Annons

Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror ni att den 60D kommer komma någon gång?
Eller har 550D tagit över den roll som 60D skulle haft?

Tveksamt eftersom både 550D och 7D har sina klara huvudkonkurrenter i form av nikons d90 och d300s så känns det lite meningslöst med en 60d modell som som skulle lägga sig mittemellan och inte ha någon riktig konkurrent förutom Pentax k-7 som nog inte canon bryr sig så mycket om eftersom de redan har en bättre kamera. Sen skulle de vara väldigt konstigt om de skulle ha en mellanmodell som skulle ha liknande specifikationer som dess lille bror och ha endast komma med lite bättre af och vädertätning för att försöka locka köpare ifrån 7d som skulle bara kosta 2-4k mer än vad en 60d skulle kosta och vara mycket mer avancerad.

De små chanserna en 60d har att komma till världen vore om de slängde in den precis innan de skulle ta in en efterföljare till 7d för att tjäna pengar på det nya modell namnet.

Canon dödade xxD serien känns det lite som.
 
Tveksamt eftersom både 550D och 7D har sina klara huvudkonkurrenter i form av nikons d90 och d300s så känns det lite meningslöst med en 60d modell som som skulle lägga sig mittemellan och inte ha någon riktig konkurrent förutom Pentax k-7

Oj, ett marknadssegment utan konkurrans! Då går det att sälja många hus. Ett solklart läge för succé!
 
Tveksamt eftersom både 550D och 7D har sina klara huvudkonkurrenter i form av nikons d90 och d300s så känns det lite meningslöst med en 60d modell som som skulle lägga sig mittemellan...
Å andra sidan kommer det snart en efterföljare till D90. Och när D90 presenterades var det nog ingen som tyckte att Canons xxxD-serie var någon direkt konkurrent.
 
Å andra sidan kommer det snart en efterföljare till D90. Och när D90 presenterades var det nog ingen som tyckte att Canons xxxD-serie var någon direkt konkurrent.

Nä men samtidigt lär ju nikon lägga på ett litet kol på aps-c sidan eftersom de ligger lite efter nu. Men jag Tror ju inte deras 12 mp sensor kommer vara speciellt stark emot en kommande 2000d med canons 15 mp sensor. Så kort så tror jag att efterföljaren till d90 kommer vara rätt jämn med canons 550d i specifikationer och kommer endast kunna slå canon 550d på fingrarna med ergonomin eftersom nikon inte kommer kommit med en sensor som är riktigt hundra till den efterföljaren och därför försvinner syftet lite lätt med 60d.
 
Så kort så tror jag att efterföljaren till d90 kommer vara rätt jämn med canons 550d i specifikationer ...
Fast för de flesta finns det viktigare saker än siffror på ett papper när man väljer kamera. D90 har t ex mycket bättre sökare än någon kamera i xxxD-serien, har bättre reglage och information. Så om man vill fotografera (och inte bara pixelpeepa) är nog D90 en ganska mycket trevligare kamera än 550D. Imho.
 
Fast för de flesta finns det viktigare saker än siffror på ett papper när man väljer kamera. D90 har t ex mycket bättre sökare än någon kamera i xxxD-serien, har bättre reglage och information. Så om man vill fotografera (och inte bara pixelpeepa) är nog D90 en ganska mycket trevligare kamera än 550D. Imho.

Jo det håller jag självklart med om, men jag tror inte dessa saker hos d90 är tillräckligt stora för att motivera en fortsatt "mellanmellan" modell hos canon eftersom den kommer ligga runt 2+k över 550d och 2+k under 7d som inte kommer vara tillräckligt lockande för konsumenter för priset på 7d kommer ju förmodligen falla mer så den blir ännu mer attraktiv
 
Du har rätt, Nikons D90 klarade inte ens ISO 100. Alltså knappast en konkurrent


klarar inte ens 100iso, då har du inte förstått hur en sensor fungerar, d90 har större dynamiskt omfång på 200iso än vad någon APS kamera från Canon har på 100iso.

Du kan mycket väl exponera d90 efter 100iso men då förlorar du headroom i högdagern.
 
Fast rent prismässigt känns det som det skulle bli lite väl stort hål där 40D och 50D ligger nu när de försvinner. Jag tycker då att de behöver sin ersättare snart.
 
Fast rent prismässigt känns det som det skulle bli lite väl stort hål där 40D och 50D ligger nu när de försvinner. Jag tycker då att de behöver sin ersättare snart.

