iSolen.se
Guest
Finns inga bandningsproblem vid ISO6400 och under såvida man helt plötsligt börjar redigera så att de uppkommer i lågdagrarna. Exponerar man rätt och är nöjd med <ISO6400 så är det alltså inga problem.
14-24 är jag inte ute efter. Det är säkert en väldigt bra zoom i sin klass, men jag kör fasta objektiv som är bra bra. Dessutom är många egenskaper som testas och används i normala fall inte alltid prioriterat eller fungerar annorlunda vid Astroscape.
Svart där det ska vara svart? Det kan man göra med vilken kamera som helst. Barar att sänka exponeringen. Problemet är ifall man måste ha detaljer i skuggområdena i en bild där högdagrarna redan är bra eller på gränsen till blåsas ut vid en enda exponering. Men som sagt dessa egenskaper är av mindre intresse för mig vid just det användningområdet.
/Stefan
Att det är svart där det ska vara svart efter darkframe har inget med exponeringen att göra (du argumenterade för övrigt emot just låg exponering vid astrofoto...kommer du ihåg?)
Vidare råkar just den där zoomen vara bättre än fasta objektiv och den är inte bara bra i sin klass, den är bäst...det finns inte någon konkurrent .
Men jag ska inte argumentera mer du har ju bestämt dig. Det är rationellt att inte byta märke för en enda fotosituation och objektivet kostar en slant även om man skulle ha möjlighet att använda det.