ANNONS
Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

Fast även där har ni fel... det är inte kameran som tar bilderna — det är fotografen och då får ni masa er ut....
Tack för lektionen! Som tur var så går jag ut och in precis när jag vill. Jag bestämmer också över min egen plånbok, därför gör jag mitt kameraval med omsorg och köper inte något som "duger".
 
Visst är det så. Fast i diskussionen låter det som att Canon aldrig kan göra en sensor som kan konkurrera, bara för att de gör den själv, med magrare resurser än Sony. Sanningen är troligare att de inte kan göra den lika ofta, och inte alltid kommer att lyckas lika bra.
 
Men kanske har Canon något på gång fast det inte är klart än. Vem vet? De nyaste mer högupplösta L-gluggarna är kanske till för att matcha en ny högupplöst sensor.

Canon insåg väl att det var hög tid att svara på den vanligaste kritiken mot 5D mk II, nämligen bristande snabbhet och autofokus, och har fixat till detta i mk III, samt som bonus en förmodligen lite bättre sensor.

Även den nu så mediokra sensorn i 5D2 ansågs vara bland de allra bästa för bara, säg, ett halvår sedan.
 
Bra, då är vi två som har bekräftat att 5DII har autofokus :)
Hoppas Lesenrot är övertygad.

Inte övertygad
Det var det jag ville poängtera, att 5DII nätt och jämt har ett autofokussystem.
Skall bli intressant och se hur 5DIII presterar jämfört med D800 som klarar ljus ned till -2EV .
Canon har inte autofokusbelysning heller.
Ingen inbyggd blixt för styrning av andra blixtar.
Ingen snabbt gränssnitt för filöverföring så som USB 3.
Märkligt designtänk på flera punkter här.
Dessutom har jag har alltid upplevt Canons kameror som plastigare än konkurrenternas.
Och att en hel del av 5DIII-foton som har presenterats är smetiga av all brusreducering.
Illavarslande.
Och så har de mage att ta mer betalt för sin kamera, skrattretande...
 
Visst är det så. Fast i diskussionen låter det som att Canon aldrig kan göra en sensor som kan konkurrera, bara för att de gör den själv, med magrare resurser än Sony. Sanningen är troligare att de inte kan göra den lika ofta, och inte alltid kommer att lyckas lika bra.

Är inte expert på Canons olika produktionsled men är ändå benägen att hålla med dig, hade Canon varit lika kass som många på denna sida hävdar hade dom förmodligen inte varit en försäljningsmässigt ledande tillverkare.
(Jag syftar inte på er som sakligt har framfört skillnader i enskilda tillverkningsprocesser.)
 
Inte övertygad
Det var det jag ville poängtera, att 5DII nätt och jämt har ett autofokussystem.
Skall bli intressant och se hur 5DIII presterar jämfört med D800 som klarar ljus ned till -2EV .
Canon har inte autofokusbelysning heller.
Ingen inbyggd blixt för styrning av andra blixtar.
Ingen snabbt gränssnitt för filöverföring så som USB 3.
Märkligt designtänk på flera punkter här.
Dessutom har jag har alltid upplevt Canons kameror som plastigare än konkurrenternas.
Och att en hel del av 5DIII-foton som har presenterats är smetiga av all brusreducering.
Illavarslande.
Och så har de mage att ta mer betalt för sin kamera, skrattretande...

Hur kan du vara så säker när du inte ens kan läsa kameraspec. rätt?
 
Är inte expert på Canons olika produktionsled men är ändå benägen att hålla med dig, hade Canon varit lika kass som många på denna sida hävdar hade dom förmodligen inte varit en försäljningsmässigt ledande tillverkare.
(Jag syftar inte på er som sakligt har framfört skillnader i enskilda tillverkningsprocesser.)

Canon var bäst på sensorer i mitten av 00-talet, men har inte lyckats hänga med riktigt i Sonys snabba utvecklingstakt.

För folk som köper instegskameror spelar det knappast någon större roll, och kanske inte för amatörfotografer som befinner sig lite ovanför den nivån. För pressfotografer är det knappast hellet en katastrof, men för landskapsfoto och annat naturfoto (och kanske studiofoto) spelar det roll att det finns en konkurrent med bättre sensorprestanda.

Canon kommer inte att gå under av att tappa försäljning i översta segmentet, men bolagets rykte som ledande kan få sig en törn vilket i sin tur på lång sikt kan påverka försäljningen i de lägre segmenten.

På kort sikt behöver inte Canon göra så mycket åt saken, men på lång sikt måste de göra något för att inte halka efter mer när det gäller sensorprestanda.
 
