ANNONS
Annons

D50, D70 eller kanske Canon 350?

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Varför då? Många fotografer har inte behov av snabb AF, utan bara att den fungerar.
Allt beroende på vilken typ av fotograf man är.

För en sportfotograf så skulle inte D70 vara mycket att hänga i julgranen dock, helt korrekt.

Gud va du läste mitt inlägg dåligt!

Själv så har jag fotat längd & utförsåkning under 90-talet med en EOS 10 som enligt foto ska vara dubbelt så långsam som D70!

Du överdriver Kim...

//Larsa

.Z. skrev:
Du överdriver Kim...
Det tycker jag inte alls, har man väl testat AF-hastigheten på 350D så vill man inte röra D70 med tång ens, om man är intresserad av snabb AF, skillnaden är väldsam *lovar*

Som natt och dag...

macrobild skrev:
Till Magnus. och var finns bilderna i din test?
http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD50vsD70SvsXT_images.shtml
kommentar till dessa fynd, vilket tycks vara helt olikt de du förmedlar.
Mina bilder finns i tidningen, så klart.

Jag tycker att testbilderna du hänvisar till stämmer väl överrens med mina erfarenheter, sen kan man tolka lite olika.

Bruset är uppenbart lägre hos 350D.
Färgåtergivningen är kraftigare hos D50, jag skulle säga onaturligt kraftigt.
Skärpemässigt lider 350D av sitt dåliga objektiv, men andra tester visar tydligt att det går att få ut mer ur Canons sensor.

Jag vill se bilder, tagna samtidigt från de båda kamerorna. Sen kan du skriva 2 eller mer tecken

I mars var det rätt svårt att få tag på D50...

Jag har hakat upp mig på AF nu.

Kan ingen som har tillgång till, låt oss säga, 350D, D70 & *IstDs göra en test i verkligheten med rörligt mål mot kameran.

Nä, för svårt & risk för felkällor förstås...

Har en kompis som fotar hästhoppning med den gamla IstD, möjligt att han hade jublat över 20D i jämförelse men AF funkar!

//Larsa

.Z. skrev:
Kan ingen som har tillgång till, låt oss säga, 350D, D70 & *IstDs göra en test i verkligheten med rörligt mål mot kameran.
FOTO har gjort noggranna tester och de visar att 350D är 70-80% snabbare än D70 och att D70 är 25-30% snabbare än *Ist DS.

Att jag eller någon annan här på FS skulle kunna göra mer rättvisade tester tvivlar jag starkt på.

Vi har nu kommit till en intressant konklusion.
D50 med kitobjektivet är enligt Magnus den bästa kombinationen under 10000:-
Canonkameran med ett objektiv för 6000:- presterar bärttre , men kan prestera ännu bättre. Vad kostar i så fall denna Canon kamera med objektiv? 18000:- ?

Samtidigt vill jag gärna se bilder tagna från de båda , eftersom länken som jag nu har förmedlat (och inte kunnat missats) visar även andra fördelar till Nikonkameran som precis kommit ut.
Mikael

Ang. AF-hastighet skulle jag nog säga så att det funkar alldeles utmärkt med D70 och långsammare med, det har ju för tusan fotats sport med MF. Därmot kanske andelen oskarpa bilder ökar något med lite långsammare AF.
Jag har fotat en del rörliga motiv med mon Tamron 90 på en D70 och de allra flesta bilderna kommer ut skarpa. Och Tamronen är ju inte dundersnabb precis...
http://dumbo.mine.nu/bilder/mas.jpg

dumbo skrev:
Därmot kanske andelen oskarpa bilder ökar något med lite långsammare AF.
Det är precis där skillnaden ligger och det är kanske precis den där bilden som blir oskarp.
Det är därför man vill ha så snabb AF som möjligt.

sagan skrev:
Det tycker jag inte alls, har man väl testat AF-hastigheten på 350D så vill man inte röra D70 med tång ens, om man är intresserad av snabb AF, skillnaden är väldsam *lovar*

Som natt och dag...

Jag har ju kännt den lilla fördröjning som finns på D70 jämfört med 350D.

Vad jag menar är, hur visar sig detta när man glömmer det & fotar nåt snabbt?

Provade 20D, D7D, D70 & *IstDs mot varandra i AF utanför butik.

Upplevde att Canonerna gick på mål mer direkt, behövde mer sällan söka.

Tvåa kom D7D tätt följd av D70. Dom tvekade lite.

