Falumas
Aktiv medlem
Deras stora problem var hudtonerna.
Som inte var så stor skillnad om jag inte missminner mig.
/Karl
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till spelet helvetesvärlden, nivån heter felfokus...Jag har varit alltför länge på denna nivå men lyckats passera den efter en massa besök hos Lasses. Det trista är att man ramlar tillbaka varje gång man köpt något nytt
Som inte var så stor skillnad om jag inte missminner mig.
/Karl
Jag är väldigt omärkes bunden jag tar upp saker oavsett märke o denna tråd handlar om D800 mot 5D mark 3 o om ni håller bägge kamerorna så blir jag förvånad om ni fortfarande påstår att D800 känns bättre för det gör den inte o speciellt inte för dina stora labbar Magnus för greppet är oerhört mycket kortare o grundare än på 5 an.
Du är medveten om att det var _DU_ som tog upp D700 som exempel i denna tråd va? Och att det var det de flesta av oss protesterade emot. D800 har jag fortfarande inte sett någon som hyllat greppet på. Straw man much?
det lustiga är att greppet på D800 o D700 är väldigt likt med den skillnaden att det är något grundare sämre på D800. Så hur ska vi tolka det då när folk inte gillar greppet på D800?
att det inte är speciellt bra på D700 heller?
sedan så är det väl rätt meningslöst att Diskutera grepp på D800/D700/5D mark2/3 med dom som aldrig hållit i dom o än mindre använt ovan nämnda kameror.
D700 och 5Dmk2 är det nog många av oss som har haft i näven.
/Karl
det lustiga är att greppet på D800 o D700 är väldigt likt med den skillnaden att det är något grundare sämre på D800. Så hur ska vi tolka det då när folk inte gillar greppet på D800?
att det inte är speciellt bra på D700 heller?
sedan så är det väl rätt meningslöst att Diskutera grepp på D800/D700/5D mark2/3 med dom som aldrig hållit i dom o än mindre använt ovan nämnda kameror.
men du har inte haft D800 ännu eller 5D mark 3?
så då är det rätt meningslöst att diskutera greppet på D800 när du aldrig hållit i den.Det bästa är att använda kameran jag har haft min i 6 veckor nu.
Ove har inte fel här, i vs tester som gjorts mellan D800 och 5D3 där greppet kommenteras har faktiskt samtliga testare utan tvekan gillat greppet bättre på 5D3. Visst det är ju en subjektiv fråga, men om man inte tänker på vad kamerorna klarar och bara koncentrerar sig på greppet så har jag svårt att tro att nån med normalstora eller stora händer inte skulle föredra greppet på MkIII. Varför svarar ingen på mitt inlägg gällande adaptern? Vill beställa nuuuuuu tänker givetvis på modellen med afconfirm.
Ove Ove. Du läser FS som fan läser bibeln Jag och de flesta andra har inte haft en enda invändning på att mkIII har ett bättre grepp än D800. Nej, jag äger dem inte men har hållit i bägge och jag håller med dig.. JAG HÅLLER MED DIG!!!!
Nu var det faktiskt inte den Nikonen som jag och bla Karl talade om utan D700 som i alla fall jag får ett mycket bättre grepp om. Mycket är väl i och för sig ett väl starkt ord. Skillnaden är inte direkt dramatisk men om jag skall stå en hel dag med dessa kameror i min hand så väljer jag D700 som första val. Tätt bakom kommer mkIII och sist D800.
Det jag egentligen opponerar mig mest mot är ditt synsätt att dina åsikter är de som gäller. Att vi andra har andra åsikter viftar du som vanligt bort med att vi älskar våra prylar medan du är opartisk. Väx upp!
Det är så mycket trams på fs i bland o det lustiga är att greppet mellan D700/D800 skiljer sig egentligen minimalt det är något kortare o ännu mindre plats för nedre delen av handen så det är sämre, men vad betyder det egentligen?
ni som hävdar att D700 har ett så bra grepp? om det skiljer minimalt mot D800 så borde det egentligen betyda att greppet på D700 inte är bra annars faller all logik eller hur?
Jag har alltid tyckt att greppet på D700 inte varit bra, tycker att 5d mark 2 alltid haft ett bättre men det har alltid låtit från Nikon lägret att D700 är bättre byggd,mer robust etc men vad ska ni säga nu när D800 är lättare än nya 5 an är den mindre robust då? det är just sånt märkes trams jag värjer mig emot för bägge kamerorna är byggda med likvärdigt material.
Hur kommer det sig att helt plötsligt har D800 fått kritik på greppet från flera håll trots att det skiljer sig lite mot D700 som ni hyllar så?
vad jag tror är att nya 5 känns så mycket bättre så att det märks tydligt skillnaden mellan dom canon har helt enkelt fått till en ergonomisk fullträff. När jag anser att canon har bättre meny system så får jag väl tycka det Magnus? jag har faktiskt kört med bägge märkena samtidigt i 3 år o det har inte du. Vad du har är möjligen klämt på 5D mark 2 i en affär o sedan haft din bedömning klar så om ditt intryck eller mitt är rätt det kvittar för vi har alla olika referenser. Sedan det här med att du har RÄTT, det är trams igen för du har fortfarande inte hållit i D700o D800 samtidigt för då hade du märkt att greppet är snudd på identiskt. Så ni Nikon fanboys välkommen hem till mig på ett blind test på D800/D700 så ska vi se om ni kan känna skillnaden.
så vad då väx upp? jag är en yrkesfotograf sedan många år som bara lever på fotot o kör med alla kamera märken.