5d2 af

Det funkar ju finfint i ljusa kontrastrika miljöer. Men strulig som attan i svåra lägen.

Det är de yttre fokuspunkterna som är osäkra i sämre ljus/motljus. Centrumpunkten är alldeles utmärkt - jag upplever ingen skillnad jämfört med exempelvis D700 som jag jobbat med tidigare. Och då fotar jag ofta i mörka kyrkor med fullöppnade gluggar där AF-precision är mycket viktigt.

Men visst är de yttre punkterna en stor nackdel vid vissa motiv, ljus och komp - inget snack.
 
Nu ska jag vara lite elak och fråga var Lesenrot påstod något om specen på AF för 5DIII ...
 
Det var just en av punkterna, den med AF ned till -2EV, där har båda kamerorna samma spec, alltså lika bra. Sen finns det väl en del man får avvara vilken man än väljer såvida man inte väljer båda.

Herr Juhlin är ute och cyklar (trampar orgel?)
AF som fungerar ned till -2 EV motsvarar att AF fungerar med en bländare ned till F8, det fixar inte ens Canon D1X.
 
Och Herr Lesenrot är ute på sin trampcykel? :)

EV -2 betyder inte (nödvändigtvis) bländare 8. Det beror på slutartiden.

Dessutom har AF-begränsningen vid f/5.6 inget med hur mycket ljus som träffar AF-sensorn att göra. Det har med mätvinklar att göra.
 
Canon var bäst på sensorer i mitten av 00-talet, men har inte lyckats hänga med riktigt i Sonys snabba utvecklingstakt.

För folk som köper instegskameror spelar det knappast någon större roll, och kanske inte för amatörfotografer som befinner sig lite ovanför den nivån. För pressfotografer är det knappast hellet en katastrof, men för landskapsfoto och annat naturfoto (och kanske studiofoto) spelar det roll att det finns en konkurrent med bättre sensorprestanda.

Canon kommer inte att gå under av att tappa försäljning i översta segmentet, men bolagets rykte som ledande kan få sig en törn vilket i sin tur på lång sikt kan påverka försäljningen i de lägre segmenten.

På kort sikt behöver inte Canon göra så mycket åt saken, men på lång sikt måste de göra något för att inte halka efter mer när det gäller sensorprestanda.

Stämmer säkert.
Och Sony kommer lika säkert inte leverera bäst sensorer för evigt, världen är föränderlig. Därför är det lite svårt att ta inlägg(inte dina) som ligger nära lekparken på allvar. Sakliga diskussioner om för OCH nackdelar är mer intressanta. (För MIG bör jag väl tillägga innan någon surnar till för generaliseringar.)
 
Senast ändrad:
Som vanligt tar Canon 2 steg framåt, men 3 steg bakåt med sin nya produkt för att inte konkurrera med befintliga produkter. Mycket tråkig inställning. Deras enda syfte är att pumpa ut så mycket pengar som möjligt från användarna. Som tur är finns det andra märken att välja på...... hejdå canon!

Kommer lämna Canon och gå över till Nikon, D800 hello!
 
Herr Juhlin är ute och cyklar (trampar orgel?)
AF som fungerar ned till -2 EV motsvarar att AF fungerar med en bländare ned till F8, det fixar inte ens Canon D1X.

Per har redan svarat så jag behöver inte, men cyklat har jag inte gjort i dag men däremot trampat orgel, fast man brukar inte kalla pedalspelet för att trampa, det hörde till harmonierna. Nåväl det kan bli mycket diskusioner om olika orglar också så människan är sig lik. Men det är roligt att diskutera och ge o ta lite nu o då. Ha det så bra och ta en o annan bild också o skruva inte isär kameran för att se på alla finesser.
 
Och Herr Lesenrot är ute på sin trampcykel? :)

EV -2 betyder inte (nödvändigtvis) bländare 8. Det beror på slutartiden.

Dessutom har AF-begränsningen vid f/5.6 inget med hur mycket ljus som träffar AF-sensorn att göra. Det har med mätvinklar att göra.

Gör dig inte till
Du vet vad det innebär, D800:an AF är (ljus) känsligare än 5DIII och D1X.
Och det var vad jag skrev från början.
Du kan inte ens erkänna att du har fel.
Snacka om att inte kunna läsa specar.
 
Vad har jag fel om, menar du?

Tillägg: jag har hittills inte skrivit något om ljuskänsligheten hos AF i varken D800 eller EOS 5DIII, men nu när jag har läst specarna så kan jag konstatera att båda påstås kunna autofokusera ner till -2EV.

Ingen är alltså ljusskänsligare än den andra. Enligt specen. Som jag har läst.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.