Rommel
Avslutat medlemskap
Det är just här som du verkar ha låst dig i tänkandet. Det GÅR inte av en enskild bild sluta sig till någonting över huvud taget - EFTERSOM det inte finns någon referens. Det kanske FANNS en naturligt skugglättning där? Det kanske VAR molnigt ute, så att man slapp ett 5Ev överexponerat kyrkfönster på dopet? Det kanske vara FOTOGRAFEN som mörkade ner bilden på rådjuret så att det ser ut som det är taget 22.00 i stället för 5min efter solnedgång?
Tar man däremot två bilder med olika kameror vid samma tillfälle mot samma mål - DÅ går det att se skillnad på kameror. Annars inte. Genom att trixa lite med förutsättningarna (vilket man ju inte alltid kan i en verklig situation) kan jag LÄTT få en 60D att utklassa 5D3 fullständigt. Den kommer se ut som en iPhone i jämförelse. Men då krävs det att jag aldrig tagit en likadan bild vid samma tillfälle med båda kamerorna - då kommer man se fördelar i 5D3's filer.
Må va så. Men med tanke på det enorma DR så trodde jag naivt att man kunde fotografera på ett sådant sätt på rätt motiv som man aldrig kunnat innan.
Just nu är det enda jag kan tänka på som bara d800 kan på ett galant sätt utklassa mk3 i ett likadant motiv med exakt samma bildbehandling är pseudo HDR vilket jag är ett stort fan av
/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se