IstDs var en bra bit efter...

Ska tilläggas att 20D & D7D hade ljusstarkare optik på än de två andra...

Har tyvärr inga testresultat att uppvisa :)

Till saken: Våldsam skillnad är det inte. Har du använt D70 vid seriös fotografering där snabb AF behövs?

Är du säker på att skillnaderna verkligen märks?

En annan sak som är underbart med Canon är USM, tyst & fint. Det lurar mig när jag provar...

//Larsa

Då är vi överens då

Canon gör bästa kameran nikon gör bästa kitobjektivet så kan vi sammanställa det här

macrobild skrev:
Vi har nu kommit till en intressant konklusion.
D50 med kitobjektivet är enligt Magnus den bästa kombinationen under 10000:-
Canonkameran med ett objektiv för 6000:- presterar bärttre , men kan prestera ännu bättre. Vad kostar i så fall denna Canon kamera med objektiv? 18000:- ?

Jo, lite så är det. Men skärpejägare kan ju skaffa ett 50/1,8 till respektive kamera...

Jag tycker att det är viktigt att se till helheten i kameraköpet.

D50 skulle vara en katastrof för någon som vill fota sport. Åtminstone tills min upptäckt resulterat i en firmwareuppdatering vilket Nikon håller på att utreda.

För andra kan D50 mycket väl vara det bästa valet

froderberg skrev:
Mina bilder finns i tidningen, så klart.

Jag tycker att testbilderna du hänvisar till stämmer väl överrens med mina erfarenheter, sen kan man tolka lite olika.

Bruset är uppenbart lägre hos 350D.
Färgåtergivningen är kraftigare hos D50, jag skulle säga onaturligt kraftigt.
Skärpemässigt lider 350D av sitt dåliga objektiv, men andra tester visar tydligt att det går att få ut mer ur Canons sensor.

I mars var det rätt svårt att få tag på D50...

Återanknyter till länken med bilder.
http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD50vsD70SvsXT_images.shtml

Testaren deklarerar en annan åsikt. Nikon d50 är bättre vad det gäller brus.

Var kan jag finna att du har tagit testbilder på samma motiv och samma situation med de båda kamerorna.
Mikael

sagan skrev:
FOTO har gjort noggranna tester och de visar att 350D är 70-80% snabbare än D70 och att D70 är 25-30% snabbare än *Ist DS.

Att jag eller någon annan här på FS skulle kunna göra mer rättvisade tester tvivlar jag starkt på.

Tyckte det var roligare när dom testade mot racerbåt som kom emot dom i 50 knop ;-)

Svårt att jämföra bara...

//Larsa

.Z. skrev:
Till saken: Våldsam skillnad är det inte.
Nära nog dubbla hastigheten upplever iaf jag som våldsam.

.Z. skrev:
Har du använt D70 vid seriös fotografering där snabb AF behövs?
Seriöst och seriöst, det var ett testtillfälle med snabbt rörliga motiv, jag anser att det var ganska seriöst, ja, även om syftet bara var att testa.

.Z. skrev:
Är du säker på att skillnaderna verkligen märks?
En nära nog dubbla hastighet märks tydligt, japp.

.Z. skrev:
En annan sak som är underbart med Canon är USM, tyst & fint. Det lurar mig när jag provar...
D70 som jag testa hade AF-S och 350D hade kitobjektivet utan USM..

macrobild skrev:
Testeren deklarerar en annan åsikt. Nikon d50 är bättre vad det gäller brus.

Men bilderna från Nikonkameran ser brusigare ut i mina ögon.

Var kan jag finna att du har tagit testbilder på samma motiv och samma situation med de båda kamerorna.

Vi kommer att utveckla våra tester ytterligare framöver. I dagsläget jobbar vi inte med referensmotiv. Att D50 har kraftigare färgåtergivning är väldigt uppenbart.

macrobild skrev:
Testaren deklarerar en annan åsikt. Nikon d50 är bättre vad det gäller brus.
Åh andra sidan är de testerna inget att ta på allvar på något sätt då det är fullständigt oseriösa, vänta på riktiga tester, från seriösa testare istället.

Ok Kim. Då köper jag det att det är en oerhörd skillnad på AF.

Tur för mig att jag inte bryr mig som köpt en kamera som ligger mitt i mellan 350D & D70 i AF...

Ska dock göra lite tester när jag fått min D7D mot kompisens "slöa" *IstD ;-)

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar