Annons

Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
60d

tror den kommer ha inbyggd microugn .tvätt å diskmaskins kompatibla uttag. 3 fas å en bibel i minnes korts facket så vi kan be om än dummare extra finnesser. sitta å spekulera om en kamera som inte finns. undrar om den nya saab 9-5 an kommer ha oval ratt ??ut å plåta i stället med det ni har vilket intresse kindergarden säger jag bara!!
 
tror den kommer ha inbyggd microugn .tvätt å diskmaskins kompatibla uttag. 3 fas å en bibel i minnes korts facket så vi kan be om än dummare extra finnesser. sitta å spekulera om en kamera som inte finns. undrar om den nya saab 9-5 an kommer ha oval ratt ??ut å plåta i stället med det ni har vilket intresse kindergarden säger jag bara!!

På ditt inlägg så verkar det som att du tror att det inte finns bilfantaster likaväl som kamerafantaster.

Jag skulle råda dig att uppsöka ett bilforum och se om det inte pågår debatt om vad Volvo kan släppa för nytt härnäst

Jag är intresserad av en videofunktion och därmed så följer jag nyhetsrapporteringen, är det så konstigt?
 
Det finns nog utrymme för en sådan med. Canon har ju inte haft något i prisklassen mellan 50D och 5D MkII tidigare, men 60D dröjer förmodligen lite och blir säkert tydligt differentierad på något sätt för att inte konkurrera för hårt med 7D. Utelämnad filmfunktion?
Jag tror du har fel.Jag tror vi kommer att få se 7D, och sen inget på ett tag.

Jag har haft fel förr... :)
 
Men vad är det som säger att vi alltid skall få ut maximal upplösning?

Redan idag räcker inte skärpan till för upplösningen om vi bländar ned mer än f/8 för APS-C (crop) eller f/11 för fullformat, men bilden blir inte sämre för att vi har passerat diffraktionsgränsen för objektivet. Vi utnyttjar bara inte sensorns fulla upplösning, något som vi sedan länge har accepterat med våra kompaktkameror. Bilden vi får begränsas bara av objektivet och inte av sensorn, vi närmar oss på så sätt hur det var när vi fortfarande använde film. Inte var det någon som klagade på att skärpan inte räcker för vår finkornigaste film?

Jag misstänker att du är smartare än jag. Vad säger du om senaste versionen?
 
Helt klart finns det utrymme för en 60D mellan 500D och 7D. Både prestanda- och prismässigt. Däremot förmodligen inte för någon ytterligare nivå mellan 7D och 1D Mark III.

Hur de har tänkt göra i den andra sektionen, där upplösning är grejen, vet jag inte riktigt.
Det är ju stora hopp, först från 500D till 5D Mark II och sen till 1Ds Mark III. Känns som om det skulle gå att stoppa in en förenklad 5D Mark II (9D?) i en lägre prisklass (där den "stora" egenskapen hos denna kamera då skulle vara att den fortfarande har fullformatssensor) och en trimmad 5D Mark II mellan denna och 1Ds Mark III (3D?).
 
Känns som om det skulle gå att stoppa in en förenklad 5D Mark II (9D?) i en lägre prisklass (där den "stora" egenskapen hos denna kamera då skulle vara att den fortfarande har fullformatssensor) och en trimmad 5D Mark II mellan denna och 1Ds Mark III (3D?).

Frågan är vad man kan ta bort från 5D MkII för att göra den billigare? Sensorn kostar förmodligen inte mycket mindre föra att man gör 16 MPixel och i AF-systemet finns inte mycket att banta på. Nåja, 5D steg när kronan försvagades. När tillgången ökar bör väl priset falla tillbaka något baserat på stärkt krona.

Kanske blir nästa steg en den modell mellan 5D och 1Ds du nämner, varpå man får en anledning att forstätta sälja 5D MkII ett tag till men till ett lite lägre pris.
 
Helt klart finns det utrymme för en 60D mellan 500D och 7D. Både prestanda- och prismässigt. Däremot förmodligen inte för någon ytterligare nivå mellan 7D och 1D Mark III.

...

Eftersom det kom en APS-C i xD-klassen idag så varför inte en FF i xxD klassen inom ett år, 60D kanske?...

Till våren kommer säkert en 1D IV och till hösten en 1Ds IV tillsammans med en xxD.

Nya xxxD/xxxxD-kameror lär nog dimpa ner lite då och då under åren som kommer.
 
