ANNONS
Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

Nu är du bara patetisk Ove. Nu gör du det igen. Talar om för alla din sanning. Försöker även berätta om hur jag arbetar eller har för vana. För det första så har du inte en susning om hur, när etc jag har fått min erfarenhet av D800, 5D etc. Hur i hela friden kan du uttala dig om det? Eller är det för att du är YRKESFOTOGRAF som ger dig rättigheten att uttala dig om alla andras vanor och vad som är bäst...

För det andra så har i princip alla utom du hela tiden sagt att det är deras personliga smak som de redogör för. Inte som du som säger din och samtidigt säger dig ha med i princip hela fotografkåren och försöker göra det till dagens sanning.

Självklart får du tycka som du vill. Jag bryr mig inte ett dugg om du gillar Canons menyer före någon annans. Eller om du anser att greppet på mkIII är bättre än på tvåan. Mina händer och mina preferenser säger MIG en helt annan sak. Det jag inte förstår är varför det är så viktigt för dig att framställa en av dem som sämre och samtidigt försöka få det till dagens sanning genom att påstå att många andra är av samma mening. Det enda jag och några andra har gjort är att säga att just VI anser det vara tvärt om beroende på våra händer och vana. Ingen av oss har påstått att du har fel, till skillnad från dig Ove som påstår att vi har fel hela tiden bara för att du och dina kompisar anser så.

Så fort som någon ifrågasätter dina påståenden så hoppar du på verderbörande direkt oavsett innebörd med kärleksanklagelser och hävdar samtidigt oerhört snabbt att du minsann är helt oberoende. Alla andra åsikter är helt orelevanta i din värld. Känner du dig hotad på något sätt Ove av våra kritiska frågor eller vad är det... Du skrev att det är trams ofta på FS. Tyvärr Ove så står du för en rätt stor del av den sandlådan med din diskussionsteknik. Att du kan fotografera är det ingen som ifrågasätter men att du skall vara någon som står över tramset.... Du måste skämta

Om det nu spelar någon roll så har jag faktiskt arbetat en hel del med diverse Canon. Dock inte mkIII (och inte heller D800 för den delen) utan 7D, 5DmkI och tvåan. 1D serien har jag också tillbringat en tid med så nog har jag vana av Canons kameror även om det förmodligen inte är i din liga. Arbetade bla med en 5DmkII och en 1ds förra sommaren i två veckor under ett par tävlingar så visst har jag erfarenhet från det lägret. För övrigt så har jag även en rätt omfattande erfarenhet av Sony, Fuji, Panasonic etc. Av alla dessa är Sonyn och Fujin klart sämst. Riktigt dåliga menysystem faktiskt.

tack för påhoppet o att du inte svarade på en enda fråga men jag hade inte väntat mig något annat. Det är väl det som är skillnaden att dom som är yrkesfotografer att vi kan se kritiskt på (vårat) märke o uppskatta den andra sidan även om man inte själv kör med det märket. Det är ingen tävling i att kunna mest jag kan förhoppningsvis fotografera o se bilder o ta bilder om man ser till teknik så kan jag inte alls speciellt mycket om sensor uppbyggnad etc däremot vet jag oftast var gränsen går med varje kamera jag haft. Min första digital kamera var canon 1ds för det var först då jag tyckte kvaliten var tillräckligt bra innan körde jag mellanformat med Hasselblad, pentax o småbild med canon. Sedan har jag bytt upp mig hela tiden o averkat ett gäng kameror. Jag har alltid tagit upp saker som jag tycker är bra eller mindre bra oavsett märke o kommer fortsätta med det. Nu lider jag inte speciellt mycket av greppet eftersom jag använder släde till mitt stativhuvud från really right stuff ;-) Något som jag tycker är att slutar ljudet på föregångaren till D800 var riktigt högt även på D3x det var pinsamt i en knäpptyst kyrka o då var jag tacksam att jag hade 5d mark 2 som är betydligt tystare men sådana problem lär du knappast ha på crossbanan. Nu är ljudet på D800 klart lägre o sedan fick man mer upplösning o det var två saker som gjorde att jag sålde bort canon.
 
