Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

Någonstans i denna tråden är det en länk till en film där två snubbar fotar hästar i en mörk lada. Dom gav Nikonen en aningens bättre AF-betyg efter deras test. Canonen hade det dock lite tuffare i det testet med sin högre FPS.

/Karl

Hur kom du fram till det? Jag har nu sett den testen för andra gången, och jag tolkar det inte alls så. De säger att D800:an "works just fine", men de menar på att Mk.III:an också fungerar perfekt, men i och med den snabbare seriebildstagningen så får man fler att välja på.
Måste säga att man nästan blir förvånad över hur seg Nikon-kamerans buffer verkar vara. De gör testen med Jpeg, och ändå sölar D800:an ner till rena snigeltempot.

I de flesta jämförelser jag har sett eller läst, så har det nog varit samma sak. De flesta menar att autofokusen gör sitt jobb mycket bra på båda kamerorna.
 
FInns det någon jämförelse nånstans? Såvitt jag har förstått så har D800 minst lika bra AF som D700 och den senares AF är ju rätt kompetent.

(Sen är "bra" en massa saker, förstås, t.ex. snabb, exakt, konfigurerbar, mm).

Här är videon igen. Ca 11:30 in i videon jämförs den följande autofokusen.

http://www.youtube.com/watch?v=4W9EeDCaVFM

Två snubbar fotar hästar som springer omkring i en mörk lada. Där satte D800 alla bilder medans 5Dmk3 missade några lite, 5Dmk3 tar dock fler bilder per sekund och fick således mindre tid att fokusera också.

/Karl
 
Hur kom du fram till det? Jag har nu sett den testen för andra gången, och jag tolkar det inte alls så. De säger att D800:an "works just fine", men de menar på att Mk.III:an också fungerar perfekt, men i och med den snabbare seriebildstagningen så får man fler att välja på.
Måste säga att man nästan blir förvånad över hur seg Nikon-kamerans buffer verkar vara. De gör testen med Jpeg, och ändå sölar D800:an ner till rena snigeltempot.

I de flesta jämförelser jag har sett eller läst, så har det nog varit samma sak. De flesta menar att autofokusen gör sitt jobb mycket bra på båda kamerorna.

Dom säger ju klart och tydligt och man ser det också att 5Dmk3 tappar fokusen på ett par bilder i serien. Bägge systemen blir mycket riktigt lovordade.

/Karl
 
Dom säger ju klart och tydligt och man ser det också att 5Dmk3 tappar fokusen på ett par bilder i serien. Bägge systemen blir mycket riktigt lovordade.

/Karl

Klart och tydligt? Var då? Jag har som sagt inte hört det en enda gång.
De säger att 5D:an har en excellent recovery, när han zoomar om i serietagningen. Är det det du menar?
 
Kan nog också bero på hur man använder autofokusen. Finns ju inställningar beroende på vad man fotograferar inne i menyn. Sedan väljer man AF-punkter utefter motiv och komposition.

Dvs, vet man hur motivet bör röra sig och hur man vill komponera och hur stora objekten är (brännvid kontra avstånd)

/Stefan
 
Klart och tydligt? Var då? Jag har som sagt inte hört det en enda gång.
De säger att 5D:an har en excellent recovery, när han zoomar om i serietagningen. Är det det du menar?

11:40 ungefär.

-You see a couple of frames where the focus dropped to the back

Vilket också syns klart och tydligt på bilderna dom visar.

/Karl
 
11:40 ungefär.

-You see a couple of frames where the focus dropped to the back

Vilket också syns klart och tydligt på bilderna dom visar.

/Karl

Vilket också visar att han ställt in kameran fel. Han skulle ställt in kameran att bara fokusera på rörliga objekt. vilket han borde veta då hästar oftast rör sig i galopp och resten av väggarna står stilla ;)
Sen vet jag inte ifal han bara hade en-punkts AF vilket är dumt om han nu bara hade det. Han hade ju 2 hästar väl som sprang mot honom?

/Stefan
 
Vilket också visar att han ställt in kameran fel. Han skulle ställt in kameran att bara fokusera på rörliga objekt. vilket han borde veta då hästar oftast rör sig i galopp och resten av väggarna står stilla ;)
Sen vet jag inte ifal han bara hade en-punkts AF vilket är dumt om han nu bara hade det. Han hade ju 2 hästar väl som sprang mot honom?

/Stefan

Han utmålas som en Canonexpert, men han kan ju göra fel för det. Kameran missade dock både hästen och kalven dom gångerna den missade.

/Karl
 
Han utmålas som en Canonexpert, men han kan ju göra fel för det. Kameran missade dock både hästen och kalven dom gångerna den missade.

/Karl

Han använder väl 5D Mk2 och jag tror inte det finns dom inställningarna där. Finns att ställa in ex
1 Allsidig
2 Följa rörliga, ignorera hinder
3 Snabb fokus på motiv som plötsligt befinner sig i AF-punkten
4 Följa motiv som acc/bromsar kraftigt
5 Följa motiv som ibland rör sig fort i olika riktn
6 Följa ryckiga motiv.

Kameran är på default satt på 1. Vet inte hur default vs default på Nikon är. Har ens Nikon valmöjlighet i algoritmerna?

/Stefan
 
Ja, i den storleksordningen handlar det om. Även om en liten skillnad finns räknar jag personligen kamerorna som jämbördiga på riktigt höga ISO-tal, när det gäller stillbilder.

Beträffande video verkar allting än så länge peka på att Canons brushantering är betydligt, betydligt bättre än Nikons. I alla exempel jag har sett är 5D MK3 överlägsen när det gäller video i skumt ljus. Sen om det går att lägga på en bra brusreducering direkt i kameran hos D800 så kanske gapet skulle minska. Men det kan jag inget annat än spekulera om förstås.

Om jag beaktar alla bildexempel, tester och rykten jag stött på, så uppfattar jag skillnaderna hos kamerorna vara ungefär följande.

Fördelar D800:
Högre upplösning - fler detaljer
Högre dynamiskt omfång - lättare att "lyfta" skuggor (på låga ISO)
Bättre pris

Fördelar 5D MK3:
Bättre filmning i svagt ljus (och kanske mindre moiré?)
Bättre autofokus
Skönare grepp
Smidigare filstorlekar (D800 verkar ta upp typ 50 % mer hårddiskutrymme)

För min egen del tycker jag det känns som att priset är den största skillnaden, nu när jag kunnat konstatera att brusnivåerna är i princip likvärdiga vad gäller stillfoto. Jag tycker också att det verkar som att D800 är aningens aningen vassare sett till allmän prestanda. Däremot tycker jag inte det verkar som att det är någon större skillnad i hur bra kamerorna är, utan de känns på ett ungefär likvärdiga. Problemet är nog bara det att 5D MK3 kostar åtskilliga tusenlappar mer. Det känns som det är den enda riktigt stora nackdelen för Canon.

Eller så är D800 för billig, vem vet? :)


Javisst har D800 väldigt hög upplösning, i alla fall enl spec. Jag tror dock att man ska akta sig för att ta antalet pixlar som nåt absolut mått på upplösning, särskilt när man jämför kameror med olika sensorer. Det är ju så mycket annat som påverkar än just antalet punkter. Om man tittar på jämförelser av olika kamerors prestation vid olika ISO så är det tydligt att antalet pixlar inte är det viktigaste. Jag har själv valt att fokusera på kameror som ger klara, brusfria bilder mellan ISO 100 och 1200, eftersom det är där jag fotar mest. Personligen tycker jag att varken D800 eller mk III håller måttet inom detta intervall. mk III ger hyfsat brusiga bilder, men så gör D800 även om den är något bättre. Den reella upplösningen hos D800 är heller inte så mycket högre än hos mk III. Den kamera som jag tycker står sig bäst i de jämförelser jag har tittat på är tveklöst mk II, eftersom den inom detta ISO-intervall ger jämna, fina färger och hyfsat lite brus, även vid hög förstoring.
 
11:40 ungefär.

-You see a couple of frames where the focus dropped to the back

Vilket också syns klart och tydligt på bilderna dom visar.

/Karl

Ja, men lyssna på vad han säger. Det är ju för att han zoomar om, och byter fokus för att hålla både hästen och kossan i centrum, vilket inte den andra killen gör med Nikonen. "It recovers instantly".
Och vid summeringen säger de att kamerorna har lika bra autofokus, men att det går att utnyttja bättre på Canon-kameran, i och med att den inte är lika slö....
 
Ja, men lyssna på vad han säger. Det är ju för att han zoomar om, och byter fokus för att hålla både hästen och kossan i centrum, vilket inte den andra killen gör med Nikonen. "It recovers instantly".
Och vid summeringen säger de att kamerorna har lika bra autofokus, men att det går att utnyttja bättre på Canon-kameran, i och med att den inte är lika slö....

Japp, såg den nu igen. Sen anmärker dom att dom bara använder 9 punkters AF och har problem med detta eftersom han försöker få båda djuren i samma ruta. Betänk att snubben är van med färre och slöare AF. I detta fall hade han säkert bara använt sig av mittpunkten hos 5D Mk2.

Som jag skrev innan så kanske han borde ha bytt till alla punkter och kört på AF metod 2.


/Stefan
 
Ja, men lyssna på vad han säger. Det är ju för att han zoomar om, och byter fokus för att hålla både hästen och kossan i centrum, vilket inte den andra killen gör med Nikonen. "It recovers instantly".
Och vid summeringen säger de att kamerorna har lika bra autofokus, men att det går att utnyttja bättre på Canon-kameran, i och med att den inte är lika slö....

Jo bägge verkar vara riktigt bra! Nikonen slipper dock att komma igen då den lyckas hålla fokusen, men jag håller med om att Canonen fick ett trixigare scenario.

/Karl
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.