Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv har jag gjort en 120x300cm Canvas. Använde ett 75mm Pentax 67 objektiv som sitter fast på en adapter på stativ. På adaptern hänger man sedan kameran som man kan förflytta i sidled, och på så sätt "scanna" av den större ytan som 67-objektivet ger.

Använde den gamla 5D på höjden, och fick då upplösningen 4368 x 10920 (48MP). Tycker det är rätt mäktigt att kunna gå riktigt nära, och det fortfarande är skarpt.

Vackert men detta blev nog inte billigt hehe !

Jag har bara sett firmor som klarar 50 x 70 i Canvas så är det någon som känner til någon som klarar större så är jag tacksam för tips.

Mvh. /LEE Cordon Bleu
 
Vackert men detta blev nog inte billigt hehe !

Jag har bara sett firmor som klarar 50 x 70 i Canvas så är det någon som känner til någon som klarar större så är jag tacksam för tips.

Mvh. /LEE Cordon Bleu

ProFormat i Umeå. Måtten på min bild är 30 cm på höjden och 150 cm på bredden. Kostade 1100 spänn, sisådär. Jag tycker inte att det är ens i närheten av dyrt. Staffans exempel är ännu läckrare!
Är det inte för att man emellanåt får till en bild som är värd just det som man satsar på en bättre kamera?
 
Senast ändrad:
Vad jag förstår var den enda anledningen till lägre pixeltäthet på G11 att man bytte till en annan sensorkonstruktion för att kameran ska kunna filma med bättre resultat. Men prioriterade helt enkelt filming framför stillbild och G11 är alltså en "leksak", enligt ditt resonemang! ;-)
Oavsett anledning så gillar jag steget. Det är rätt sällsynt att någon amatör verkligen kan motivera mer än 4Mpixel. 12 är tredubbelt den nivån.
Återigen hellre lite brus på höga ISO än högre upplösning. Höga ISO änvänder jag ofta och gärna! På fester. Inomhus. Utomhus på kvällar. Det är toppen att kunna använda bara naturligt ljus - även om det är mycket lite. Innan G11 fanns det ingen kompakt jag ens orkade beakta. Nu finns det i alla fall en.

Det där att jag tycker att G11 är en leksak bara för att den har en funktion som jag betraktar som överflödigt skit ids jag inte bemöta.
 
Återigen hellre lite brus på höga ISO än högre upplösning. (...) Innan G11 fanns det ingen kompakt jag ens orkade beakta. Nu finns det i alla fall en.
Fast hur bruset är i bilderna från G11 är det väl ingen som riktigt vet ännu? Det finns ju ingen naturlag som säger att det blir mindre brus bara för att sensorn inte klarar av högre upplösning än 10 Mp.

På samma sät finns det inget som säger att en ny 60D/7D kommer att ha sämre brusegenskaper än företrädarna även om den får åtskilligt högre upplösning. (Och möjlighet att spela in video...)
 
Tydligen veckan för grova generaliseringar och provokation.

Så vi får hoppas Canon inte släpper ytterligare 5D/500D liknande kamera med dess skitleksaksfunktion utan en som slaktar ALLA andra kameror.

Ironisk jag? löjligt ;-)

Tänk vad komiskt ifall de släpper något helt annat än det alla har trott.
 
Senast ändrad:
Det verkar ju som Canon tagit till sig av kritiken, om man tror på den "pressrelease" som ligger uppe på CR.

Helt ny AF
100% sökare
8 bps
Vädertätning i proffsklass
Inbyggd blixt fungerar som master
Video med 30/25/24 bps i 1080p, 60 bps i 720p
Dubbla processorer
Ny exponeringsmätning
Bättre brusreducering (har hört det förr, visserligen)

Har säkert glömt eller missat nåt

Om brushanteringen håller vad den lovar kommer den slakta D300(s). Frågan är om 60D någonsin kommer se dagens ljus. Tveksamt.
 
Om brushanteringen håller vad den lovar kommer den slakta D300(s). Frågan är om 60D någonsin kommer se dagens ljus. Tveksamt.

Det finns nog utrymme för en sådan med. Canon har ju inte haft något i prisklassen mellan 50D och 5D MkII tidigare, men 60D dröjer förmodligen lite och blir säkert tydligt differentierad på något sätt för att inte konkurrera för hårt med 7D. Utelämnad filmfunktion?
 
Det finns nog utrymme för en sådan med. Canon har ju inte haft något i prisklassen mellan 50D och 5D MkII tidigare, men 60D dröjer förmodligen lite och blir säkert tydligt differentierad på något sätt för att inte konkurrera för hårt med 7D. Utelämnad filmfunktion?

Knappast. Filmfunktion kommer de definitivt ha med. Jag tror det räcker med att ha kvar 50d's specifikationer samt upggradera med Video och 7d's 18MP-sensor. 7D kommer sälja som smör även när 60d kommer. (I februari nästa år)
 
Det finns nog utrymme för en sådan med. Canon har ju inte haft något i prisklassen mellan 50D och 5D MkII tidigare, men 60D dröjer förmodligen lite och blir säkert tydligt differentierad på något sätt för att inte konkurrera för hårt med 7D. Utelämnad filmfunktion?
Jag tror faktiskt inte det finns utrymme för en sådan. Man har redan en xxxD och en xxxxD. Man kan justera priser och funktioner, men jag tror man har satt ner foten här. xxD kommer att bli dyrare och xxxD kommer att bli billigare. Nikon ville ha krig... Det fick man.
 
Knappast. Filmfunktion kommer de definitivt ha med. Jag tror det räcker med att ha kvar 50d's specifikationer samt upggradera med Video och 7d's 18MP-sensor. 7D kommer sälja som smör även när 60d kommer. (I februari nästa år)

Om filmfunktion kommer finnas på varje modell beror på hur mycket hårdvara som går åt för att klara de filmfunktioner man vänjer användaren vid, men du kan mycket väl ha rätt. Någon distinkt skillnad tror jag dock på. Bara en lite enklare AF-modul eller något mindre och enklare sökare tror jag inte riktigt på, men vi har ju inte sett 7D än och vilka kostnadskrävande funktioner som skulle gå banta bort.
 
Jag tror faktiskt inte det finns utrymme för en sådan. Man har redan en xxxD och en xxxxD. Man kan justera priser och funktioner, men jag tror man har satt ner foten här. xxD kommer att bli dyrare och xxxD kommer att bli billigare. Nikon ville ha krig... Det fick man.

Visst blir det trångt, men det beror lite på var 7D landar prismässigt. Jag tror det kommer finnas kvar ett gap att fylla, men framförallt tror jag att det är pga 60D man väljer att kalla nästa modell för 7D (vad det verkar). Om man inte skulle utveckla någon ny xxD fanns det inte så stor anledning att röra till xD mer... (utan då skulle 7D redan heta 60D).
 
Jag tror faktiskt inte det finns utrymme för en sådan. Man har redan en xxxD och en xxxxD. Man kan justera priser och funktioner, men jag tror man har satt ner foten här.
Fyra kameror i olika segment med aps-c-sensor finns det definitivt "utrymme" för. Det klarar ju t ex Nikon (D3000, D5000, D90, D300) så det gör säkert Canon också.
 
Fyra kameror i olika segment med aps-c-sensor finns det definitivt "utrymme" för. Det klarar ju t ex Nikon (D3000, D5000, D90, D300) så det gör säkert Canon också.

Visst finns det utrymme för en 60D men inte i år.
Canon har inte fått sälja tillräckligt många 50D än och kanske ligger på ett stort lager som blir svår sålt om man tar fram den för tidigt.

7D kommer säkert att kosta kring 18 000 Kr. i början men rasa ned till 16 000 Kr. inom ett halvår. åååå då kanske nä jag väntar på 5D mk3.
 
Canons 7D verkar sikta in sig på samma marknad som Nikons D300, snabb och tålig.

Vid jämförelser mellan D300 och 40D/50D har de senare oftast uppfattats som för enkla, AF och tålighet (även om det är en rent subjektiv bedömning som kan diskuteras), med 7D slipper vi den lite orättvisa jämförelsen och 40D/50D/60D kan återgå till segmentet avancerade amatörer. I jämförelse med D90 klarar sig 40D/50D klart bättre, då är det snarast D90 som uppfattas som för liten och enkel.

Att 50D kommer att uppdateras med video är ingen högoddsare, jag tror däremot att den i övrigt kommer vara ganska lik sin företrädare på samma sätt som 50D skiljer sig från 40D. Jag tvivlar på att vi får se 7D:s autofokus i en kommande 60D till exempel.

Det som blir lite intressant är hur utvecklingen kommer se ut för 5D serien, denna har ju i praktiken varit modellen närmast jämförbar med D300/D700, fast mot D700 förlorar den i hastighet och autofokus. En Mk3 med den nya autofokusen och förbättrad vädertätning samt en del annat från 7D vore kanske inte så dumt (förutom för min plånbok).

Ännu mer spännande blir det att se vad som kommer hända med 1D serien, ett snabbt fullformathus är nästan nödvändigt Canon har tappat många kunder till Nikon D3 då 1Ds i praktiken är för långsam och för dyr för att vara ett alternativ (den riktar sig inte heller mot den marknaden utan mot mellanformatskunderna).

Att ha en stor bredd i sitt modellprogram gör det lättare att komma in i systemet på en passande nivå, är det ett glapp hittar kunden snart till konkurrenterna (exemplet med D3). Det är inte bara för att förvirra som det finns femtioelva varianter av Ixus, utan för att det alltid skall finnas en modell som passar kunden.

För de som tycker megapixelracet borde ta slut kan det vara värt att tänka på hur långt ifrån kompaktkamerorna vi fortfarande är, det torde därför gå att hitta en lagom balans mellan brus och kvalitet också med fler megapixlar. Om pixeltätheten från de senaste Ixusarna skulle användas på en 24x36 sensor skulle vi få i storleksordningen 370 megapixel, riktigt så långt behöver det kanske inte gå men marginalen mot idag är ganska stor. För visst ger kompaktkamerorna riktigt bra bilder på låga känsligheter och under bra förhållande, så bra att inte ens en systemkamera skulle behöva skämmas.
 
För de som tycker megapixelracet borde ta slut kan det vara värt att tänka på hur långt ifrån kompaktkamerorna vi fortfarande är, det torde därför gå att hitta en lagom balans mellan brus och kvalitet också med fler megapixlar. Om pixeltätheten från de senaste Ixusarna skulle användas på en 24x36 sensor skulle vi få i storleksordningen 370 megapixel, riktigt så långt behöver det kanske inte gå men marginalen mot idag är ganska stor.

Sedan kan man börja sälja objektiv med fast bländare, eftersom större än f/5,6 gör att skärpan inte räcker för upplösningen och mindre inte klarar diffraktionen ;). (En smula hårddraget, men så är bländaromfånget ganska litet på kompakterna med.)
 
Sedan kan man börja sälja objektiv med fast bländare, eftersom större än f/5,6 gör att skärpan inte räcker för upplösningen och mindre inte klarar diffraktionen ;). (En smula hårddraget, men så är bländaromfånget ganska litet på kompakterna med.)

Men vad är det som säger att vi alltid skall få ut maximal upplösning?

Redan idag räcker inte skärpan till för upplösningen om vi bländar ned mer än f/8 för APS-C (crop) eller f/11 för fullformat, men bilden blir inte sämre för att vi har passerat diffraktionsgränsen för objektivet. Vi utnyttjar bara inte sensorns fulla upplösning, något som vi sedan länge har accepterat med våra kompaktkameror. Bilden vi får begränsas bara av objektivet och inte av sensorn, vi närmar oss på så sätt hur det var när vi fortfarande använde film. Inte var det någon som klagade på att skärpan inte räcker för vår finkornigaste film?
 
Men vad är det som säger att vi alltid skall få ut maximal upplösning?

Jag hårddrog hela resonemanget en smula, visst är det så, ibland bländar man ju ned förbi f/11 trots att skärpan påverkas. Dock finns det en skillnad mellan system och kompaktkamera i användning. När man bygger ett system och t ex upplever att nya objektiv inte förbättrar bildkvaliteten efersom de alla är diffraktionsbegränsade, då blir användarna mer besvikna. Det är nog inte lika många som funderar på att ex Ixus bara får ut större delen av sensorns upplösning vid vissa bländera. En Ixusbild förväntas inte heller tåla lika mycket bearbetning. (Den finkorniga filmen var ju inte heller dyrare att lagra eller långsammare att hantera än den grovkorniga.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.