En till som måste klaga på greppet samt finishen på D800. För mig är att fotografera inte bara siffror utan också om en hel del psykologi. Jag kände på D800 i butik idag och det ländes inte rätt. Den påminner faktiskt som någon sa om en (kinesisk) leksak. Hade jag inte haft så mycket Nikon gluggar och annat tillbehör skulle jag inom snar framtid gå över till Canon.
 
det var just dessa stycken jag skulle vilja ha svar på. Om du Magnus eller åtmonstone Kenneth har har/haft både D700/D800 så du borde kunna verifiera skillnaden på greppet mellan D800/D700 håller ni med om att

greppet skiljer väldigt lite mellan D800/D700 ?
det som skiljer är att det känns lite mer avhugget o ännu kortare på D800 än D700 fast väldigt liten skillnad?

om jag då sätter in min text här jag skrev förut så kanske fler förstår vad jag vill få fram o vad jag tycker är trams här kommer min text inklippt.

Det är så mycket trams på fs i bland o det lustiga är att greppet mellan D700/D800 skiljer sig egentligen minimalt det är något kortare o ännu mindre plats för nedre delen av handen så det är sämre, men vad betyder det egentligen?
ni som hävdar att D700 har ett så bra grepp? om det skiljer minimalt mot D800 så borde det egentligen betyda att greppet på D700 inte är bra annars faller all logik eller hur?

Hur kommer det sig att helt plötsligt har D800 fått kritik på greppet från flera håll trots att det skiljer sig lite mot D700 som ni hyllar så?

Och här är det helt ok för dig Magnus att tycka ditt grepp är bra likaväl som jag tycker det inte är det men den key selling point är att SKILLNADEN I GREPPET MELLAN D700/D800 ÄR MINIMAL enligt mig som har bägge kamerorna o kan känna på dom o jämföra exakt o jag tror att jag är kapabel att kunna göra det.
Och till Kenneth en person utan känsel skulle kunna känna skillnaden i greppet mellan D800 o 5 d mark 3 det är väldigt stor skillnad just för att canon har ett så mycket mer utformat grepp som är så mycket djupare o mer urgröpt för fingrarna sedan om Magnus eller Kenneth gillar det är inte frågan utan jag vill få fram att det är stor skillnad mellan dessa kameror men inte mellan D800/D700.

Och tramset är då att hur kan man klaga på greppet på nya D800 när det nästan är identisk med D700?
jag har aldrig gillat greppet på D700 men har överlevt att använda dom i drygt 3 år. Jag säger som alltid inget märke är perfekt på allt, man får lära sig att leva med dom brister (sitt) märke har.
Och jag framhåller gärna att jag är märkes oberoende o det kan nog flera intyga. Jag tog upp tex att gitzo skruvringar på mountainer stativen INNAN g-lock systemet kom är hopplösa att skruva upp speciellt om man jobbar i varma länder om man är våt om händerna, fick skit omgående från gitzo fans som pyntat dyra pengar o då måste stativet vara bäst på allt. Nu har jag nya g-lock systemet o det är klockrent dyrt men bra.
Sedan har jag tagit upp bla 14-24, canons 70-200 2,8 is samt mycket mer men mest skit fick jag när jag tog upp 14-24 får se hur mycket jag får nu om D800 greppet?
 
att D800 känns som en leksak? det är TRAMS enligt mig
Då skulle du känna plast feelingen på en analog eos 100 ;-)
 
För det första tycker jag att man visst skall kunna ha sin favoritkamera och även kunna säga så, en jägare har säkert sina favoritvapen och knivar som dom gillar allra bäst.

Därför köper jag inte pratet om den för vissa så stora betydelsen av att vara så himla superneutral, jag tror inte personligen att någon är det fullt ut.

Kan inte se några som helst problem med att många vill vurma för just sitt kameramärke, det är ju bara väldigt mänskligt och normalt. Fanboy och märkesfantast plockas fram i tid och otid så fort någon vill bedyra fördelar med sin kamera.

Vi är också väldigt anpassningsbara så även den mest tokigt byggda kameran känner man sig hemma med efter en tid, jag har en Sony A77 och översättningarna är inte precis bländande vad gäller menyerna, men det tar inte lång tid för än man vet vad dom står för och nu tänker jag inte på det.

Vad gäller greppet så tror jag visst att man direkt kan känna om det är bättre eller sämre, visst måste det väl finnas vissa basgrunder till ett hyggligt grepp, avstånd till optiken när man viker fingrarna runt greppet, plats för tummen på baksidan, ett kort grepp och man får lägga kameran mycket högt i handen som blir jobbig i längden då den inte får vila i handloven, A77 är rosad för sitt grepp men för mig är kameran för liten för att jag skall ge kunna ge full pott vad gäller greppkänsla.

Tillverkarna kämpar för att få ner vikten på kameror som ligger under yrkeskamerorna, dom minskar i måtten över allt för att spara vikt, det började redan på den analoga tiden att göra kamerorna mindre.

För övrigt så talar ingen om att D800 är makalöst prisvärd, 24000 Kr och så skall den ställas mot 3ggr dyrare modeller, vad gäller grepp och ergonomi, Något måste väl Nikon ha bantat på får att kunna leverera en sådan relativt billig kamera.

MVH.Bengt.
 
Jag kände lite på en D800 i går, bestyckad med en 24-70. Intrycket var en tung och mycket gedigen kamera, men med ett ganska obekvämt grepp med hårda kanter och ont om plats för mina fingrar. Balansen med det tunga objektivet var inte så bra. Nu tor jag inte att denna detalj skulle avhålla mig från att köpa den kameran i och för sig. Men greppet på min 40D är bra mycket mycket skönare, för min hand i alla fall. Någon 5D3 har jag inte haft möjlighet att känna på, med 5D2 påminner om min egen. En sån kanske det får bli så småningom när begpriserna sjunker.
 
Jag kände lite på en D800 i går, bestyckad med en 24-70. Intrycket var en tung och mycket gedigen kamera, men med ett ganska obekvämt grepp med hårda kanter och ont om plats för mina fingrar. Balansen med det tunga objektivet var inte så bra. Nu tor jag inte att denna detalj skulle avhålla mig från att köpa den kameran i och för sig. Men greppet på min 40D är bra mycket mycket skönare, för min hand i alla fall. Någon 5D3 har jag inte haft möjlighet att känna på, med 5D2 påminner om min egen. En sån kanske det får bli så småningom när begpriserna sjunker.

Jag är Sonyägare men kan bara hålla med vad gäller 40D och greppkänsla, förvånansvärt trevlig att hålla i, känndes även klart bättre än den så rosade D300 som jag upplever som överskattad vad gäller greppkänsla, tummen får knappast plats på D300.

40D verkar också ha ett jäkligt bra gummimaterial, lagom tjockt och inte hal på något vis, 40D upplevs som lite längre så inte tummen faller in mot skärmen lika mycket. Jag kommer ihåg att nya 7D-ägare som var vana vid 40-50D klagade på att en förändring skett med 7D så att tummen kom för långt in.

Är som sagt A77 ägare, men under den timmen jag provade 40D så ligger den bättre till på min rankinglista vad gäller greppkänsla, men man kan också bli lurad av om det är ett lättare objektiv på kameran man provar, är det så blir balansen på kameran trevligare, man behöver liksom inte hålla i mot på något sätt. Sätter jag på det superlätta 50/1.7 på A77 så blir allt lite trevligare.

//Bengt.
 
Du är medveten om att det var _DU_ som tog upp D700 som exempel i denna tråd va? Och att det var det de flesta av oss protesterade emot. D800 har jag fortfarande inte sett någon som hyllat greppet på. Straw man much?

då ett par frågor till dig rakt på sak.
Du säger att ingen hyllat greppet på D800 o då kommer frågorna.
1 har du hållit i bägge kamerorna D800/D700 ?
2. vad skiljer i greppet mellan dessa kameror?

Det är helt ok för mig om du gillar greppet på D700 men när du skriver att ingen har hyllat greppet på D800 det är just det som är trams för det är minimal skillnad mellan dessa o vad som framgår av din kommentarer är att du knappast känt på D800 för då hade du märkt det. Det som skiljer är att det är ännu minde plats för nedre delen o att greppet är lite kantigare på D800 men det skiljer ytterst lite o jag tror att en van D700 användare skulle ha svårt att l
känna skillnad på D700/D800 i ett blindtest.

Så om du gillar greppet på D700 o tycker det är perfekt då kommer du tycka samma sak om D800 för skillnaden är minimal. Det som är tramset är när folk som hyllar D700 grepp klagar på D800 för dom är mer eller mindre identiska.
 
då ett par frågor till dig rakt på sak.
Du säger att ingen hyllat greppet på D800 o då kommer frågorna.
1 har du hållit i bägge kamerorna D800/D700 ?
2. vad skiljer i greppet mellan dessa kameror?

Det är helt ok för mig om du gillar greppet på D700 men när du skriver att ingen har hyllat greppet på D800 det är just det som är trams för det är minimal skillnad mellan dessa o vad som framgår av din kommentarer är att du knappast känt på D800 för då hade du märkt det. Det som skiljer är att det är ännu minde plats för nedre delen o att greppet är lite kantigare på D800 men det skiljer ytterst lite o jag tror att en van D700 användare skulle ha svårt att l
känna skillnad på D700/D800 i ett blindtest.

Så om du gillar greppet på D700 o tycker det är perfekt då kommer du tycka samma sak om D800 för skillnaden är minimal. Det som är tramset är när folk som hyllar D700 grepp klagar på D800 för dom är mer eller mindre identiska.

Det låter utmärkt att greppet är minimalt ändrat mellan D700 och D800, då borde D800 vara i det närmaste perfekt för mina händer också.

/Karl
 
För ungefär 1756 sidor sedan så har jag skrivit att jag i princip håller med dig Ove. Vid ungefär samma tid skrev jag att skillnaden mellan dem finns men är små. Jag skulle glatt kunna leva med samtliga tre modeller även om jag föredrar D700. Jag har också vid ett flertal tillfällen skrivit att just D800 har jag bara klämt på i diverse butiker, om än länge. Jag kände direkt att greppet var annorlunnda. Har varje gång haft min D700 med min för att kunna jämföra. Vad är så svårt med att ta in denna information Ove. Du skriver vidare som om du endast läst delar av de inlägg du väljer att svara på. Väljer enbart de delar du vill gå i klinch om. Egentligen är vi nog överens i sak. Det är nog din diskussionteknik jag retar mig på. Jag lägger ner detta nu.

När det gäller yrkesfolk dså är det definitivt ingen garanti att de alltid vet o kan bäst. Ofta men inte alltid. Det gäller inte bara bland fotografer utan generellt. För övrigt så kan jag meddela dig att jag borde kvala in även jag. Sedan ett par år är det frilans för mig med ett 20-tal uppdrag per år förutom lösbildsförsäljning men jag arbetade faktiskt som fotograf på heltid för några år sedan. Surprise surprse!! Så förmodligen kan jag ett och annat om fotografering även lilla jag

Trevlig helg Ove
 
För ungefär 1756 sidor sedan så har jag skrivit att jag i princip håller med dig Ove. Vid ungefär samma tid skrev jag att skillnaden mellan dem finns men är små. Jag skulle glatt kunna leva med samtliga tre modeller även om jag föredrar D700. Jag har också vid ett flertal tillfällen skrivit att just D800 har jag bara klämt på i diverse butiker, om än länge. Jag kände direkt att greppet var annorlunnda. Har varje gång haft min D700 med min för att kunna jämföra. Vad är så svårt med att ta in denna information Ove. Du skriver vidare som om du endast läst delar av de inlägg du väljer att svara på. Väljer enbart de delar du vill gå i klinch om. Egentligen är vi nog överens i sak. Det är nog din diskussionteknik jag retar mig på. Jag lägger ner detta nu.

När det gäller yrkesfolk dså är det definitivt ingen garanti att de alltid vet o kan bäst. Ofta men inte alltid. Det gäller inte bara bland fotografer utan generellt. För övrigt så kan jag meddela dig att jag borde kvala in även jag. Sedan ett par år är det frilans för mig med ett 20-tal uppdrag per år förutom lösbildsförsäljning men jag arbetade faktiskt som fotograf på heltid för några år sedan. Surprise surprse!! Så förmodligen kan jag ett och annat om fotografering även lilla jag

Trevlig helg Ove

ok min diskussions teknik är inte den bästa det kan jag erkänna, däremot så är jag rak o ärlig o håller mig till sanningen o obs jag säger inte att du inte gör det. Det var fel av mig att anta att du inte kört canon sorry för det där tror jag du tyckte att jag gick in personligt på dig vilket inte var meningen. Jag har redan nämnt att jag inte är speciellt kunnig på tekniken om alla kameror däremot så är jag rätt van att jobba med kameror på olika uppdrag o har lärt mig en del om det. Jag har aldrig påstått att jag är bättre fotograf än dig jag kanske har lite mer erfarenhet av viss foto men på en cross bana skulle jag inte ha en chans i att fixa bättre bilder än dig eftersom du har erfarenhet från det vilket inte jag har.
sedan vad som är sanning för mig behöver inte vara det för dig för du kan tycka helt olika än mig om tex greppet på D700/D800. Så jag ber om ursäkt för min klumpiga diskussion teknik. Jag lägger oxå ner detta nu ska skriva fakturor så jag får en lön även nästa månad :)
 
då ett par frågor till dig rakt på sak.
Du säger att ingen hyllat greppet på D800 o då kommer frågorna.
1 har du hållit i bägge kamerorna D800/D700 ?
2. vad skiljer i greppet mellan dessa kameror?

Det är helt ok för mig om du gillar greppet på D700 men när du skriver att ingen har hyllat greppet på D800 det är just det som är trams för det är minimal skillnad mellan dessa o vad som framgår av din kommentarer är att du knappast känt på D800 för då hade du märkt det. Det som skiljer är att det är ännu minde plats för nedre delen o att greppet är lite kantigare på D800 men det skiljer ytterst lite o jag tror att en van D700 användare skulle ha svårt att l
känna skillnad på D700/D800 i ett blindtest.

Så om du gillar greppet på D700 o tycker det är perfekt då kommer du tycka samma sak om D800 för skillnaden är minimal. Det som är tramset är när folk som hyllar D700 grepp klagar på D800 för dom är mer eller mindre identiska.

Jag säger att jag inte sett någon hylla greppet på D800... p.g.a. jag inte sett någon hylla greppet på D800. Folk tycks säga att greppet blivit sämre kontra D700, men då jag, som sagt ett antal gånger tidigare, inte har testat D800 kan jag varken säga bu eller bä om detta. Förstår inte riktigt varför du fortsätter att ställa frågor jag redan förklarat att jag inte kan svara på. Du är förtjust i ordet trams har jag märkt, även när det inte överhuvudtaget passar in i sammanhanget. Känner du någon som hyllat greppet på D800? Det framgår att jag inte har känt på D800 AV DE EXAKTA ORDEN ATT JAG SÄGER ATT JAG INTE HAR KÄNT PÅ D800, [[ raderat av forumvärd ]] Jag finner det ytterst intressant att folk generellt hyllat greppet på D700 men inte tycks gilla greppet på D800, men enligt _DIG_ är det knappt någon skillnad mellan dem. Konsensus tycks inte stämma överens med din åsikt helt enkelt. Vidare klagar jag fortfarande inte på greppet på D800 DÅ JAG SOM BEKANT INTE HAR TESTAT KAMERAN, skriver lite i caps för att det förhoppningsvis äntligen ska gå fram hos dig. Allt det här handlar fortfarande om att du drog in D700 i diskussionen, och det är en kamera jag har väldigt väldigt mycket erfarenhet av och således kommer fortsätta yttra mig gällande.
 
