Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegelreflex eller spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är i o f s märkligt. Även i molnigt väder vid ISO 100 ger f/1,2 ca 1/20000 sek (enl gamla f/16 regel i sol och f/5,6 i skugga ISO 100 1/125 sek). Har du använt f/1,2 eller kört i P läge med AutoISO?

Nu senast har jag mest använt 35mmf1,4 objektivet men bländat ner til 1,4, slutar på 1/125 och ISO mellan 800-3200 för att få inte ha en uderexponerad bild. Det stora problemet för mig är inte att bilden blir mörk utan att autofokusen bommar skärpan trots att jag använder single-point focus (minsta boxen). Om jag går ner till ISO <400 blir bilden nästan helt svart.
 
Det hjälper inte så mycket att du som fotograf står vid fönstret om motivet är längre in i rummet och inte kan dra nytta av det ljuset. Annars är just ljus från fönster (eller dörröppningar) mycket bra för porträtt :)

Ska jag vara helt ärlig tror jag du skulle tjäna på en fotokurs på nätet (eller IRL) som kostar betydligt mindre än ett kamerabyta. Den utrustning du har är bra även om det såklart finns dyrare prylar som presterar något bättre i dåligt ljus.

Afe, helt ärligt behöver jag det säkerligen och har redan bokat en fotokurs så misströsta ej. Självfallet har jag MOTIVET i fönsterljuset.
 
Ursäkta, men hur fan går det till? Misstänker att det är under dagen då eftersom annars är det ju skitsamma om du står vid ett fönster. Vad har du för inställningar?

Skulle jag stå vid ett fönster med ett 1.8 objektiv skulle jag lätt kunna ha ISO 100 och kanske 1/500 slutare vid dagsljus. Beror ju självklaet lite men något åt det hållet

Ja det är ju det jag inte får ihop. Har som sagt inte upplevt de här problemen med tidigare utrustning när jag fotat inomhus. Glömde skriva att jag hade X-T1 innan och hade inte alls samma problem då med inomhusfotografering och att autofokusen bommade så ofta.. Undrar om jag kommit åt någon konstig inställning eller missat något helt basalt? Någon med X-T2:an som kan komma med tips?
 
Afe, helt ärligt behöver jag det säkerligen och har redan bokat en fotokurs så misströsta ej. Självfallet har jag MOTIVET i fönsterljuset.

Då förstår jag inte hur det inte fungerar. Jag kör med X-Pro 2 som har samma AF-system som din kamera och 56/1,2 och har inte stött på några såna problem. Däremot är det så att om du bländar ner objektivet till exempelvis f/8 för att få större skärpedjup så görs även skärpeinställningen nedbländad, och det fungerar inte så bra i dåligt ljus.
 
Tyvärr blir det ju inte mycket bättre än så (möjligen ett, ettoetthalvt bländardteg) så rent materialmäsdigt är det svårt att ge dig råd. Hur i hela världen klarade du dig på den analoga tiden?

Haha! Bra fråga. Kanske bara inte märkte att fokusen var lite off på bilderna :D
 
Det har du alldeles rätt i! Jag har MASSOR kvar att lära. Jag är extremt ödmjuk inför min egen okunskap och bristande teknik. Men jag har fotat med systemkameror förut och aldrig upplevt så här mycket problem med skärpan. Har stundtals funderat på om det är något fel på mitt kamerahus men känns mer troligt att det är fel på fotografen ;)
...

Tack för råden blev faktiskt inspirerad att fortsätta öva med Fujin innan jag lägger ut en förmögenhet på ett nytt system om bristerna ändå är hos mig. Av ren nyfikenhet, kan jag fråga hur du upplever din Sony A7r2?

Bra. Lär dig använda det du har, innan du slänger ut stålar på grejer som ändå inte kommer att göra någon skillnad ...

Bifogad bild: Sent eftermiddagsljus från fönster, Leica M Monochrom + 35 mm, ISO 1600, 1/125 s, f:5.7 = att din Fuji inte skulle räcka till är bullshit!
 

Bilagor

  • PHOTO_DIARY_UPPSALA_2018-04-04_L1017942 LEICA MM WEBB.jpg
    PHOTO_DIARY_UPPSALA_2018-04-04_L1017942 LEICA MM WEBB.jpg
    46.3 KB · Visningar: 48
Då förstår jag inte hur det inte fungerar. Jag kör med X-Pro 2 som har samma AF-system som din kamera och 56/1,2 och har inte stött på några såna problem. Däremot är det så att om du bländar ner objektivet till exempelvis f/8 för att få större skärpedjup så görs även skärpeinställningen nedbländad, och det fungerar inte så bra i dåligt ljus.

Önskar jag kunde skicka över kameran till någon van X-T2 användare som kunde konfirmera att det är mig och inte kameran det är fel på. Hittar ganska många trådar på nätet med folk som verkar uppleva samma problem med autofokusen som jag stött på. Ex. https://www.dpreview.com/forums/thread/4218601?page=2
Den tråden beskriver ganska precist mina erfarenheter. Och som sagt problemet jag har är när jag försöker fota människor i rörelse. Det är säkert användarfel och jag är säkert en för oerfaren fotograf men har verkligen läst på allt jag hittat vad gäller inställningar, objektiv, teknik etc.
 
Kör du nedbländat? Det kan som sagt ställa till problem eftersom Fuji (och Sony) på sina spegelfria kameror också ställer in AF nedbländat. På en DSLR (och vissa spegelfria) görs alltid fokuseringen med full bländaröppning.
 
Tack alla som kommit med vänliga råd i frågan. Konsensusen verkar vara att jag har fullgod kamerautrustning för ändamålet och att felet måste ligga i min teknik. Med det i åtanke så ska jag sätta säljtankarna på pausläge och fortsätta försöka med X-T2:an ett tag till. Måste dock påpeka att vissa kommentarer varit onödigt nedvärderande när jag varit mer än tydlig med att jag är ganska oerfaren. När man söker online på autofokus problem med X-T2 så verkar jag inte vara ensam i världen i min kamp att försöka få skarpa bilder, många trådar handlar just om svårigheter att fota barn med den kameran. Med det sagt tror jag att jag ska söka vidare för tips och trix och förstås fortsätta träna.
 
Jag ber om ursäkt om du uppfattat något av mina råd som nedvärderande, men det var inte helt solklart hur du använder kameran ;)

I stort sett alla på marknaden idag förekommande systemkameror är bra och kan sätta fokus också i tämligen dåligt ljus. Med spegelfria kameror finns det dock vissa begränsningar som har att göra med hur tillverkarna valt att göra och att de inte riktigt är ikapp spegelreflexkamerorna ännu (även om en del hävdar annorlunda).

Testa att använda din X-T2 med stor bländaröppning (f/2,8 eller större) och se om den fungerar bättre då.
 
Tack alla som kommit med vänliga råd i frågan. Konsensusen verkar vara att jag har fullgod kamerautrustning för ändamålet och att felet måste ligga i min teknik. Med det i åtanke så ska jag sätta säljtankarna på pausläge och fortsätta försöka med X-T2:an ett tag till. Måste dock påpeka att vissa kommentarer varit onödigt nedvärderande när jag varit mer än tydlig med att jag är ganska oerfaren. När man söker online på autofokus problem med X-T2 så verkar jag inte vara ensam i världen i min kamp att försöka få skarpa bilder, många trådar handlar just om svårigheter att fota barn med den kameran. Med det sagt tror jag att jag ska söka vidare för tips och trix och förstås fortsätta träna.

