Falumas
Aktiv medlem
Vilka är dessa "alla test"? Det jag läst av direkta jämförelser av kamerorna ger samma intryck som Henrik har fått: 5D har snabbare AF än D800.
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1819884&postcount=1479
/Karl
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vilka är dessa "alla test"? Det jag läst av direkta jämförelser av kamerorna ger samma intryck som Henrik har fått: 5D har snabbare AF än D800.
Okej, så "en film där två snubbar fotar hästar i en mörk lada" är alla test du läst och tittat på?
I 60x40 cm?Blir 100%-crop utsnittet runt 2560x1600 tror jag det hade varit användbart.
I 60x40 cm?
Fördelar 5D MK3:
[...]
Bättre autofokus
Någonstans i denna tråden är det en länk till en film där två snubbar fotar hästar i en mörk lada. Dom gav Nikonen en aningens bättre AF-betyg efter deras test. Canonen hade det dock lite tuffare i det testet med sin högre FPS.
/Karl
FInns det någon jämförelse nånstans? Såvitt jag har förstått så har D800 minst lika bra AF som D700 och den senares AF är ju rätt kompetent.
(Sen är "bra" en massa saker, förstås, t.ex. snabb, exakt, konfigurerbar, mm).
Hur kom du fram till det? Jag har nu sett den testen för andra gången, och jag tolkar det inte alls så. De säger att D800:an "works just fine", men de menar på att Mk.III:an också fungerar perfekt, men i och med den snabbare seriebildstagningen så får man fler att välja på.
Måste säga att man nästan blir förvånad över hur seg Nikon-kamerans buffer verkar vara. De gör testen med Jpeg, och ändå sölar D800:an ner till rena snigeltempot.
I de flesta jämförelser jag har sett eller läst, så har det nog varit samma sak. De flesta menar att autofokusen gör sitt jobb mycket bra på båda kamerorna.
Dom säger ju klart och tydligt och man ser det också att 5Dmk3 tappar fokusen på ett par bilder i serien. Bägge systemen blir mycket riktigt lovordade.
/Karl
Klart och tydligt? Var då? Jag har som sagt inte hört det en enda gång.
De säger att 5D:an har en excellent recovery, när han zoomar om i serietagningen. Är det det du menar?
11:40 ungefär.
-You see a couple of frames where the focus dropped to the back
Vilket också syns klart och tydligt på bilderna dom visar.
/Karl
Vilket också visar att han ställt in kameran fel. Han skulle ställt in kameran att bara fokusera på rörliga objekt. vilket han borde veta då hästar oftast rör sig i galopp och resten av väggarna står stilla
Sen vet jag inte ifal han bara hade en-punkts AF vilket är dumt om han nu bara hade det. Han hade ju 2 hästar väl som sprang mot honom?
/Stefan
Han utmålas som en Canonexpert, men han kan ju göra fel för det. Kameran missade dock både hästen och kalven dom gångerna den missade.
/Karl
Ja, i den storleksordningen handlar det om. Även om en liten skillnad finns räknar jag personligen kamerorna som jämbördiga på riktigt höga ISO-tal, när det gäller stillbilder.
Beträffande video verkar allting än så länge peka på att Canons brushantering är betydligt, betydligt bättre än Nikons. I alla exempel jag har sett är 5D MK3 överlägsen när det gäller video i skumt ljus. Sen om det går att lägga på en bra brusreducering direkt i kameran hos D800 så kanske gapet skulle minska. Men det kan jag inget annat än spekulera om förstås.
Om jag beaktar alla bildexempel, tester och rykten jag stött på, så uppfattar jag skillnaderna hos kamerorna vara ungefär följande.
Fördelar D800:
Högre upplösning - fler detaljer
Högre dynamiskt omfång - lättare att "lyfta" skuggor (på låga ISO)
Bättre pris
Fördelar 5D MK3:
Bättre filmning i svagt ljus (och kanske mindre moiré?)
Bättre autofokus
Skönare grepp
Smidigare filstorlekar (D800 verkar ta upp typ 50 % mer hårddiskutrymme)
För min egen del tycker jag det känns som att priset är den största skillnaden, nu när jag kunnat konstatera att brusnivåerna är i princip likvärdiga vad gäller stillfoto. Jag tycker också att det verkar som att D800 är aningens aningen vassare sett till allmän prestanda. Däremot tycker jag inte det verkar som att det är någon större skillnad i hur bra kamerorna är, utan de känns på ett ungefär likvärdiga. Problemet är nog bara det att 5D MK3 kostar åtskilliga tusenlappar mer. Det känns som det är den enda riktigt stora nackdelen för Canon.
Eller så är D800 för billig, vem vet?
11:40 ungefär.
-You see a couple of frames where the focus dropped to the back
Vilket också syns klart och tydligt på bilderna dom visar.
/Karl
Ja, men lyssna på vad han säger. Det är ju för att han zoomar om, och byter fokus för att hålla både hästen och kossan i centrum, vilket inte den andra killen gör med Nikonen. "It recovers instantly".
Och vid summeringen säger de att kamerorna har lika bra autofokus, men att det går att utnyttja bättre på Canon-kameran, i och med att den inte är lika slö....
Ja, men lyssna på vad han säger. Det är ju för att han zoomar om, och byter fokus för att hålla både hästen och kossan i centrum, vilket inte den andra killen gör med Nikonen. "It recovers instantly".
Och vid summeringen säger de att kamerorna har lika bra autofokus, men att det går att utnyttja bättre på Canon-kameran, i och med att den inte är lika slö....