Senast redigerad av en moderator:
ok min diskussions teknik är inte den bästa det kan jag erkänna, däremot så är jag rak o ärlig o håller mig till sanningen o obs jag säger inte att du inte gör det. Det var fel av mig att anta att du inte kört canon sorry för det där tror jag du tyckte att jag gick in personligt på dig vilket inte var meningen. Jag har redan nämnt att jag inte är speciellt kunnig på tekniken om alla kameror däremot så är jag rätt van att jobba med kameror på olika uppdrag o har lärt mig en del om det. Jag har aldrig påstått att jag är bättre fotograf än dig jag kanske har lite mer erfarenhet av viss foto men på en cross bana skulle jag inte ha en chans i att fixa bättre bilder än dig eftersom du har erfarenhet från det vilket inte jag har.
sedan vad som är sanning för mig behöver inte vara det för dig för du kan tycka helt olika än mig om tex greppet på D700/D800. Så jag ber om ursäkt för min klumpiga diskussion teknik. Jag lägger oxå ner detta nu ska skriva fakturor så jag får en lön även nästa månad :)

Det är lungt. Jag gav mig in på lite för djupt vatten även jag. Du får givetvis skriva och tycka precis som du vill. Ber om ursäkt för detta
 
Om vi nu ändå är inne på detaljer så......använder jag numera mest min Nex 5n. Inte för att den på något sätt är bättre än D700/D800/mk3 etc utan enbart för att jag är så innerligt trött på tyngden i en dslr. Nexen är en katastrof ergonomiskt jämfört med alla uppräknade kameror men den är liten och lätt. Dock är den inte förstahandsvalet på crossbanan. På resor stannar numera D700 hemma. Trots allt tillbringar mina kameror mest tid hängandes på axeln när jag är ute och reser. Så i slutändan uppskattar jag faktiskt att Nikon gjort D800 mindre och lättare. Men den hade gärna fått vara ännu mindre om jag hade fått bestämma. Den dagen Nikon släpper en motsvarighet till Nex, kanske en FM så rusar jag o köper en. Behöver inte ens af på en sådan, det har faktiskt nexen visat. Jjag använder mest manuell ai optik på den.
 
För att återgå till något annat än gummisorter, vikt, avrundningar och grovlek (var är jag nånstans egentligen!? Malenas hörna?) :)
-så tänkte jag dra fram lite saker som jag och Micke körde i Lunds domkyrka, där snart ett par hundra vitklädda unga flickor och svartklädda unga pojkar kommer ta en del av sin examens-ceremoni.

Först körde vi en del "lika-lika"-jämförelser, men sen ville jag också se hur det ser ut när man "centrerar" exponeringarna lite mer mitt i DR-omfånget, dvs exponerar D800 lite kortare tid (eller med mer skärpedjup, högre bländartal).

Inställningar och översikter:
Nikon i LR4.1
Canon i LR4.1

Jag har alltså satt ett helsteg skillnad mellan kamerorna, exponerat D800 ett helsteg mindre. Förlorar jag då något på detta på låga ISO?

Trädetaljer, halv-djup skugga

Egentligen skulle jag naturligtvis kört F2.8 och ISO320-400, vilket hade gett ca 1/50s i stället (för att inte få en massa rörelseoskärpa i de tänkta människorna i bilderna) för att få en mer "skarpt läge"-relaterad jämförelse, men nu tittade vi lite på skärpa osv också, så vi körde skarpast möjligt. Nikon fokuserad aningens framför Canon-bilden, så den är också hårdare uppskärpt (vilket förstärker brus...)

När man tänker in lite vita klänningar och svarta kostymer i bilden tycker iaf jag att man ser en ganska tydlig skillnad. Trots att man exponerar Canon--kameran så högt att en ganska stor del vita ytor säkerligen kommer klippas ger den betydligt mindre detaljering i de mörkare partierna i bilden.
 
Tyvärr känns 400x400 som lite litet när man ska visa vissa saker, så jag länkade ut bilderna i stället. Kunde FS inte åtminstone haft expanderbara 600x600 eller nåt i trådarna? Bara den lilla skillnaden hade gjort mycket för exempelbilder.
 
Nej, det är det naturligtvis inte. Picasa ställer om till "tumnagel" varje gång man går till nästa bild... hmmm....

Nikon i LR4.1
Canon i LR4.1

sida-sida jämförelse av skuggpartierna

Och för den som gnäller på "extremt lyftande av skuggorna"... Canon-kameran är alltså ett HELSTEG rikligare exponerad, och har så mycket klippta högdagrar att det ser hemskt ut. Hade jag kört en skarp bild på dessa inställningar hade varenda vit skjorta och klänning varit en helt platt död vit yta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.