snap01
Aktiv medlem
Nu är du bara patetisk Ove. Nu gör du det igen. Talar om för alla din sanning. Försöker även berätta om hur jag arbetar eller har för vana. För det första så har du inte en susning om hur, när etc jag har fått min erfarenhet av D800, 5D etc. Hur i hela friden kan du uttala dig om det? Eller är det för att du är YRKESFOTOGRAF som ger dig rättigheten att uttala dig om alla andras vanor och vad som är bäst...
För det andra så har i princip alla utom du hela tiden sagt att det är deras personliga smak som de redogör för. Inte som du som säger din och samtidigt säger dig ha med i princip hela fotografkåren och försöker göra det till dagens sanning.
Självklart får du tycka som du vill. Jag bryr mig inte ett dugg om du gillar Canons menyer före någon annans. Eller om du anser att greppet på mkIII är bättre än på tvåan. Mina händer och mina preferenser säger MIG en helt annan sak. Det jag inte förstår är varför det är så viktigt för dig att framställa en av dem som sämre och samtidigt försöka få det till dagens sanning genom att påstå att många andra är av samma mening. Det enda jag och några andra har gjort är att säga att just VI anser det vara tvärt om beroende på våra händer och vana. Ingen av oss har påstått att du har fel, till skillnad från dig Ove som påstår att vi har fel hela tiden bara för att du och dina kompisar anser så.
Så fort som någon ifrågasätter dina påståenden så hoppar du på verderbörande direkt oavsett innebörd med kärleksanklagelser och hävdar samtidigt oerhört snabbt att du minsann är helt oberoende. Alla andra åsikter är helt orelevanta i din värld. Känner du dig hotad på något sätt Ove av våra kritiska frågor eller vad är det... Du skrev att det är trams ofta på FS. Tyvärr Ove så står du för en rätt stor del av den sandlådan med din diskussionsteknik. Att du kan fotografera är det ingen som ifrågasätter men att du skall vara någon som står över tramset.... Du måste skämta
Om det nu spelar någon roll så har jag faktiskt arbetat en hel del med diverse Canon. Dock inte mkIII (och inte heller D800 för den delen) utan 7D, 5DmkI och tvåan. 1D serien har jag också tillbringat en tid med så nog har jag vana av Canons kameror även om det förmodligen inte är i din liga. Arbetade bla med en 5DmkII och en 1ds förra sommaren i två veckor under ett par tävlingar så visst har jag erfarenhet från det lägret. För övrigt så har jag även en rätt omfattande erfarenhet av Sony, Fuji, Panasonic etc. Av alla dessa är Sonyn och Fujin klart sämst. Riktigt dåliga menysystem faktiskt.
tack för påhoppet o att du inte svarade på en enda fråga men jag hade inte väntat mig något annat. Det är väl det som är skillnaden att dom som är yrkesfotografer att vi kan se kritiskt på (vårat) märke o uppskatta den andra sidan även om man inte själv kör med det märket. Det är ingen tävling i att kunna mest jag kan förhoppningsvis fotografera o se bilder o ta bilder om man ser till teknik så kan jag inte alls speciellt mycket om sensor uppbyggnad etc däremot vet jag oftast var gränsen går med varje kamera jag haft. Min första digital kamera var canon 1ds för det var först då jag tyckte kvaliten var tillräckligt bra innan körde jag mellanformat med Hasselblad, pentax o småbild med canon. Sedan har jag bytt upp mig hela tiden o averkat ett gäng kameror. Jag har alltid tagit upp saker som jag tycker är bra eller mindre bra oavsett märke o kommer fortsätta med det. Nu lider jag inte speciellt mycket av greppet eftersom jag använder släde till mitt stativhuvud från really right stuff ;-) Något som jag tycker är att slutar ljudet på föregångaren till D800 var riktigt högt även på D3x det var pinsamt i en knäpptyst kyrka o då var jag tacksam att jag hade 5d mark 2 som är betydligt tystare men sådana problem lär du knappast ha på crossbanan. Nu är ljudet på D800 klart lägre o sedan fick man mer upplösning o det var två saker som gjorde att jag sålde bort canon.