Hej Martina,
Jag fotade Canon under väldigt många år. Numera har jag helt tagit steget över till Fuji.
Har både X-PRO2 och X-T2. Jag testade min X-PRO2 och senare X-T2 mot min Canon 5Ds r och 5D MKIII under lång tid innan jag vågade sälja av dem.
Faktum är när jag började bli van vid mina Fuji kameror fick jag ungefär samma resultat med dessa som med Canon kamerorna. Då talar vi mörka miljöer, rörliga motiv och följande fokus.
Här en serie jag tog i början med X-T2 och 50-140/2,8 OIS. Solen hade gått ner och det var ganska mörkt.
https://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=375657
Rent generellt är Fujis 18/2, 35/1,4 och 60/2,4 makro Fujis först släppta objektiv. Dessa har jämfört med senare objektiv en något slö fokus. 56/1,2 har heller ingen snabbt AF.
När du säger att du tyckte du fick bättre resultat med X-T1 är jag helt oförstående. Själv hade jag X-PRO1 och den kameran var verkligen trög. Visst X-T1 var bättre men jämfört med X-T2 var den också en riktig trögis.
Ibland är man som fotograf i en miljö där man är på gränsen av att klara ekvationen ISO, tid och bländare.
Har man då något som rör snabbt på sig kan man ha passerat gränsen för vad som kommer fungera.
Det kan vara i en mörk kyrka eller ett mörkt rum.
Då måste man ändra på förutsättningar och se till att få mer ljus. Blixt är den vanliga lösningen men det kommer också allt fler led-lampor som alternativ.
Sedan har som många påpekat fotografens erfarenhet är en stor del av att få till ett bra resultat. Vilket är helt sant.
Själv är jag mycket nöjd med resultaten från mina Fuji kameror även under mycket mörka förhållanden.
De är ungefär lika mina tidigare Canon-kameror under de förhållandena. Till och med lite bättre.
Så byta utrustning är nog fel väg att gå.
Det kan naturligtvis vara något fel på din kamera men det är ovanligt. Se om du kan få någon som också har X-T2 att testa din kamera och se att den fungerar lika.
Lycka till med fortsättningen.