Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

Jag tycker det är "gammal god" prispolitik från en marknadsledare som vi ser prov på här. En klassiker.
Att prissätta en topprodukt lågt är bara ett svaghetstecken.
Jag tror du har missat nånting... För några år sen visste inte dom flesta att canon ligger efter gällande sensorer. Idag vet dom flesta som är intresserade av D800 eller 5D om det. Företagen bryr sig nästan bara om att tjäna pengar. Nikon har en bättre produkt till ett lägre pris, inte alls svårt att räkna ut vad som kommer hända eller hur? 5D3 måste ner till 23-24kkr för att ens ha en liten chans för att kunna överleva ett försäljningskrig mot D800. Jag säger såhär, vi får vänta och se =D
 
Jag tycker det är "gammal god" prispolitik från en marknadsledare som vi ser prov på här. En klassiker.
Först skumma av toppen, de som ser så stora föerdelar att de omedelbart är beredda att betala priset. Sedan tas skikt för skikt medan produktionsapparaten byggs upp. Under den tiden betalas utvecklingskostnaden av. Successivt landar man på tillverkningskostnad + skälig vinst för att i slutet på livslängden sänka priset så lågt att man kan köra ner lager och "tömma pipeline". Det senare har vi ju sett på Mark II. Snyggt jobbat Canon. Med denna metod styrs efterfrågan så att man har en chans till rimliga leveranstider och vettig lönsamhet. Den som klarar detta tappar inte i ekonomisk styrka.
Detta är sedan många många år drivet till sin fulländning och finns mängder av system, vetenskapligt underbyggda, att följa detta minutiöst och bedömma när man ska gå in med prissänkningar stegvis för att hålla efterfrågan strax över kapacitetsgränsen. Allt annat vore tjänstefel. Förvånande att så få, som uttalar sig här, har kunskap om detta. Att skapa överefterfrågan, genom ett för lågt pris, kan skapa lika stor backlash som ett för högt pris. Väntetider stöter bort kunder som aldrig kommer tillbaka. Ett högt pris håller kvar en del av dessa som helre väntar på att de får råd än väntar på leverans.

Att prissätta en topprodukt lågt är bara ett svaghetstecken. Ingen kameratillverkare är idealist, det är affärsdrivande verksamheter med vinstmaximering som mål. Det är ett långt och medvetet arbete att etablera sig som kvalitetsleverantör med hög prisbild och ett ögonblicks verk att rasera det.

Kanske bara är jag, men jag är inte lika övertygad att de flesta potentiella kunder till 5D mkIII hurrar lika högt som dig ; )

/K
 
Nej, ligger man inte tungt investerad i Canon och absolut inte behöver den lite snabbare 5d3:an, ser jag inte varför man skulle välja den framför D800.
 
Nej, ligger man inte tungt investerad i Canon och absolut inte behöver den lite snabbare 5d3:an, ser jag inte varför man skulle välja den framför D800.
Tror det är det som är problemet, många är nog inte ärliga mot sig själva, dom väldigt få =) som förespråkar 5D:n sitter troligtvis på många ef optik och har tyvärr kanske inte ett val. Jag kan förstå denna ursäkt, att datorn inte klarar av dom magnifika filerna D800 ger =D Men dom flesta har nog en tillräckligt bra dator idag.
 
Nej, ligger man inte tungt investerad i Canon och absolut inte behöver den lite snabbare 5d3:an, ser jag inte varför man skulle välja den framför D800.

Varför ska man då överhuvudtaget ha en systemkamera om inte för att byta mellan ett antal olika objektiv? För mig går inte det ihop.
 
Varför ska man då överhuvudtaget ha en systemkamera om inte för att byta mellan ett antal olika objektiv? För mig går inte det ihop.

För den fina bildsensorns skull. Det finns väl inga digitala kameror (med fast monterat objektiv) med småbildsstor sensor i klass med de bästa systemkamerornas?
 
Henry

Tror att många klarar sig bra med 24-70/2,8, 50/1,4 och 70-200/2,8. Tror inte de flesta sitter med den arsenal du gör, även om det givetvis vore trevligt. ;)
 
Kanske bara är jag, men jag är inte lika övertygad att de flesta potentiella kunder till 5D mkIII hurrar lika högt som dig ; )

/K

Det är inte hurra, det är logik. Har jobbat med företagsledning i över 30 år.
Oavsett hur försäljningen går vore det tjänstefel at inte börja såhär. Sedan följer man marknaden och sänker när så behövs.
 
Jag har både datorer och mobila enheter från Apple, för dyra för vad man får för pengarna tycker många. Saken är den att de kan ta betalt vad de vill, för de har ingen direkt konkurrent, Canon har en direkt konkurrent i Nikon, och priset tittar nog alla på som har ett val.
 
Henry

Tror att många klarar sig bra med 24-70/2,8, 50/1,4 och 70-200/2,8. Tror inte de flesta sitter med den arsenal du gör, även om det givetvis vore trevligt. ;)

Jo, tyvärr är det så men då är denna debatt också helt ointressant för de flesta. Objektiven är mångdubbelt intressantare för bilden än kamerahuset - för att inte tala om det som finns bakom kameran.

Jag köper inte Mark III för att jag tror den är så våldsamt mycket bättre än Mark II utan för att jag var på väg att köpa en "andra kamera". Då tycker jag valet av denna är logiskt och så får Mark II:an bli andra kamera istället.
 
Varför kostar då 5D3 nästan 30% mer än D800?
Jag har inget svar, ens om jag verkligen tänjer på ev. förklaringar.
Enkelt. Canon tror att det blir mest lönsamt för dem att sälja den för det priset.

Kanske har de högre kostnader än Nikon haft för D800? Kanske räknar de med att sälja färre exemplar (än Nik/D800)? Kanske räknar de med att sälja lika många 5D3 som de gjort om den varit lite billigare? Kanske vill de inte sälja den billigare, även om de kan? Kanske har de planerat för en ersättningsmodell ganska snart och räknar därför med en relativt snabb prissänkning på 5D3?
 
Det må finnas affärsmässiga skäl att först sätta priset högt och sedan sänka men det är under förutsättning att man har en väldigt lojal kundkrets, en klart överlägsen produkt eller brist på konkurrens. Jag kan bara se att det är en lojal kundkrets som kan göra prissättningen i det här fallet till en bra affärsidé. Det gäller då fotografer som antingen är väldigt trogna Canons gränssnitt eller de som förlorar mycket pengar på att byta system. Har man få objektiv eller köpt begagnat är man inte fast på samma sätt.

Jag undrar också i vilken grad försäljning av 5DIII och 1DX jf med D800 & D4 interagerar. Jag undrar t ex om en tidning eller dyl tänker så här: kör jag Nikon kan jag ha en objektivpark och ett set med kameror för sport och ett set med kameror för mer högupplösta bilder. Hos Canon är 1DX på pappret bättre än 5DIII på alla sätt då upplösningen är i princip samma. 5DIII är bara en bantad 1DX på pappret utan något extra.
 
Jo, tyvärr är det så men då är denna debatt också helt ointressant för de flesta. Objektiven är mångdubbelt intressantare för bilden än kamerahuset - för att inte tala om det som finns bakom kameran.

Jag köper inte Mark III för att jag tror den är så våldsamt mycket bättre än Mark II utan för att jag var på väg att köpa en "andra kamera". Då tycker jag valet av denna är logiskt och så får Mark II:an bli andra kamera istället.

Jovisst, men lika bra objektiv hittar du ju även hos Nikon.
Läste att det dessutom skiljer en hel del i pris på vissa objektiv mellan C och N och skulle jag vilja gå in och köpa FF igen skulle jag definitivt ta med detta i beräkningen. Nu finns visserligen inte de planerna, men skulle de finnas skulle definitivt det ena märket uteslutas bl a pga prissättningen. Sedan har jag full förståelse för att alla har olika preferenser.
 
Detta är inget debattinlägg.
Har bara roat mig med att räkna ihop redovisade kameror på FS:
 

Bilagor

  • 2012-03-05 Fördelning Canon - Nikon.pdf
    65.1 KB · Visningar: 320
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.