Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

Det är just här som du verkar ha låst dig i tänkandet. Det GÅR inte av en enskild bild sluta sig till någonting över huvud taget - EFTERSOM det inte finns någon referens. Det kanske FANNS en naturligt skugglättning där? Det kanske VAR molnigt ute, så att man slapp ett 5Ev överexponerat kyrkfönster på dopet? Det kanske vara FOTOGRAFEN som mörkade ner bilden på rådjuret så att det ser ut som det är taget 22.00 i stället för 5min efter solnedgång?

Tar man däremot två bilder med olika kameror vid samma tillfälle mot samma mål - DÅ går det att se skillnad på kameror. Annars inte. Genom att trixa lite med förutsättningarna (vilket man ju inte alltid kan i en verklig situation) kan jag LÄTT få en 60D att utklassa 5D3 fullständigt. Den kommer se ut som en iPhone i jämförelse. Men då krävs det att jag aldrig tagit en likadan bild vid samma tillfälle med båda kamerorna - då kommer man se fördelar i 5D3's filer.

Må va så. Men med tanke på det enorma DR så trodde jag naivt att man kunde fotografera på ett sådant sätt på rätt motiv som man aldrig kunnat innan.
Just nu är det enda jag kan tänka på som bara d800 kan på ett galant sätt utklassa mk3 i ett likadant motiv med exakt samma bildbehandling är pseudo HDR vilket jag är ett stort fan av ;)

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Haha vem har sagt jag är orolig? Eller ens vill ha en d800?
Inte en enda av mina inlägg är av den karaktären att jag missunnar något märke.
Alla propagerar för sina kameror, jag bara försöker få ut mer av er som propagerar.
Alla håller på med fina siffror och underexponerade bilder. Jag vill något mera. Äkta vara där krafterna hos kamerorna glänser.
Men jag fattar vinken av er som äger respektive kameror att det är enklare att visa idiotiska extremfall av dåliga bilder och fina specar, men vägrar visa egna praktexemplar.jag har inget att visa för jag propagerar inte ;).

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Det kanske finns nån gammal tråd om 5DII vs D700 som kan ge några relativa svar ;-)

Här kommer några länkar...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=97912
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=104932
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=102370

Senast ändrad:
Iso-löshet en myt?

Snurrade runt lite på DPRs forum idag och hittade en tråd med tester att lyfta flera steg från basiso. En känd profil avfärdar iso-löshet som en myt för alla dslr-kameror samtidigt som han påstår att den faktiska iso-löshet som finns är bara i kameror typ Canon G9 och Panasonic FZ50...och med flera liknande troligtvis...

One of the biggests myths...

Vi har ju tidigare i tråden resonerat om iso-löshet mm så synpunkter på länkat innehåll vore bra...

Snurrade runt lite på DPRs forum idag och hittade en tråd med tester att lyfta flera steg från basiso. En känd profil avfärdar iso-löshet som en myt för alla dslr-kameror samtidigt som han påstår att den faktiska iso-löshet som finns är bara i kameror typ Canon G9 och Panasonic FZ50...och med flera liknande troligtvis...

One of the biggests myths...

Vi har ju tidigare i tråden resonerat om iso-löshet mm så synpunkter på länkat innehåll vore bra...

Alldeles oavsett vad man kallar det så går det ju faktiskt att lyfta fram informationen i en bild tagen med D800 när den är underexponerad 9 (!) steg, med ett ganska bra resultat. Det är väl det vissa kallar för iso-löshet, även om det rent tekniskt är fel.

/K

Sheehy skrev "You probably have to be at ISO 400 or above before gain is almost completely pointless with the D800 and similar cameras.", vilket väl är ungefär vad vi också har konstaterat i den här tråden (eller om det var i D800-trådem)?

Jo visst men det är ju alltid kul att få liktydig information från två olika källor som båda är trovärdiga :)

Alldeles oavsett vad man kallar det så går det ju faktiskt att lyfta fram informationen i en bild tagen med D800 när den är underexponerad 9 (!) steg, med ett ganska bra resultat. Det är väl det vissa kallar för iso-löshet, även om det rent tekniskt är fel.

/K

Jo, de tror jag säkert att det går. Men det vi resonerar om är vid vilket iso och hur mycket det är idé att lyfta utan synbara kvalitéförluster. Att lyfta D800 6 steg från basiso såg inte speciellt trevligt ut i tråden jag länkade till. Det borde bli bättre att lyfta 4 steg från iso400 istället för att nå "iso6400" för D800. Motsvarande för Canons alla kameror är kanske att lyfta 3 steg från iso800 för att få "iso-löst iso6400".

Det är dom "iso-lösa" punkterna som jag är intresserad av för att använda som mitt eget "bas-iso". Detta borde på Canon innebära iso400-800 och på "min" D800 borde det innebära iso200-400.

Jo, de tror jag säkert att det går. Men det vi resonerar om är vid vilket iso och hur mycket det är idé att lyfta utan synbara kvalitéförluster. Att lyfta D800 6 steg från basiso såg inte speciellt trevligt ut i tråden jag länkade till. Det borde bli bättre att lyfta 4 steg från iso400 istället för att nå "iso6400" för D800. Motsvarande för Canons alla kameror är kanske att lyfta 3 steg från iso800 för att få iso6400.

Det är dom "iso-lösa" punkterna som jag är intresserad av för att använda som mitt eget "bas-iso". Detta borde på Canon innebära iso400-800 och på "min" D800 borde det innebära iso200-400.

Ok, mitt fel, jag förstod nog inte riktig vad du menade...

/K

Är du säker på att det är 5DIII och inte 5DII som D800 jämförs med?

T.o.m. i rubriken står det att det är 5DII.

Det var en usel artikel.

Sedan undrar jag verkligen hur ofta man lyfter en bild 4 steg?
Personligen tror jag inte varit över 2 steg någon gång. Är inte detta mer en akademisk diskussion än ett praktiskt ofta nödvändigt arbetssätt.
Lyfta skuggor javisst, men 4 steg?

Om man kollar sitt histogram bör man inte hamna i den situation.

Är du säker på att det är 5DIII och inte 5DII som D800 jämförs med?

T.o.m. i rubriken står det att det är 5DII.

Han som skrivit verkar inte kunna bestämma sig eftersom det ibland står II och ibland III, men det verkar handla om 3:an i och med att det står 22 MP :)

Jag brukar aldrig kontrollera skärpan på kamerans skärm.

Annars har du rätt i att bilden antagligen kommer att vara väldigt mörk på skärmen i de flesta fall. Jag hoppas att kameratillverkarna i framtiden kommer att införa en funktion för att visa bilden med normal ljusnivå oavsett hur man har exponerat den, men än så länge är de nog lite för fast i gamla hjulspår.

Går faktiskt att visa genom att använda en JPG instälning som jusar upp bilden dvs fota både i REW samt JPG och generera jpg med en kraftig uppljusning, JPG är jui bara till för att få en förhandsvisning att kolla skärpa komp mm på

Hur mycket drar man i skuggreglaget i LR4 för att höja skuggorna fyra steg?

Man kanske inte ska dra några djärva slutsatser från den holländska artikeln utan vänta snällt tills DxO Mark har sagt sitt och DPR utfört en "full review" av båda kamerorna. Tittar man på DPR:s "studio scenes" så verkar de ändå förvånande likvärdiga i upplösning och brus. Men det säger förstås ingenting om vad som händer om man lyfter skuggor fyra steg. Och inte heller hur mycket D800:s fler pixlar jämfört med 5DIII betyder vid mycket stora förstoringar. Eller hur de båda kamerorna lyckas sätta skärpan när fotograf eller motiv eller båda rör sig.

Egentligen tycker jag det är lite konstigt att jämföra just de två kamerorna. De är väl rätt olika egentligen med skilda målgrupper. Det är bara det att de två huvudkombattanterna på dslr-marknaden råkade lansera dem samtidigt.

Så pass mycket holländska begriper jag att det är helt tydligt att det är 5D3 de testat. Autoöversättningar kan verkligen ställa till det.

De konstaterar hur som helst att D800 har mycket bättre dynamiskt omfång än 5D3, men skriver också att detta inte betyder allt, och så ska de återkomma nästa vecka med mer resultat på andra områden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar