Annons

Canon EOS 5D Mark III vs Nikon D800

Produkter
(logga in för att koppla)
Man bör läsa FOTOs makroobjektivtest i nr. 7-8/2013 om man planerar att skaffa ett makroobjektiv.
Testet är mycket informativt och har med 27 st. makroobjektiv, vilket torde vara de allra flesta som finns på marknaden.

Canon EF100/2.8 L IS USM Macro fick betyget Toppklass.

Nikkor Micro AF-S VR 105/2.8 G ED fick omdömet "den optiska kvaliteten är hög, om än ej i toppklass".

Fem objektiv fick både betyget Toppklass och betyget Mycket prisvärt:

• SIgma EX 150/2.8 DG OS HSM Macro
  • Sigma EX 180/2.8 DG OS HSM Macro
  • Sigma 70/2.8 EX DG Macro
  • Tamron SP 90/2.8 Di VC USD Macro
  • Tokina AT-X Pro D 100/2.8 Macro

De två första i ovanstående lista kostar 8000 kr respekive 13000 kr så de kanske inte är aktuella för andra än de riktiga entusiasterna, medan de tre sista i listan kostar mellan 4 och 5 tusen och är mer överkomliga för oss vanliga dödliga. Om jag inte redan hade ett makroobjektiv så skulle jag överväga Tokinaobjektivet som förefaller vara det mest välbyggda av de tre.

Senast ändrad:
Man bör läsa FOTOs makroobjektivtest i nr. 7-8/2013 om man planerar att skaffa ett makroobjektiv.
Testet är mycket informativt och har med 27 st. makroobjektiv, vilket torde vara de allra flesta som finns på marknaden..............

Håller med om att FOTOs test är väldigt informativt. Dessutom tror jag att deras tester är mycket seriösa och noggranna. Hur som helst - testet fick mig att i dag beställa Tamrons nya 90 2,8 med VC.
Anders W

Tilläggas bör kanske att det i princip inte finns några dåliga makroobjektiv, så valet av kamerasystem ska nog inte styras alltför mycket av vilka makroobjektiv som finns tillgängliga. (Speciellt inte som ett antal tredjepartsobjektiv finns bland de allra bästa makroobjektiven.)

Ja, Canons 100 macro L är bra. men det är Nikons 105 micro också. Jag skulle nog inte vilja åta mig att skilja ut vilket som är bäst, och även Sigma har bra alternativ, så vad det gäller tillgången på bra makrooptik kan det nog gå på ett ut om man väljer Canon eller Nikon.

TACK för infon! :)

Testet är mycket informativt och har med 27 st. makroobjektiv, vilket torde vara de allra flesta som finns på marknaden.

Canon EF100/2.8 L IS USM Macro fick betyget Toppklass.

Nikkor Micro AF-S VR 105/2.8 G ED fick omdömet "den optiska kvaliteten är hög, om än ej i toppklass".

Fem objektiv fick både betyget Toppklass och betyget Mycket prisvärt:

• SIgma EX 150/2.8 DG OS HSM Macro
  • Sigma EX 180/2.8 DG OS HSM Macro
  • Sigma 70/2.8 EX DG Macro
  • Tamron SP 90/2.8 Di VC USD Macro
  • Tokina AT-X Pro D 100/2.8 Macro

De två första i ovanstående lista kostar 8000 kr respekive 13000 kr så de kanske inte är aktuella för andra än de riktiga entusiasterna, medan de tre sista i listan kostar mellan 4 och 5 tusen och är mer överkomliga för oss vanliga dödliga. Om jag inte redan hade ett makroobjektiv så skulle jag överväga Tokinaobjektivet som förefaller vara det mest välbyggda av de tre.

Åhååå, det här var intressant! Det måste jag kolla vidare på. Tack så mycket för att du la ut detta till mig! ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar