avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Hur jobbar du då?
Hans arbetsflöde ser ut som mitt och PS/Gimp försvinner mer och mer från mitt liv.
Bara uppgången från 12 mpix till 18 märks på min dator, och då kör jag SSD och överklockad fyrkärnig prolle. 22 mpix som finns i 5DIII är redan där för mycket för min smak.
Har en Sony A900 FF med 24 megapixel, samt en A580 16 megapixels APS-C, så det är ungefär samma bildstorlekar vi talar om.
Fotograferar enbart i cRAW som är Sonys ickeförstörande komprimerade raw-format, vilket då ger bildfiler som är c:a 25 MB med A900 och 16MB med A580.
Browsar igenom bilderna och de som ska sparas kopieras från minneskortet till min server.
Jobbar med Photoshop CS5 och gör i stort sett all bildbehandling som hanterar färg, ljus, kontrast, skugglättning osv inne i Camera RAW.
Plockar sedan in bilden i PS för slutbearbetning, dvs beskärning/upprätning, skalning och slutskärpning beroende på hur den ska användas - publiceras på webb eller skrivas ut. Sparar då som jpeg i samma mapp.
Brukar spara även jpegbilden i samma mapp för att jag tycker inte det tar speciellt stor plats. Ska jag göra en ny bild utgår jag alltid från raw-filen och börjar om. Har ingen egen fotoskrivare. Hade en enklare mindre modell förut, men det var alltid trassel med torkade bläckpatroner osv och blev dyrt och slabbigt. Gör alla förstoringar genom att ladda upp en fördigbearbetad jpeg till Crimson.
Jag är inte så där renlärig eller nördigt dokumentär av mig som vissa andra som tycker att man inte får ändra en bild på något sätt. Jag gör istället mina bilder som jag behagar så att de tilltalar mig och jag klonar och gör montage om det behövs för ändamålet, samt använder justeringslager som jag vaskar fram med masker osv och då räcker det inte med enbart raw-hantering. Bilder som jag jobbat lite extra med sparar jag även i som .PSD.
Har lokal arbetsdisk som är SSD, men lagrar på en file-server med en RAID med SATA-diskar och NTFS-komprimerat filsystem och arkiverar sedan till JBOD-diskar på en annan server.
Har inga problem med lagringsutrymmet som idag är på 3 TB, fast jag kanske inte har lika många bilder som ni. I början kopierade jag slentrianmässigt över allt från minneskorten til servern, men numera går jag igenom bilderna på minneskorten och bara de som jag själv tycker är riktigt bra blir kopierade. De "nästan bra" slänger jag nuförtiden, för jag har kommit underfundmed att jag aldrig gör några förstoringar eller nåt av dem ändå.
Enda problemet är att jag har vanliga filmappar med datum och beskrivande namn på bildfilerna och inte använder något arkiveringsprogram med taggningar e.d. Det börjar bli så mycket nu att jag skulle behöva det och jag hittar inte mina bilder speciellt lätt. Jag ska t.ex. ta fram originalet av den där lysmasken, men det är inte gjort utan en del detektivarbete, så det börjar bli dags för Lightroom eller nåt sånt.
Så gör jag. Har jag stillat din nyfikenhet?
Säkert inte alldeles ovanligt att man inte enbart använder RAW i hela processen.
Jag fick tidigare för mig att jag ville göra jättestora stitchade gigapixel-panoramor med hjälp av Microsoft ICE. Det tar en jäkla plats däremot och blir lite trögjobbat , men även det funkar faktiskt.
Därför tycker jag det är ett icke-argument att man inte kan ha högre upplösning än 20 megapixel utan att behöva handla ny datorutrustning för 40 000 kr. Tycker det resonemanget känns bakvänt. Är man ute efter ett speciellt resultat som kräver lite högre upplösning så får man väl snpassa grejerna efter det helt enkelt, skulle kännas dumt att begränsa sig själv för att man inte vill köpa mer lagringsutrymme om det skulle behövas.
Jag tycker egentligen inte att Nikon D800 är så speciellt högupplöst. Ser fram emot sisådär 50 megapixel i en kommande Sony-kamera istället, men det verkar ju tyvärr dröja ett år till minst. Står i valet och kvalet om A900 räcker till dess eller det blir en Nikon ändå.
Fånigt tycker säkert alla "proffs" som hävdar att ingen "behöver" mer än 20 megapixel. Det dumma är ju bara att om man är Canon-anhängare och Canon släpper en 20-megapixelkamera så anses det precis lagom. Hade 5Dmk3 varit 40 megapixel så hade det nog knappas haglat klagomål på att det var för mycket. Det verkar som om ni fogar er efter vad tillverkaren gör och anpassar er till att just det är lagom.
Jag är helt och hållet amatörfotograf och inte pro eller "semi-pro" (vad det nu är) på något sätt.
Däremot har jag en plan och det är att skapa riktigt fina bilder av så hög teknisk kvalitet det är möjligt och göra förstoringar i 70x100 och ännu större, samt göra ett stort bord 1,5x3,5 meter med skivan i form av ett fotografi med glasskiva över och att det ska vara så hög upplösning att man kan studera det med lupp och upptäcka små detaljer.
Jag vill ha många pixlar helt enkelt!
/Mats