De har säkert sökt patent på alla intressanta marknader. Poängen är att det kan se olika ut på olika marknader. Ibland som en anpassning till befintliga patent.
Ungefär som när Canon sålde EOS 10 i hela världen utom USA, där de istället körde med EOS 10s. Den senare saknade automatisk blixtuppfällning vid dåligt ljus, för det fanns ett patent på den funktionen i USA. Men bara där, så på andra marknader fanns automatiken i kameran.
För övrigt ser jag att den lösningen som finns i patentet som Rolf letade upp ovan är annorlunda än den som fanns i patentet jag hittade. I det jag hittade användes en av de elektriska kontakterna i interfacet för att koda vad som var anslutet. Tittar jag i den enda R-kamera jag har finns det åtminstone ingen mekanisk brytare i kamerans objektivfattning, för en sådan hade varit tvungen att sticka upp lite där den ska känna av längden på tappen. Om det finns någon alls är det någon infälld magnetisk typ, eller liknande. Den syns i alla fall inte.
Men som vi har sagt tidigare i tråden, det söks en förtvivlad massa patent i den här världen "om ifall". Långt ifrån alla blir faktiskt implementerade.
Någon som har både RF-objektiv och EF-RF adapter kan ju titta på om alla tre tapparna i bajonetten på objektivet är lika långa som motsvarande tappar i adapterns bajonett. Om så är fallet är patentet Rolf hittade inte använt.