iSolen.se
Guest
Solklart iSolen. Du är en underhållande filur som kringår trådens egentliga frågeställning och andra sakfrågor eftersom du försöker dölja din okunskap.
Här är en fullstor bild i ISO102400 och 1,6 sekunders exponerings med stjärnföljaren aktiverad.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3697094/20130905-256B1886.jpg
I perifering ser du hur stjärnorna dras ut mot hörnen både i högra och vänstra vilket är en omöjlighet i en vanlig jordrotation. Särkilt då min Vixen Polarie är aktiverad. Dessa streckning syns även vid 120s exponering även lika lite som den bild.
Dikussionen är faktiskt avslutad iom jag fick RAW-bilder från D800 men 14-24 objektiv monterad i 14mm och de ISO och slutartid jag efterfrågade samt både stjärnor och landskap med. Jag har fått svar på ett bättre sätt än jag efterfrågade och det tackar jag för-
End of diskussion.
/Stefan
Du tjatar om okunskap, hur låter ignorans? Du faller för det klassiska forumsvaghetstecknet, när argumenten tryter ger du dig på motståndaren istället men jag ska inte uppehålla mig vid din gamla forumstil.
Med din expertkunskap borde du kunna förklara varför stjärnor men inte grönska är utdragna i exempelbilderna ovanför.
Jag har fel ibland och erkänner det när det händer. I bilderna ovan verkar det dock inte vara så.
Att dina grejer ger utdragna hörn betyder inte att alla andras grejer gör det utan att du har ett objektiv med pereferiproblem. I min enkla exempelbild kunde jag se att stjärnspåren tex inte var lika i hörnen, och det beror förstås på att kameran inte var i nord-sydlig riktning.
Spåren var dessutom 90 grader vridna mot exemplet ovan!!! Hur kan stjärorna bli utragna åt olika håll menar du? Det är startrails och det borde du som van astrofotograf kunna se bättre än de flesta.
Förklara det. 90 grader...