Nu om jag förstått dig rätt handlar autofokusproblemen om två olika situationer:
1. Stilla motiv belyst genom ett fönster. I single AF läget med fullöppen bländare är sannolikt din XT2 ungefär lika bra som en DSLR. Felet här är sannolikt inte kamerans förmåga den begränsande faktorn.
2. Att följa fokus på barn i rörelse: Här gäller följande autofokus och här är inte spegellösa ännu ikapp DSLR. Många enklare DSLR har problem med detta. Ja, t o m med med min dåvarande D3 (professionell sportkamera) var det inte alltid lätt. Men det handlar inte bara om kameran och teknik det beror också på objektivet. Ofta fokuserar zoomar snabbare än fasta objektiv vid kontinuerlig autofokus dels p g a innerfokusering (fokusgruppen är mindre och lättare linselement) samt att fokus kan prioriteras för snabbhet snarare än exakthet p g a att de har mindre bländaröppning med större skärpedjup - de kan vara "slarvigare". Jag vet inte till vilken grad Fuji har gjort denna avvägning.

Ett almänt tips om du inte kan detta redan förstås: vid följande autofokus är det en fördel om kameran får följa motivet innan avtryck för att hjälpa den förutse motivets position vid exponering.
 
Jag ber om ursäkt om du uppfattat något av mina råd som nedvärderande, men det var inte helt solklart hur du använder kameran ;)

I stort sett alla på marknaden idag förekommande systemkameror är bra och kan sätta fokus också i tämligen dåligt ljus. Med spegelfria kameror finns det dock vissa begränsningar som har att göra med hur tillverkarna valt att göra och att de inte riktigt är ikapp spegelreflexkamerorna ännu (även om en del hävdar annorlunda).

Testa att använda din X-T2 med stor bländaröppning (f/2,8 eller större) och se om den fungerar bättre då.

Tack för tipset. Fotar nästan alltid med stor bländaröppning. Tror säkert att jag gör något annat fel och ingen blir gladare än jag om någon kan påpeka vad det är! Bilden nedan är tagen med bländaren på f/2,0, SS 1/125, ISO 800, Autofokus singel shot, singel focus point (liten box på ögat) och bebben satt relativt stilla. Kameran markerar fokus, i viewfinder ser det skarpt ut, klick, ögon ej i fokus. Jag må vara trög men jag fattar inte vad jag missar.
 

Bilagor

  • D52E2AFD-B97B-4D2B-B62A-4B2D248732DD.jpg
    D52E2AFD-B97B-4D2B-B62A-4B2D248732DD.jpg
    34.6 KB · Visningar: 141
Har du testat ögonfokus? Det räcker att barnet rör sig lite för att fokus ska bli fel med f/2 på det avståndet.

Bästa kameran för att klara såna motiv är nog Sony A7 III eller A9, då de har riktigt bra följande ögonfokus (fuji kan bara köra singelfokus på ögon än så länge).
 
Var har du satt fokuspunkten?

"singel focus point (liten box på ögat)" skrev hon ju. :)

Jag tror att det vore bra att verifiera var kameran faktiskt satte fokus någonstans. Det brukar gå att se i ett efterbehandlingsprogram. Följer det med något sådant med Fujifilmkameror?
 
"singel focus point (liten box på ögat)" skrev hon ju. :)

Jag tror att det vore bra att verifiera var kameran faktiskt satte fokus någonstans. Det brukar gå att se i ett efterbehandlingsprogram. Följer det med något sådant med Fujifilmkameror?

Jag såg det, och redigerade mitt svar :)
 
Nu om jag förstått dig rätt handlar autofokusproblemen om två olika situationer:
1. Stilla motiv belyst genom ett fönster. I single AF läget med fullöppen bländare är sannolikt din XT2 ungefär lika bra som en DSLR. Felet här är sannolikt inte kamerans förmåga den begränsande faktorn.
2. Att följa fokus på barn i rörelse: Här gäller följande autofokus och här är inte spegellösa ännu ikapp DSLR. Många enklare DSLR har problem med detta. Ja, t o m med med min dåvarande D3 (professionell sportkamera) var det inte alltid lätt. Men det handlar inte bara om kameran och teknik det beror också på objektivet. Ofta fokuserar zoomar snabbare än fasta objektiv vid kontinuerlig autofokus dels p g a innerfokusering (fokusgruppen är mindre och lättare linselement) samt att fokus kan prioriteras för snabbhet snarare än exakthet p g a att de har mindre bländaröppning med större skärpedjup - de kan vara "slarvigare". Jag vet inte till vilken grad Fuji har gjort denna avvägning.