Jo och när 60D kommer upp till 24 - 30 bilder i sekunden har vi en ny action kamera helt utan konkuranns.
Fast då övergick stillbilds xxD serien till Video förstöss hehe.
Dubbla Digic 5 samt ny typ av batterier 18 Mp mm. Känns det som att ska den komma så blir den bättre än 7D och då kommer den inte.
 
Alla de som har en XXXD och vill uppgradera sig, inkluderande mig kommer nog få svårt att byta upp sig om int 60D kommer. Då är alternativet en 7D eller när man ändå ska lägga så mycket pengar en 5D eller 5D Mk II. Och det blir rätt mycket pengar för de flesta, så då kan nog Canon förlöra många blivande Canonister pga att man väljer ett annat märke, typ Pentax senaste eller Nikon D90.
 
Alla de som har en XXXD och vill uppgradera sig, inkluderande mig kommer nog få svårt att byta upp sig om int 60D kommer. Då är alternativet en 7D eller när man ändå ska lägga så mycket pengar en 5D eller 5D Mk II. Och det blir rätt mycket pengar för de flesta, så då kan nog Canon förlöra många blivande Canonister pga att man väljer ett annat märke, typ Pentax senaste eller Nikon D90.

Precis det läget för mig. Har 400D idag och vill gå upp ett steg, 40/50D är egentligen helt rätt men behöver uppdateras med bla filmfunktion. Nu har ju 7D iofs sjunkit i pris så det kanske slutar med att det blir en sådan ändå. Jag tror 60D är ett måste, alla har nog inte råd att gå från xxxD till 7D.
 
Precis det läget för mig. Har 400D idag och vill gå upp ett steg, 40/50D är egentligen helt rätt men behöver uppdateras med bla filmfunktion. Nu har ju 7D iofs sjunkit i pris så det kanske slutar med att det blir en sådan ändå. Jag tror 60D är ett måste, alla har nog inte råd att gå från xxxD till 7D.

Men just 550D är ju ett stort hopp ifrån din kamera och en del är taget ifrån
7D. Om det är filmfunktionen som lockar så skulle jag köpt den om jag inte hade råd med 7D.

Tror att en 60D måste lyftas rejält från 50D och då hamnar man på 7D standard.
Eller vad skulle kunna utelämnas ? En Semiproffs modell av 550D blir nästan identisk med 7D.

Mvh. /LEE Cordon Bleu
 
Fast om man vill ha något med lite bättre byggkvalitet och lite bättre vädertätning, samt något att hålla i, då vill jag inte köpa 550D, utan en 60D hellre. Så jag tror taktiskt sett att det är dumt att ta bort xxD. Ett alternativ skulle vara att höja prestandan på xxxD, längre ifrån xxxxD så att det blir en större skillnad mellan dem.
 
Hoppas verkligen på en 60D.
Är inte helt nöjd med hur 550D ligger i handen, 50D är ur sortiment och dessutom två år gammal.
7D är den jag är närmast att köpa men ~20.000 är rätt mycket pengar för en fattig student.

Det här kommer bli min första systemkamera. Letar egentligen efter en kamera som jag kan "växa med", en kamera som jag inte kommer behöva uppgradera på ett tag. Är jag helt fel ute på 7Dn?
Har läst om folk som tar 450, 550 och sen till 7Dn.

Däremellan tror jag att 60D har ett utrymme att fylla, speciellt nu när 50D är borta.
 
7D tror jag att man kan ha i många år och fortfarande lära sig nya saker med den. Men det finns alltid risken att man ser något nytt och bättre, och man vill uppgradera. För min egen del är 7D overkill, d.vs. fokusystemet är mycket invecklat och avancerat, speciellt för att fota snabba rörliga saker. 5D MK II är ett annat alternativ,men den är dyrare och har ett fokuseringssystem som liknar den i 550D, d.v.s. under all kritik för en sådan dyr kamera. Vad finns då kvar för oss dödliga? 50D, och förhoppningsvis 60D snart då. Hoppas 60D snart kommer ut men minst 9*2 fokuselement för bättre fokusering. Om en hypotetisk 60D kostar över 10000 så köper jag nog en 7D, även om jag kommer bara använda en bråkdel av det den har. Uppföljaren till Nikon D90 är ju också intressant, men jag är inget fan av Nikon objektiv, de är helt enkelt i mitt tycke mycket dyrare än Canons motsvarigheter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.