknad av vertikalgrepp. Många fotografer verkar inte ens veta att man kan ta bilder i höjdformat! Personligen har jag aldrig gillat vertikalgrepp. Det beror säkert på att jag började med systemkamera på 70-talet - långt innan det ens fanns vertikalgrepp. Visst, många fotografer kräver det men de köper D2H/D2X.
Eller D100.
Men visst, helt rätt att vissa saker snålas på för att inte inskränka på försäljningen av de dyrare modellerna. Men eftersom Canon kan ha vertikalgrepp ska inte Nikon vara sämre. Om en köpare pendlar mellan D70 och 300D kan ju valet falla på Canon av den orsaken.
Jag lutar iallafall åt en till beggad D100 som andrakamera:)

objernulf skrev:
Personligen har jag aldrig gillat vertikalgrepp. Det beror säkert på att jag började med systemkamera på 70-talet - långt innan det ens fanns vertikalgrepp.
70-talskamerorna saknar även horisontalgrepp. Jag använder fortfarande en sån och är övertygad om att jag håller min kamera väl så stadigt när jag fotar på höjden med avtryckaren nedåt och tummen som avtryckarfinger, som jag skulle gjort med vertikalgrepp.

Med moderna kameror med sina jättelika horisontalgrepp kanske inte den tekniken fungerar lika bra.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar