Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
skilnaden är att Canon tycks med sin efterföljande elektronik inte behärska eller satsa på signalhanteringen lika bra som Nikon
det finns ett antal trådar om detta på dpreview vad det gäller raw uttaget
undantaget verkar vara 1dsmk4 där Canon verkar satsa internt på jpghanteringen och där jpg förutom att bilderna har en för stark default uppskärpning också har ett högre DR än tidigare Canon kameror
 
Förvisso är det som du skriver, allt har ju sitt pris. Nikons elektronik klarar inte lika stort och snabbt dataflöde, snabba serietagningar sker ju på beskostnad av bildkvalite hos Nikon men inte hos Canon, de har väl gjort olika prioriteringar, vilket som är bäst varierar väl för olika ändamål. Lägre upplösning belastar processorn mindre vilket ger mer utrymme till annat. Canons processorer har det tuffare då Canon valt att gå snabbare fram med ökning av antal MP. Men förbättringar är ju alltid välkomna. Sen kan man ju bara spekulera i vad som hänt om Canon lyft sig lika mycket som Nikon gjorde med D3 från D2. F.ö tycker jag det är utmärkt att det finns kameror med olika egenskaper att välja mellan för olika ändamål och olika fotografer, vad som är bäst för den ene böhöver ju inte vara det för den andre, jag vill därför aldrig rekommendera någon till ett visst köp.
Ha det så bra.
 
Vad menar du med möjlighet att välja bländare/tid?
Jag vet vad bländare är men i kombination till tid?

Jag har en teori, jag som inte är jättekunnig inom rörlig film
Fade to white skapas väl av att man öppnar bländaren och fade to black innebär att man stänger den?

Fade to white och black görs ofta i efterbehandlingen. Tror inte f/2.8 funkar att använda som helvitt. Men jag kan ha fel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.