Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen tvekan om att detta stämmer, vad man kanske kan ta med en nypa salt är väl i så fall releasedatumet...

Japp..nu får vi NÄR de kan leverera oxå..leveransproblem (D2H) har de ju haft sen tidigare.

duckie skrev:
Tyvärr är mitt antagande att D100 kommer att stanna kvar stabilt på sitt nuvarande pris. Någon som har en annan uppfattning?

På min senaste visit i kungliga hufvudstaden såg jag budskapet om ett pris runt 17000 inklusive ett objektiv för en D100... då började jag ana att modellen sjunger på sista versen... kan inte D70 vara en 10D till 300D pris, fast Nikon o svart...

sagan skrev:
Hur drar du den slutsatsen?
.

Det säger sig självt att det inte kan vara ;-)

De borde vara smarta nog att göra nåt bättre än att bara följa Canon i fotspåren... ta tillbaka ledningen t ex...

Nåja Kim, MOTSVARANDE 10D då... capito?

/kg som inte tror Nikon nöjer sej med Canons gamla ritningar

Jag tror inte på att nikon skulle göra en kamera som motsvarade en 10D (bättre än D100 m.a.o) och sälja den för samma pris som 300D.

Är ganska övertygad om att D70 blir budgetvariant av D100..precis som 300D är en budgetvariant av 10D.

Allt annat vore en sensation.

sagan skrev:
Allt annat vore en sensation.

Jo kanske... men den ser solidare ut än en 300D o det är en Nikon... o de vet att de måste tampas med 300D så det vore osmart att inte vara bättre än den åtminstone... o vad har vi om vi har en 300D i svart, stabilt chassie med lite mindre begränsningar? well?

/kg som anar en sensation

Den kan mycket väl vara bättre än 300D vad gäller byggkvalitet, men att från det vara i nivå med 10D är en lång väg.
D70 ser verkligen ut att vara byggd i plast.

sagan skrev:
Den kan mycket väl vara bättre än 300D vad gäller byggkvalitet, men att från det vara i nivå med 10D är en lång väg.
D70 ser verkligen ut att vara byggd i plast.

Men förutom en del programvarubetingade begränsningar är väl inte skillnaden så stor mellan 300D o 10D? nåja skitsamma, man kan ju köpa en D70 på känslan, det är okej, det är ju en Nikon... Fast å andra sidan är även D70 en plockepinnkamera med spegel o allt så de har också en bit kvar innan de lärt sej...

/kg som väntar på ett utvecklingssprång

KGS skrev:
Men förutom en del programvarubetingade begränsningar är väl inte skillnaden så stor mellan 300D o 10D?

Testa att fotografera med en 300D resp 10D..skillnaden är stor...det är klasskillnad.

/Kim som fotograferat med både 300D och 10D.

Jag mailade Nikon och frågade om det finns vertikalgrepp till den.
Här är svaret:
Hej Calle! Tyvärr vet vi inget mer om D70 än att det rekommenderade priset inkl. moms är 10990 kr och att kamera kommer att släppas i mars 2004.
Vänliga hälsningar
**/
Nikon Svenska AB

Det bästa är om man kan använda samma vertikalgrepp som till D100 så klart..(precis som med D30, D60, 10D)
Varför de valde ett annat grepp till 300D berodde NOG på att de ville göra kameran mindre.

Om kamerastorleken är den samma på D100 och D70 vore det märkligt om de inte använde samma vertikalgrepp.

Om det är som vi tror att D70 blir en förenklad D100 (motsvarande 300D) kanske det kommer en D200 i mars oxå... I annat fall kanske KG kan ha rätt i sina spekulationer... Eller vad säger ni?

En fashinerande tanke om D70 skulle täcka in både 300D och 10D ;)

KGS skrev:
Men förutom en del programvarubetingade begränsningar är väl inte skillnaden så stor mellan 300D o 10D? nåja skitsamma, man kan ju köpa en D70 på känslan, det är okej, det är ju en Nikon... Fast å andra sidan är även D70 en plockepinnkamera med spegel o allt så de har också en bit kvar innan de lärt sej...

/kg som väntar på ett utvecklingssprång

Vad är problemet med spegel?

arleklint skrev:
Om det är som vi tror att D70 blir en förenklad D100 (motsvarande 300D) kanske det kommer en D200 i mars oxå... I annat fall kanske KG kan ha rätt i sina spekulationer... Eller vad säger ni?

En fashinerande tanke om D70 skulle täcka in både 300D och 10D ;)

Jag tror på en D200 när nikon gör en pressrelese om en D200...inte förr.

Nej, jag tror inte det finns någon chans för att D70 är en bättre variant av D100.

Jag tror att Nikon gör som Canon. En enklare modell får ta över sensorn och sedan kommer en ersättare med bättre sensor. Alltså: D100 ersätts med D200 och D70 tar över sensorn från D100 och 10D ersätts med 30D i vår som kommer att ha en bättre sensor.

Visst, gissningar, men kvalificerade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar