Annons

5D mk3 vs Nikon D800 specifikt för astroscape

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns inga bandningsproblem vid ISO6400 och under såvida man helt plötsligt börjar redigera så att de uppkommer i lågdagrarna. Exponerar man rätt och är nöjd med <ISO6400 så är det alltså inga problem.
14-24 är jag inte ute efter. Det är säkert en väldigt bra zoom i sin klass, men jag kör fasta objektiv som är bra bra. Dessutom är många egenskaper som testas och används i normala fall inte alltid prioriterat eller fungerar annorlunda vid Astroscape.
Svart där det ska vara svart? Det kan man göra med vilken kamera som helst. Barar att sänka exponeringen. Problemet är ifall man måste ha detaljer i skuggområdena i en bild där högdagrarna redan är bra eller på gränsen till blåsas ut vid en enda exponering. Men som sagt dessa egenskaper är av mindre intresse för mig vid just det användningområdet.

/Stefan

Att det är svart där det ska vara svart efter darkframe har inget med exponeringen att göra (du argumenterade för övrigt emot just låg exponering vid astrofoto...kommer du ihåg?)

Vidare råkar just den där zoomen vara bättre än fasta objektiv och den är inte bara bra i sin klass, den är bäst...det finns inte någon konkurrent :).

Men jag ska inte argumentera mer du har ju bestämt dig. Det är rationellt att inte byta märke för en enda fotosituation och objektivet kostar en slant även om man skulle ha möjlighet att använda det.

Att det är svart där det ska vara svart efter darkframe har inget med exponeringen att göra (du argumenterade för övrigt emot just låg exponering vid astrofoto...kommer du ihåg?)

Jag skrev väl inget om astrofoto om eller dark frame att svart ska vara svart? Det var ett direkt svar att till dig att du skrev "svart ska vara svart" Vad dark frame gör och inte gör, dess fördelar och nackdelar är jag väldigt medveten om. Dark frames, Light frames och bias kommer väldigt bra till pass vid DSO. För Astroscape och en exponeringsbilder syns ingen klar fördel utan mer en nackdel.

Vidare råkar just den där zoomen vara bättre än fasta objektiv och den är inte bara bra i sin klass, den är bäst...det finns inte någon konkurrent :).

Men jag ska inte argumentera mer du har ju bestämt dig. Det är rationellt att inte byta märke för en enda fotosituation och objektivet kostar en slant även om man skulle ha möjlighet att använda det.

Det är den säkert, men 37 kkr för en D800 + 14-24 för att få aningen bättre skärpa där det knappast syns särskilt vid astroscapes är overkill. för 37 kkr kan jag få en hel den andra Canonprylar som bla 85/1.2L som jag suktat efter. Samt kanske stabilare stjärnföljare står på tur.

Jag skrev väl inget om astrofoto om eller dark frame att svart ska vara svart? Det var ett direkt svar att till dig att du skrev "svart ska vara svart" Vad dark frame gör och inte gör, dess fördelar och nackdelar är jag väldigt medveten om. Dark frames, Light frames och bias kommer väldigt bra till pass vid DSO. För Astroscape och en exponeringsbilder syns ingen klar fördel utan mer en nackdel.

Det är den säkert, men 37 kkr för en D800 + 14-24 för att få aningen bättre skärpa där det knappast syns särskilt vid astroscapes är overkill. för 37 kkr kan jag få en hel den andra Canonprylar som bla 85/1.2L som jag suktat efter. Samt kanske stabilare stjärnföljare står på tur.

Du skrev det som ett svar till där jag pratade om darkframe som ger svart där det ska vara svart och då blandade du plötsligt in exponeringen. Läs ovan igen.

Du behöver inte investera 37, du har ju fått kameran så då kan du väl ändå bara räkna hem begpriset. Kör du med adapter kan du äta kakan och ha den kvar, dvs sälja kameran och ändå få objektivet.

Men det är meningslöst att argumentera, du har gjort ditt beslut. Hoppas du hann prova objektivet i verkligheten så att du inte bara fattade ett pappersbeslut. Skillnaden mellan Samyang och 14-24 är inte marginell om man säger så :)

Lycka till med en ny stjärnföljare, det verkar roligare.

objektivet testade vi aldrig. allt kan om den baseras på alla recensioner jag läst. det viktigaste är att jag testat d800 för exakt det ändamålet jag ville ha den till.
Jag har redan fått ut 22kkr för kameran. dvs nypriset

Ok, trodde den var bättre än Canons. Jag upplevde att den tog bort mer brus och bandningseffekter, det blev helt enkelt svartare där det ska vara svart.

Förr har Nikonkameror varit besvärliga att använda vid astrofoto för att de är lite för aggressiva med att ta bort sånt som faktiskt ska vara kvar (små stjärnor), men jag vet inte om det är så längre, men det är något att tänka på och ta reda på om man överväger astrofoto med Nikon.

Förr har Nikonkameror varit besvärliga att använda vid astrofoto för att de är lite för aggressiva med att ta bort sånt som faktiskt ska vara kvar (små stjärnor), men jag vet inte om det är så längre, men det är något att tänka på och ta reda på om man överväger astrofoto med Nikon.

Något har ändrats, tycker D800 funkar bättre än D700 och det ser bättre ut än några av de 5D-testbilder jag sett som fått bandning, speciellt om bilderna lyfts i efterhand, en effekt som jag tycker är bland det mest störande som finns och svårt att få bort.

Summa summarum, black frame / LENR på D800 överträffade mina förväntningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar