The_SuedeII
Aktiv medlem
Haha, va skoj, jag tänker precis tvärtom.. Jag minns såväl när man fick tillbaka sina negativ och "riktiga" (ej skannade eller digitalt framställda) papperskopior från labbet en gång i tiden.. Bilderna var otroligt vackra även om de var suddiga eller på nåt annat sett inte tekniskt perfekta. Men nåt som alltid var perfekt var färgerna, de ALLTID så blå himlarna med fina moln och de fantastiska guldbruna hudtonerna.. det spelade liksom ingen roll om bilderna var skarpa eller inte, de berättade en 36 bilder lång historia varje gång, och varje enskild bild kändes som ett äkta konstverk.. Så känns det inte nuförtiden tyvärr..
Därför ser jag fram mot D800:ans fina färgomfång de fantastiska DR-möjligheterna att lyfta skuggorna. Önskar bara någon kunde komma på en programvara som kunde ge Jpegs ur kameran som utnyttjar sensorns hela omfång.. så man slipper sitta o fippla så jädrans länge med varje bild..
Nikon är så urbota traditionellt bundna att detta nog tyvärr inte är så troligt... Deras ADL är dock ganska trevlig, men den är ibland lite dum i sitt arbetssätt. Resultaten kan förvisso bli riktigt, riktigt bra jämfört med "standard"-jpg. Det finns många förutsättningar för att allt ska fungera bara (du måste använda Matrix-mätning osv)
En ganska bra genomgång med den förra versionen ADL finns här:
http://www.leongoodman.com/adl/
Den visar ganska tydligt att kameran trots att man säger åt den att göra vad den kan ändå lämnar väldigt mycket högdagerinformation från råfilen totalt blankt i jpg-filen.
Och kör du Nikon har du tyvärr heller inte tillgång till en av Canon övriga "stora fördelar" för jpg-användarna, PSE - "Picture style editor". Detta är ett mycket mer utvecklat och finkorningt förjusteringsverktyg än Nikons Picture Styles (som egentligen inte är mer än en glorifierad preset-kontroll för Mättnad/Tint/Kontrast/Skärpning.