Det känns som att Canon gjorde ett stort strategiskt misstag när dom släppte Canon 500D med filmfunktion så snart efter att 50D hade släppts och som inte har filmfunktion

Det hade varit rimligt om filmfunktionen först hade kommit i 5D Mark II som den gjorde och sedan en lite proffsigare variant i 7D för att sedan nå den ultimata förfiningen i 1D serien
Sedan hade man kunnat släppa en nedbantad version till 60D med ungefär samma specs som 500D har idag

Kort sagt, filmfunktion i 500D var onödig
 
Det känns som att Canon gjorde ett stort strategiskt misstag när dom släppte Canon 500D med filmfunktion så snart efter att 50D hade släppts och som inte har filmfunktion

Med tanke på att priset på 500D ligger ca 3000:- över 1000D i ett hus som är ganska likt så undrar jag om de inte har högre marginaler på den än på 50D, därmed är Canon förmodligen inte speciellt rädda för att 500D ska konkurrera med 50D.
 
Med tanke på att priset på 500D ligger ca 3000:- över 1000D i ett hus som är ganska likt så undrar jag om de inte har högre marginaler på den än på 50D, därmed är Canon förmodligen inte speciellt rädda för att 500D ska konkurrera med 50D.

Förutom filmfunktionen så konkurerar den ju inte med 50D.

1000D, vi får se om 2000D kommer att ha en filmfunktion i 800*600 eller något motsvarande i 2:3
 
Tvcker jag inte alls. Det är framförallt köpare av instegsmodeller som är intresserade av filmfunktion. Tveksamt om 1D någonsin får filmfunktion.

Jag skulle nog tro att nästa kamera i 1D serien kommer att ha filmfunktion. Att som fotograf kunna sälja inte bara foto utan även kunna sälja filmstippar för tex nyhetssajter på nätet tror jag kommer att bli allt viktigare dom närmaste åren.

Mvh Mattias
 
Tveksamt om 1D någonsin får filmfunktion.
Precis som Mattias är jag helt övertygad om att den får det -- och 7D är ju ett bra tecken på vartåt det lutar. Inte minst nyhetsfotografer kommer att vara mycket intresserade av en någorlunda avancerad videofunktion, eftersom efterfrågan på rörligt material numera är så stor.
 
Det känns som att Canon gjorde ett stort strategiskt misstag när dom släppte Canon 500D med filmfunktion så snart efter att 50D hade släppts och som inte har filmfunktion

Det hade varit rimligt om filmfunktionen först hade kommit i 5D Mark II som den gjorde och sedan en lite proffsigare variant i 7D för att sedan nå den ultimata förfiningen i 1D serien
Sedan hade man kunnat släppa en nedbantad version till 60D med ungefär samma specs som 500D har idag

Kort sagt, filmfunktion i 500D var onödig

Nu är ju Canon inte direkt ensamma på marknaden, Nikons konkurrerande modeller D5000 och D90 har bägge filmfunktion. Så Canon var nog mer eller mindre tvungna att producera en modell med filmfunktion i denna prisklass, i klassen ovanför (40D) hade inte heller konkurrenterna filmfunktion så där har trycket från marknaden antagligen inte varit lika starkt.
 
Det finns ju ingen naturlag som säger att det blir mindre brus bara för att sensorn inte klarar av högre upplösning än 10 Mp.
Om bastekniken är den samma så gör det väl just precis det, om jag förstått det rätt. Packa pixlarna tätare i sensorerna så kommer de att störa varandra mera. Elektriskt, alltså. Spänningsnivån i en bildpunkt påverkar den i den intill. Resultat: Bildbrus,

Kombinera det faktumet med att det faktiskt oftast är svårt att motivera en högre upplösning än 4 Mpixel så faller jag tillbaka på 10-12 Mpixel. Trimma egenskaperna vid höga ISO istället.
 
Om bastekniken är den samma så gör det väl just precis det, om jag förstått det rätt. Packa pixlarna tätare i sensorerna så kommer de att störa varandra mera. Elektriskt, alltså. Spänningsnivån i en bildpunkt påverkar den i den intill. Resultat: Bildbrus,

Kombinera det faktumet med att det faktiskt oftast är svårt att motivera en högre upplösning än 4 Mpixel så faller jag tillbaka på 10-12 Mpixel. Trimma egenskaperna vid höga ISO istället.

jag skulle gärna ha en 50mpixelkamera till min 300/2.8is så jag kan croppa rejält vid exv fågelfotogrtafering

Pixlarna stör inte varandra mer av att de är mindre.Det där med spänningsnivå etc är gojja. Idag finns det sensorer med 1,8 micron stora enskilda pixlar,framtidens 24x36 kan alltså ha en upplösning på 250Mpixel

D3X och 5dmk2 har båda hög upplösning och lågt brus.
 
Tror ni att det blir någon 60D?

Nä efter att Canon släppt 7D så tycker jag det verkar konstigt om det kom en 60D. Hur skulle den kunna utformats mellan 50D och 7D känns mycket onödigt.

Att fortsätta med samma hus ännu en period med förbättrade funktioner är ju helt enkelt dumt. Prisnivån är ju så närma 7D så då köper man ju den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.