Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

Det var ett långt och utförligt inlägg Ove :) jag har också väldigt svårt att förstå hur vissa kan tycka att greppet är lika bra eller bättre på D800:an, D700:an har ett något bättre grepp än D800:an. Men nya femman tycker jag står i en helt annan klass, greppet är brett, rejält och fingrarna blir liksom inte böjda inåt på ett krampaktigt sätt som det blir med D800. Vet inte hur man ska förklara, men händerna andas när man håller i nya femman. Och visst gillade din vän i fotoaffären också greppet på femman bättre. Det var ju en stor del till varför jag köpte den, då kommer jag ändå från en D700. Enklast tror jag är om man känner på den själv och direkt känner på D800:an sen. Greppet känns bredare och mer avslappnad på nya femman helt enkelt. Tycker att den känns bättre än 5d2 också helt klart. Nu till nåt helt annat :) om jag vill kunna använda Nikonobjektiv till min 5D ska jag då använda mig av denna? http://kaffebrus.com/adapter-nikon-canon-ef-427.html har märkt att vissa optik inte har elektroniska kontakter på Canonvarianten medan Nikonvarianten har det. Eller om man kommer över ai-s objektiv mm. Nån som vet om den blir bra?
 
Välkommen till spelet helvetesvärlden, nivån heter felfokus...Jag har varit alltför länge på denna nivå men lyckats passera den efter en massa besök hos Lasses. Det trista är att man ramlar tillbaka varje gång man köpt något nytt

Jag har haft lite bekymmer (så även du tydligen) med varje ny modell, men värst var det med D200 då det tog många vändor till Nikon innan de löste problemet med en ny af-sensor.
Jag upplerer att det stora problemet är mitt eget humör egentligen... Kan jag bara låta bli att hetsa upp mig inför det försvinnande lilla problem som felfokus verkligen är här i riktiga livet så ska jag nog överleva den här persen också ; ) Men retsamt är det! Riktigt j..la retsamt!

/K
 
Jag är väldigt omärkes bunden jag tar upp saker oavsett märke o denna tråd handlar om D800 mot 5D mark 3 o om ni håller bägge kamerorna så blir jag förvånad om ni fortfarande påstår att D800 känns bättre för det gör den inte o speciellt inte för dina stora labbar Magnus för greppet är oerhört mycket kortare o grundare än på 5 an.

Du är medveten om att det var _DU_ som tog upp D700 som exempel i denna tråd va? Och att det var det de flesta av oss protesterade emot. D800 har jag fortfarande inte sett någon som hyllat greppet på. Straw man much?
 
Du är medveten om att det var _DU_ som tog upp D700 som exempel i denna tråd va? Och att det var det de flesta av oss protesterade emot. D800 har jag fortfarande inte sett någon som hyllat greppet på. Straw man much?

det lustiga är att greppet på D800 o D700 är väldigt likt med den skillnaden att det är något grundare sämre på D800. Så hur ska vi tolka det då när folk inte gillar greppet på D800?
att det inte är speciellt bra på D700 heller?
sedan så är det väl rätt meningslöst att Diskutera grepp på D800/D700/5D mark2/3 med dom som aldrig hållit i dom o än mindre använt ovan nämnda kameror.
 
det lustiga är att greppet på D800 o D700 är väldigt likt med den skillnaden att det är något grundare sämre på D800. Så hur ska vi tolka det då när folk inte gillar greppet på D800?
att det inte är speciellt bra på D700 heller?
sedan så är det väl rätt meningslöst att Diskutera grepp på D800/D700/5D mark2/3 med dom som aldrig hållit i dom o än mindre använt ovan nämnda kameror.

D700 och 5Dmk2 är det nog många av oss som har haft i näven.

/Karl
 
D700 och 5Dmk2 är det nog många av oss som har haft i näven.

/Karl

men du har inte haft D800 ännu eller 5D mark 3?
så då är det rätt meningslöst att diskutera greppet på D800 när du aldrig hållit i den.Det bästa är att använda kameran jag har haft min i 6 veckor nu.
 
det lustiga är att greppet på D800 o D700 är väldigt likt med den skillnaden att det är något grundare sämre på D800. Så hur ska vi tolka det då när folk inte gillar greppet på D800?
att det inte är speciellt bra på D700 heller?
sedan så är det väl rätt meningslöst att Diskutera grepp på D800/D700/5D mark2/3 med dom som aldrig hållit i dom o än mindre använt ovan nämnda kameror.

Aldrig sett någon, utöver du, klaga över greppet på D700. Du får tolka det precis hur du vill, men jag, och många med mig, anser fortfarande att D700 springer cirklar kring 5D Mark II. Men du anser kanske att 5D Mark II har ett vida överlägset grepp kontra D700? Isf välkomnar jag dig till minoriteten. Och som Karl säger tror jag majoriteten av oss hållit i både D700 och 5D Mark II. För att förtydliga ytterligare en gång diskuterar jag alltså D700 vs 5D Mark II, exemplet _DU_ tog upp.
 
men du har inte haft D800 ännu eller 5D mark 3?
så då är det rätt meningslöst att diskutera greppet på D800 när du aldrig hållit i den.Det bästa är att använda kameran jag har haft min i 6 veckor nu.

Nej, men varför kan jag då inte uttala mig om ditt uttalande att 5Dmk2 skulle vara så mycket bättre än D700?
Något annat har jag inte uttalat mig om.

/Karl
 
Ove har inte fel här, i vs tester som gjorts mellan D800 och 5D3 där greppet kommenteras har faktiskt samtliga testare utan tvekan gillat greppet bättre på 5D3. Visst det är ju en subjektiv fråga, men om man inte tänker på vad kamerorna klarar och bara koncentrerar sig på greppet så har jag svårt att tro att nån med normalstora eller stora händer inte skulle föredra greppet på MkIII. Varför svarar ingen på mitt inlägg gällande adaptern? Vill beställa nuuuuuu :) tänker givetvis på modellen med afconfirm.
 
Ove har inte fel här, i vs tester som gjorts mellan D800 och 5D3 där greppet kommenteras har faktiskt samtliga testare utan tvekan gillat greppet bättre på 5D3. Visst det är ju en subjektiv fråga, men om man inte tänker på vad kamerorna klarar och bara koncentrerar sig på greppet så har jag svårt att tro att nån med normalstora eller stora händer inte skulle föredra greppet på MkIII. Varför svarar ingen på mitt inlägg gällande adaptern? Vill beställa nuuuuuu :) tänker givetvis på modellen med afconfirm.

Jag har också läst att många klagat på D800-greppet, men jag har aldrig hört någon klaga på D700-greppet nu innan Ove gjorde det. Jag återkommer i frågan när jag gått min D800a.

/Karl
 
Ang. greppen får jag nog också säga att D800 är lika bra som D700, som jag tyckte mycket om. D3, D3x känns lite "hala" för mig, ungefär samma känsla jag fått av 5D2 och 1Ds3.

1D4 och 5D3 är ett klart lyft för Canon rent ergonomiskt. Mycket bättre än tidigare modeller.
(allt naturligtvis nu utalat från min egen personliga ergonomiska förutsättning, dvs ganska små/mellanstora händer och ett ganska stort manuellt kontrollbehov i de flesta situationer)

Största skillnaden är nog att 5D3 ger ett helt annat mekaniskt kvalitetsintryck när man TAR i kameran än vad dess förgångare gjorde. Samma sak kan jag inte säga om D800, eftersom jag redan tyckte att föregångaren var väldigt bra ur denna synpunkt.

Jag blev mycket positivt överaskad av 5D3, D800 gav mig helt enkelt vad jag förväntade mig. Det betyder att jag tycker de "känns" ungefär lika bra.
 
Ove Ove. Du läser FS som fan läser bibeln :) Jag och de flesta andra har inte haft en enda invändning på att mkIII har ett bättre grepp än D800. Nej, jag äger dem inte men har hållit i bägge och jag håller med dig.. JAG HÅLLER MED DIG!!!!

Nu var det faktiskt inte den Nikonen som jag och bla Karl talade om utan D700 som i alla fall jag får ett mycket bättre grepp om. Mycket är väl i och för sig ett väl starkt ord. Skillnaden är inte direkt dramatisk men om jag skall stå en hel dag med dessa kameror i min hand så väljer jag D700 som första val. Tätt bakom kommer mkIII och sist D800.

Det jag egentligen opponerar mig mest mot är ditt synsätt att dina åsikter är de som gäller. Att vi andra har andra åsikter viftar du som vanligt bort med att vi älskar våra prylar medan du är opartisk. Väx upp!
 
Första intrycket var att jag tyckte D700 har ett bättre grepp än D800, att tex fingrarna fick bättre plats på det tidigare huset. Efter lite vana kan jag konstatera att D800-greppet ändå har den fördelen att avtryckarfingret (pekfingret) får ett skönare upphöjt läge än hos D700. För mig innebär det ett lite mer avslappnat grepp med mindre "krok" på pekfingret. Detta grepp är dock inte helt "kostnadsfritt" utan betalas genom ett mindre utrymme för de tre övriga fingrarna.

Känner trots allt att greppet på D800 inte innebär någon uppoffring, bara en (för mig) vanesak.

/K
 
Ove Ove. Du läser FS som fan läser bibeln :) Jag och de flesta andra har inte haft en enda invändning på att mkIII har ett bättre grepp än D800. Nej, jag äger dem inte men har hållit i bägge och jag håller med dig.. JAG HÅLLER MED DIG!!!!

Nu var det faktiskt inte den Nikonen som jag och bla Karl talade om utan D700 som i alla fall jag får ett mycket bättre grepp om. Mycket är väl i och för sig ett väl starkt ord. Skillnaden är inte direkt dramatisk men om jag skall stå en hel dag med dessa kameror i min hand så väljer jag D700 som första val. Tätt bakom kommer mkIII och sist D800.

Det jag egentligen opponerar mig mest mot är ditt synsätt att dina åsikter är de som gäller. Att vi andra har andra åsikter viftar du som vanligt bort med att vi älskar våra prylar medan du är opartisk. Väx upp!

Det är så mycket trams på fs i bland o det lustiga är att greppet mellan D700/D800 skiljer sig egentligen minimalt det är något kortare o ännu mindre plats för nedre delen av handen så det är sämre, men vad betyder det egentligen?
ni som hävdar att D700 har ett så bra grepp? om det skiljer minimalt mot D800 så borde det egentligen betyda att greppet på D700 inte är bra annars faller all logik eller hur?
Jag har alltid tyckt att greppet på D700 inte varit bra, tycker att 5d mark 2 alltid haft ett bättre men det har alltid låtit från Nikon lägret att D700 är bättre byggd,mer robust etc men vad ska ni säga nu när D800 är lättare än nya 5 an är den mindre robust då? det är just sånt märkes trams jag värjer mig emot för bägge kamerorna är byggda med likvärdigt material.
Hur kommer det sig att helt plötsligt har D800 fått kritik på greppet från flera håll trots att det skiljer sig lite mot D700 som ni hyllar så?
vad jag tror är att nya 5 känns så mycket bättre så att det märks tydligt skillnaden mellan dom canon har helt enkelt fått till en ergonomisk fullträff. När jag anser att canon har bättre meny system så får jag väl tycka det Magnus? jag har faktiskt kört med bägge märkena samtidigt i 3 år o det har inte du. Vad du har är möjligen klämt på 5D mark 2 i en affär o sedan haft din bedömning klar så om ditt intryck eller mitt är rätt det kvittar för vi har alla olika referenser. Sedan det här med att du har RÄTT, det är trams igen för du har fortfarande inte hållit i D700o D800 samtidigt för då hade du märkt att greppet är snudd på identiskt. Så ni Nikon fanboys välkommen hem till mig på ett blind test på D800/D700 så ska vi se om ni kan känna skillnaden.
så vad då väx upp? jag är en yrkesfotograf sedan många år som bara lever på fotot o kör med alla kamera märken.
 
Det här med hur en kamera känns i handen har nog mycket med vilken storlek du har på händerna. Jag har haft Canon EOS 40D och numera D300s/D700 jag tycker nog att alla dessa kameror legat "rätt" i mina händer, jag har ganska långsmala händer så jag vill gärna ha ett stort runt grepp att hålla i för högerhanden. Jag har kännt på D800 och tycker nog den ligger rätt bra i handen, dock ej lika skönt som ovan nämda kameror, däremot tycker jag t.ex att D7000 är en riktigt dåligt utformad kamera för mina händer.................Jag kan tänka mig att dom som har riktigt stora och kraftiga händer ofta behöver ett batterigrepp för att kameran skall ligga "rätt" i handen, själv passar mig kameror utan batterigrepp bäst ergonomiskt. Det bästa kanske vore om man fick ett kamerahus formgjutet efter sina egna händer.......................................................:)
 
Det är så mycket trams på fs i bland o det lustiga är att greppet mellan D700/D800 skiljer sig egentligen minimalt det är något kortare o ännu mindre plats för nedre delen av handen så det är sämre, men vad betyder det egentligen?
ni som hävdar att D700 har ett så bra grepp? om det skiljer minimalt mot D800 så borde det egentligen betyda att greppet på D700 inte är bra annars faller all logik eller hur?
Jag har alltid tyckt att greppet på D700 inte varit bra, tycker att 5d mark 2 alltid haft ett bättre men det har alltid låtit från Nikon lägret att D700 är bättre byggd,mer robust etc men vad ska ni säga nu när D800 är lättare än nya 5 an är den mindre robust då? det är just sånt märkes trams jag värjer mig emot för bägge kamerorna är byggda med likvärdigt material.
Hur kommer det sig att helt plötsligt har D800 fått kritik på greppet från flera håll trots att det skiljer sig lite mot D700 som ni hyllar så?
vad jag tror är att nya 5 känns så mycket bättre så att det märks tydligt skillnaden mellan dom canon har helt enkelt fått till en ergonomisk fullträff. När jag anser att canon har bättre meny system så får jag väl tycka det Magnus? jag har faktiskt kört med bägge märkena samtidigt i 3 år o det har inte du. Vad du har är möjligen klämt på 5D mark 2 i en affär o sedan haft din bedömning klar så om ditt intryck eller mitt är rätt det kvittar för vi har alla olika referenser. Sedan det här med att du har RÄTT, det är trams igen för du har fortfarande inte hållit i D700o D800 samtidigt för då hade du märkt att greppet är snudd på identiskt. Så ni Nikon fanboys välkommen hem till mig på ett blind test på D800/D700 så ska vi se om ni kan känna skillnaden.
så vad då väx upp? jag är en yrkesfotograf sedan många år som bara lever på fotot o kör med alla kamera märken.

Hörru Ove! Du är bra kaxig du; ) Klart som tusan att man känner skillnad på D700 och D800, om man har, eller har haft båda... Det jag däremot skulle vilja är att snabbprova om skillnaden mellan 5D mk3 och D800 är (till Canonkamerans fördel) så stor som du vill påskina... Jag tror inte det.
Kan du skaka fram en 5d3 till imorgon så kommer jag över.

/K
 
Nu är du bara patetisk Ove. Nu gör du det igen. Talar om för alla din sanning. Försöker även berätta om hur jag arbetar eller har för vana. För det första så har du inte en susning om hur, när etc jag har fått min erfarenhet av D800, 5D etc. Hur i hela friden kan du uttala dig om det? Eller är det för att du är YRKESFOTOGRAF som ger dig rättigheten att uttala dig om alla andras vanor och vad som är bäst...

För det andra så har i princip alla utom du hela tiden sagt att det är deras personliga smak som de redogör för. Inte som du som säger din och samtidigt säger dig ha med i princip hela fotografkåren och försöker göra det till dagens sanning.

Självklart får du tycka som du vill. Jag bryr mig inte ett dugg om du gillar Canons menyer före någon annans. Eller om du anser att greppet på mkIII är bättre än på tvåan. Mina händer och mina preferenser säger MIG en helt annan sak. Det jag inte förstår är varför det är så viktigt för dig att framställa en av dem som sämre och samtidigt försöka få det till dagens sanning genom att påstå att många andra är av samma mening. Det enda jag och några andra har gjort är att säga att just VI anser det vara tvärt om beroende på våra händer och vana. Ingen av oss har påstått att du har fel, till skillnad från dig Ove som påstår att vi har fel hela tiden bara för att du och dina kompisar anser så.

Så fort som någon ifrågasätter dina påståenden så hoppar du på verderbörande direkt oavsett innebörd med kärleksanklagelser och hävdar samtidigt oerhört snabbt att du minsann är helt oberoende. Alla andra åsikter är helt orelevanta i din värld. Känner du dig hotad på något sätt Ove av våra kritiska frågor eller vad är det... Du skrev att det är trams ofta på FS. Tyvärr Ove så står du för en rätt stor del av den sandlådan med din diskussionsteknik. Att du kan fotografera är det ingen som ifrågasätter men att du skall vara någon som står över tramset.... Du måste skämta

Om det nu spelar någon roll så har jag faktiskt arbetat en hel del med diverse Canon. Dock inte mkIII (och inte heller D800 för den delen) utan 7D, 5DmkI och tvåan. 1D serien har jag också tillbringat en tid med så nog har jag vana av Canons kameror även om det förmodligen inte är i din liga. Arbetade bla med en 5DmkII och en 1ds förra sommaren i två veckor under ett par tävlingar så visst har jag erfarenhet från det lägret. För övrigt så har jag även en rätt omfattande erfarenhet av Sony, Fuji, Panasonic etc. Av alla dessa är Sonyn och Fujin klart sämst. Riktigt dåliga menysystem faktiskt.
 
Senast ändrad:
ANNONS