Jag kan också fundera över hur vettigt det är att underexponera en bild 5 steg och sedan lyfta den i efterbehandling för att göra jämförelser mellan kamerorna. Samtidigt förstår jag att man faktiskt vill göra detta.
Skillnaderna mellan kameror (alla systemkameror) är så små att om du tar en "vanlig" bild på ISO 400, förminskar den till 1024 x 768 och lägger upp den på webben så kommer du helt enkelt inte att se några skillnader.
Skillnaden är väl egentligen om man vid lågt ljus ska förstärka signalen analogt i kameran vid exponeringen eller digitalt efteråt.
Avsiktligt underexponera tror jag inte är någon vits med, utan självklart blir det bättre på alla kameror om man ger kameran så mycket ljus det är möjligt, men det går ju inte i vissa situationer. Pga av begränsningar i objektiv som inte kan göras hur ljusstarka som helst och förhållanden i övrigt med ljussättningen så har man bara en viss mängd ljus. Om man i en sån situation ska fotografera ett motiv som rör sig så att man måste ha kort slutartid så finns inget alternativ till att förstärka signalen och det är där som detta blir avgörande mellan olika kameror.
Bra ljus med ISO 400 nedskalad för webb är som du säger "enkelt" och det funkar med alla kameror, men man (jag i alla fall) vill ju ha de där extra hästkrafterna när man råkar ut för situationer som då avgör om det är möjligt att fotografera eller inte.
Här är ett exempel.
http://www.fotosidan.se/pools/view/19751/2599100.htm
Bilden är tagen i skogen på e.m. vid ganska kasst ljus.
Brännvidd 500 mm, bländare F/5,6, slutartid 1/1250 s, (ISO 400)
Att det blev så kort slutartid var ren och skär tur, eller "flax" om man så vill ;-)
Jag körde med A-läge och exponeringsautomatik och med det so mjag hade tänkt, fotografera en stillasittande fågel, så var exponeringen låst på själva fågeln och ger då en slutartid på 1/300 s., vilket är max som går att köra för mig handhållet med 500 mm på APS-C med stabilisering.
Nu råkade fågeln flyga iväg exakt i det ögónblicket jag tog bilden, så kameran mätte exponeringen "felaktigt" på den bakomliggande himlen istället och minskade slutartiden till 1/1250 s. Bilden är kraftigt underexponerad och visar bara en siluett av fågeln, men genom att lyfta skuggorna i RAW-hanteraren går det ändå att få en hyggligt bra bild.
För att kunna göra det och ändå få hyggligt bra resultat så krävs en kamera med en bra sensor.
Den här är tagen med Sony A580 som har samma sensor som t.ex. Nikon D7000 och Pentax K-5 och är hyggligt bra i det avseendet. Bättre och bättre sensorer gör det helt enkelt möjligt att kunna ta bilder som tidigare varit omöjliga.
Behovet av superljusstarka objektiv minskar också. Dels är de dyra och dels av nöden stora och tunga. Det här är taget med Sigma 150-500/5-6,3. Visst finns det ljusstarkare 500-or, men då kostar de 100 000 kr och blir i praktiken ohanterliga istället, så begränsningen med bländaren får man helt enkelt leva med.
Jag är absolut ingen förespråkare för att avsiktligt underexponera för "vanliga" bilder, men om förstärkningen är linjär och fungerar lika bra eller bättre att göra i efterhand så är man fri att välja vilken bländare och slutartid man vill som situationen kräver och det är ju faktiskt det som det handlar om i slutändan. Den inbäddade thumbnail-bilden blir lite mörk, men om man arkiverar bilderna med LR så visas ju bilderna i arkivet med raw-behandlingen pålagd så då spelar det ju ingen roll egentligen.
/Mats