jag har inte smutskastat D800 utan tycker att det är för tidigt att utse vinnare utan att kamerorna har testats mot varandra. Canon har säkerligen förbättrat sin nya o hur det kommer räcka mot Nikon det får vi se när dom testats mot varandra. Jag har vetat att D800 är bra varför tror du jag beställt den för? Sedan tycker jag du är lite väl hysterisk för en kamera, men visst att gå från 12 milj till 36 kanske är en kick själv så tog jag ett steg mellan med D3x.
Jag tycker det inte är för tidigt att utse en vinnare.
Nikon har definitivt tagit täten här och D800 fullkomligt krossar ju Canon 5Dmk3 på alla plan. För den skull inte sagt att Canon-kameran skulle vara bra, det är ju en fantastisk kamera liksom även föregångaren 5Dmk2 som varit en enorm framgång för Canon.
Den gamla modellen har dock 3 år på nacken och det är klart dags för en uppfräschning. Troligen så är största skillnaden att sensorn är bättre i den nya modellen, men väldigt mycket talar för att Canon inte alls tagit in på försprånget som ffa Sony har med sin sensor-teknologi och som Nikon drar nytta av. Bildkvaliten är säker mer än good enough för de flesta och video-systemet är yterligare förbättrat, så den kommer nog att sälja hyggligt ändå till en del som redan kör Canon, men många kommer nog att strunta i uppgraderingen alls för att skillnaden är så pass liten som den är och det kommer att bli en ström som byter från Canon till Nikon, helt klart.
Det riktigt roliga är att det för en gångs skull faktiskt hänt något på kamerafronten som inte bara är de vanliga små uppdateringarna av tidigare modeller. Det nya kommer dock inte från Canon som går på i gamla hjulspår och förmodligen blivit lite tagna på sängen. Nikon har nu istället tagit ett betydligt större kliv och dessutom prissatt kameran mycket attraktivt som ger dem en chans att ta ett riktigt kraftigt grepp om den här marknaden.
Det är därför jag blivit så uppslukad av det här. Kan säkert uppfattas som att jag är väldigt anti-Canon, men det är lite fascinerande att se Canon-anhängare försvara det här med näbbar och klor när det är så uppenbart att 5Dmk3 är en fjuttig uppgradering utan nåt nytänkande alls egentligen.
Jag har inte haft tankar på systembyte från Sony alls egentligen innan, men det Nikon gör nu är förbaskat kul och D800 ger verkligen ett ha-begär. Fantastiskt fin kamera.
När det gäller sensor-teknologi så har snarare försprånget ökat. Jag tror det blir rejält jobbigt för Canon när det finns riktiga mätvärden från dessa bägge nya kameror och att övertaget blir ännu större för Nikon. Många tycks klamra sig fast vid att Canons lägre upplösning ska ge bättre egenskaper vid svagt ljus, men jag tror det kan bli tvärtom även på pixelnivå.
Tar man sedan hänsyn till förbättringen som blir vid nedskalning och fördelarna som den högre upplösningen ger så kommer på bild-nivå Nikon att vara totalt överlägsen Canon-kameran.
Det här är spännande och ett exempel på när marknaden med konkurrens verkligen fungerar och det kommer tvinga Canon att lägga på ett kol och verkligen göra märkbara frbättringar framöver och det är till stort gagn för de som fortsätter med märket och alla oss konsumenter oavsett vad vi väljer. Nu verkar Canon ha stannat av och ridigt lite för länge på tidigare framgångar. Det här är en välbehövlig spark i ändan på Canon.
Det som förvånar är att det inte hörs mer högljudda protester från det egna lägret. Om ens "eget märke" inte sköter sig ska man väl inte släta över det.
Jag har tidigare fått mycket kritik för att jag uttryckt mig för mycket positivt om mitt "eget märke", Sony, men när de klantat sig och jag har uttryckt kritik mot det så har jag fått höra precis det omvända. Tror det skulle vara lite sundare om fler faktiskt tittade lite utifån och faktiskt säger vad de tycker istället för att foga sig efter sin leverantör.
Kul är det att det är så stor skillnad tycker jag och Nikon har enligt min mening fullständigt överträffat Canon i det här fallet.
/Mas