Pajaspojken
Aktiv medlem
Javisst har D800 väldigt hög upplösning, i alla fall enl spec. Jag tror dock att man ska akta sig för att ta antalet pixlar som nåt absolut mått på upplösning, särskilt när man jämför kameror med olika sensorer. Det är ju så mycket annat som påverkar än just antalet punkter. Om man tittar på jämförelser av olika kamerors prestation vid olika ISO så är det tydligt att antalet pixlar inte är det viktigaste. Jag har själv valt att fokusera på kameror som ger klara, brusfria bilder mellan ISO 100 och 1200, eftersom det är där jag fotar mest. Personligen tycker jag att varken D800 eller mk III håller måttet inom detta intervall. mk III ger hyfsat brusiga bilder, men så gör D800 även om den är något bättre. Den reella upplösningen hos D800 är heller inte så mycket högre än hos mk III. Den kamera som jag tycker står sig bäst i de jämförelser jag har tittat på är tveklöst mk II, eftersom den inom detta ISO-intervall ger jämna, fina färger och hyfsat lite brus, även vid hög förstoring.
Ja, nåt absolut mått på upplösning är det förstås inte. Men nog är det lite skillnad ändå. Det är nåt som syns i alla fall. Rent teoretiskt om man BARA räknar pixlarna så har D800 ca 28 % högre upplösning eller 5D MK3 ca 22 % lägre upplösning (beroende på hur man vill se det). Det är ju en siffra som gäller enbart om objektiven ifråga har fullkomligt perfekt skärpa. Och så är det ju förstås inte i verkligheten. Däremot tycker jag det är tydligt på i princip alla sajter jag sett jämförelser att det faktiskt ÄR skillnad (t ex http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_EOS_5D_Mark_III/Canon_5D3_vs_Nikon_D800_quality.shtml). Och om jag genom bildexemplen hade fått uppskatta (vilket självklart är extremt svårt att göra) hur många procent högre upplösning man får av D800 så hade jag nog höftat på en sisådär 20 %. Så helt fel tycker åtminstone inte jag att siffrorna talar.
Däremot hade jag egentligen faktiskt föredragit lite lägre upplösning på D800! Det kommer vara så extremt sällan som jag drar någon nytta av det, så jag hade hellre haft mindre RAW-filer att handskas med. Inte bara med tanke på minneskort och hårddiskuttrymme utan kanske framför allt att datorn hanterar mindre bilder betydligt rappare. D800 har ju trots allt 60 % fler pixlar än 5D MK3. Puh för datorn! (Och jag har dessutom en snabb sådan!)
(Som en notis räknades procentsatserna ut genom kvoten av respektive kameras horisontella upplösning. Alltså antingen 7360/5760=1,28 eller 5760/7360=0,78)