"Expose to the right had varit ett begrepp i många år. " I alla fall bland de av oss som fotar i raw.
Så det är inget nytt.
I de flesta fall betyder inte det att man behöver lyfta skuggorna mer än steg.
Visst kan man alltid hitta extrem fall där det är bättre att kunna lyfta skuggorna 4 steg istället för 2-3.
Det har hitills varit mycket sällan att jag behövt lyfta lågdagrarna så mycket att jag börjat få problem med bandning och annat med min 5DMKII och det kommer ändå mer sällan med en 5DMKIII.
Skulle man sedan hamna i extrema situationer kan man alltid använda HDR.
Så jag har svårt att se att detta är någon punkt som är avgörande. För att det s kall vara det måste man först ha ett problem.
Värsta fall jag brukar vara med om där ljussättning är svårt är inne i en kyrka där det är märkt och solen står och gassar mot kyrkföntret. Tittar du på väggen så ser ögat detaljerna på väggen bra och tittar du ut genom fönstret från samma utgångspunkt så lär ögat anpassa sig och du ser detaljer i fönstret.
En bra kamerasensor kan göra att man får med detlajerna i båda delarna.
Psuedo HDR funkar inte här eftersom begräsningen ligger i sensorns DR och stativ är förbjudet i nästintill alla kyrkor.
En sesnor med mycker DR betyder inte bara att man kan lyfta flera steg, för mig innebär det även endast lyfta 1-2 steg innebär mindre brus och artefakter från en med hög DR än med sämre DR.
5D Mk3 är ju klart sämre i dessa fall, men i normalfallen i verkliga livet, studio, evenmangsfotografi, festfotografering etc så har detta mindre betydelse. Ju bättre man exponerar på plats desto bättre och mindre man "måste" dra i reglagen desto bättre. Ingen vill sitta och redigera 100 tals "dåliga" bilder. Bättre "straight out of the camera" bra.
Fotrografering handlar inte enbart det där klicket. Sen fixar jag det i photoshop utan för mig handlar det om förberedelser, uppsättning, fotograferingen och efterarbete. Allt är skitkul.
Men det finns specialfall där man vill att skuggorna sla lyftas för att få det där lilla extra. ibland om DR har sina begränsningar så kanske man bör överexponera 2-3 steg för att sedan både rädda högdagrar och lågdagrar. Man måste lära känna sin utrustning och sina begränsningar.
Trots D800 bättre DR så kanske man inte vill ha det lilla extra brus som 6 stegs lyftning bidrar med, ibland är det ok.
För mig är båda riktigt bra kameror där den ena verkligen glänser mer än den andre. Guld och Platina glänser också, men eftersom platina ser ut som "vanlig" metall så kanske man väljer guld. Men platina är ju värt mer eller hur Canonboys?
EDIT: Jag la ut en bildi 5D Mark3 tråden på en bild på en bro vid ISO100 och F:2.8 på 30s. Originalet är gravut underexponerad och någon vänlig själ pepkade att min bild led av bandning och rätt rejält. Tittade på den och upptäckte det själv. Det beror på att även slutprodukten är ju i lågdagerområdet där Canons sensor arbetar som sämst. Dessutom är bilden lyft ca 3 steg pga felexponering av mig. Utöver detta är clarity pålagt över hela bildytan för at få det lilla extra och clarity gör bandningsproblemen inte bättre. Stjärnorna är extra clarity och kontrast för att framhäva dessa samt att jag stängde av brusreduceringen helt.
Så jag brusreducerade lite och lade på konstbrus för att dölja mina misstag. Inte det bästa, men tillräkligt. Hade jag haft Sonys sensor nu så hade jag varit superglad, men det är bara att göra om och göra rätt. Åka dit igen nån vacker kväll och exponera i ISO400 eller 800
...Inte bildbehandla problem..särskilt om man ska lära sig nåt om att ta bra bilder direkt utan bildbehandling. Men bilden funkar som den är nu och jag är bombsäker på att en större ustskrift på canvas hade gjort en wow-känsla ändå.
/Stefan