Ett almänt tips om du inte kan detta redan förstås: vid följande autofokus är det en fördel om kameran får följa motivet innan avtryck för att hjälpa den förutse motivets position vid exponering.

Ja ungefär så, fast punkt 1 ska snarare vara rörliga motiv belyst genom fönster. Har läst att 18-55 objektivet är något snabbare vid kontinuerlig autofokus än mina andra objektiv och den kombon har jag använt minst så ska testa att bara fota med den i några dagar och se om träffsäkerheten blir bättre.
Vad gäller punkt 2 så var det det som främst låg bakom min fundering kring att byta system, dvs att kontinuerlig autofokus på XT2 kanske inte är i nivå med alternativen från Canon och Nikon i samma prisklass. Även Sony A7iii ska ha snabbare och mer träffsäker autofokus för rörliga motiv men från kommentarerna här i tråden verkar skillnaderna vara marginella, eller?
 
"singel focus point (liten box på ögat)" skrev hon ju. :)

Jag tror att det vore bra att verifiera var kameran faktiskt satte fokus någonstans. Det brukar gå att se i ett efterbehandlingsprogram. Följer det med något sådant med Fujifilmkameror?

Inte vad jag vet, men ska kolla upp det, kanske går att ladda ner från Fujis hemsida? När jag granskar bilden i kameran markerar den som att fokuspunkten faktiskt var på ögat, förstå min förvirring...
 
Har du testat ögonfokus? Det räcker att barnet rör sig lite för att fokus ska bli fel med f/2 på det avståndet.

Bästa kameran för att klara såna motiv är nog Sony A7 III eller A9, då de har riktigt bra följande ögonfokus (fuji kan bara köra singelfokus på ögon än så länge).

Japp har testat både ögonfokus och ansiktsfokus, fick stänga av båda då det gav sämre resultat :(
 
Inte vad jag vet, men ska kolla upp det, kanske går att ladda ner från Fujis hemsida?
Eller på en medföljande CD (fast det kanske är en fullständigt föråldrad distributionsform numera. :)

När jag granskar bilden i kameran markerar den som att fokuspunkten faktiskt var på ögat, förstå min förvirring...
Ja, då blev det nog rätt när du siktade åtminstone. Barnet kan förstås ha rört sig tillräckligt mycket för att ögat ska ha hamnat framför eller bakom fokusplanet. Storleken på bilderna här i forumet är dock för liten för att man ska kunna se om det är oskarpt. Kan du lägga en originalfil någonstans där den är åtkomlig?

Prova också att använda samma fokusteknik på en samarbetande vuxen som kan sitta still på kommando.
 
Tack för råden blev faktiskt inspirerad att fortsätta öva med Fujin innan jag lägger ut en förmögenhet på ett nytt system om bristerna ändå är hos mig. Av ren nyfikenhet, kan jag fråga hur du upplever din Sony A7r2?

Sony A7R2 är en absolut underbar kamera att arbeta med den, men för det mesta är den overkill, dvs bildernas underbara kvalitet syns inte på nätet eller på förstoringar som är A4 eller mindre. Dessutom är det en synnerligen prisvärd kamera just nu.

Min bästa kamera är Olympus Om-D-Em1 mk2, för den kan nästan allt och varje gång jag jämför med Sonyn så blir jag lite besviken att skillnaden är så liten, det borde skilja mer än det gör, trodde/tror jag.

Den kamera jag använder mest är en Sony RX10 mk4, den har ett objektiv som motsvarar 24-600 mm och det är fantastisk att ha med detta supertele till ställen där man aldrig skulle drömma om att släpa ett stort objektiv i vanliga fall.

Jag lägger ut en hel del bilder på min Facebook, ni får gärna titta in och se om ni kan räkna ut vilka bilder som är tagna med vilken kamera. Jag klarar inte det själv om jag inte råkar komma ihåg händelsen.

Det känns trevligt att du kan ta till dig en del av mina råd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.