Jag väntar forfarande på att någon tillverkare skulle kunna erbjuda en typ av olika finurligt utformade plastdelar att knäppa fast på greppet, en liten bit att knäppa fast på undersidan så att lillfingret hamnar mera naturligt som ett exempel av många.
Detta tror jag måste komma om vi hela tiden önskar oss mindre lättare kameror, för det blir ingenting att hålla i längre. Ekvationen blir liksom omöjlig att lösa annars, skall kameran kunna läggas i bröstfickan och väga under 200 gram ( helst lättare ändå ) En ännu mera påkostad liten långzoomare kan vara lösningen då optiken försvinner in i kameran, vilket är en stor fördel vid transport.
Ju lättare kamera så kompenserar det mycket att greppet logiskt också blir sämre. men sedan skall det stora ljusstarka objektivet skruvas på och då sitter vi där igen med en redig klump i nävarana.
Förr i tiden var objektiven mycket mindre ( filter diametern ) smala lätta objektiv, som mitt gamla 135/2,8 med en Diameter på 55 mm. Nu är det stora klossar på över 70-80 mm i Filterdiameter.
Proffskameran D4 har fått en typ av digital crop att aktivera för att förlänga zoomen några steg, det måste väl vara taget från kompaktsidan, min A77 har något liknande, Canon 600D lär ha en mycket kraftig digital zoomförstärkare som används vid filmning, och som tydlingen fungerar förvånansvärt bra, har sett bilder tagna på månen med den funktionen i gång som var ganska så bra.
Nej annpassade små olika moduler av lätta material så möjligheten att skräddarsy greppet måste komma om vi vill ha lätta kameror som fungera bra. Minn stora A77 är ändå så liten i greppet att jag måste hålla den högt upp där fingrarna börjar, halva handen ligger nedanför kameran. jag behöver efter en längre stund ta hjälp av vänsterhanden för att få avlastning, även om jag kan ta bilder hyggligt med enhandsgrepp, för att det finns en urgröpning för långfingret som låser fast ock hindrar glidning.
//Bengt.