Annons

Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hoppas verkligen på en 60D.
Är inte helt nöjd med hur 550D ligger i handen, 50D är ur sortiment och dessutom två år gammal.
Däremellan tror jag att 60D har ett utrymme att fylla, speciellt nu när 50D är borta.

Ur sortimentet hur menar du?
Den säljs ju vrakbilligt just nu för "bara" 7000:- överallt och finns överflöd av kameran!
Och åldern har inte betydelse tycker jag då man kan få minst lika bra kort med en 50D som med en 7D.
 
Kan det vara värt att investera i en 50D eller att vänta till i September, Canon lär ha någon form av konferans då..
 
Kan det vara värt att investera i en 50D eller att vänta till i September, Canon lär ha någon form av konferans då..
Vill man ha en bra, någorlunda billig kamera finns det ingen anledning att vänta, jag har svårt att tro att 50D blir mycket billigare än så här. 60D kommer givetvis att vara bättre, men också rejält dyrare -- räkna med 11000 kr när den lanseras.
 
Vi pratar om bara huset då, eller hur?

Så trots att 50D är två år gamal kan den ändå vara värd att satsa på?
 
Vi pratar om bara huset då, eller hur?
Så trots att 50D är två år gamal kan den ändå vara värd att satsa på?
Ja, både 40D och 50D låg runt 11000 kr för bara huset. 60D lär knappast bli billigare. Tycker man det är ett vettigt pris kan man vänta på 60D, har man lite mer begränsad budget tycker jag det verkar vara kanonläge att köpa 50D nu. Eller Nikon D90, som också finns till bra pris -- om man nu är lagd åt det hållet. ;-)
 
Jag skulle vänta och se vad Canon hittar på, idag är ingen av deras kameror i närheten av Nikon vad det gäller dynamiskt omfång.
Även om inte D90 hänger med i parametrar som bilder/sekund så har Nikon dragit ifrån om man ser till egenskaper som dynamiskt omfång, en parameter som är den mest efterfrågade för en bilds återgivande och inte en högre upplösning som är svår att realisera till någon märkbar skilnad.
Det ryktas nu om att 1dsmk4 skall optimeras för dynamiskt omfång

Canons utveckling har sett ut så här från 2004 med likartat DR sedan 20d
 

Bilagor

  • Canon-dr.jpg
    Canon-dr.jpg
    21 KB · Visningar: 731
Medan Nikons utveckling vad det gäller DR ser ut så här under samma tid,(lägst DR har D2x) tänk om D2X hade haft samma sensor som D90 har idag , för mig hade det betytt att jag sannolikt inte hade haft två system sedan 4-5 år tillbaka
 

Bilagor

  • Nikon-dr.jpg
    Nikon-dr.jpg
    21.4 KB · Visningar: 733
Vad innebär dynamiskt omfång?

Jag har tittat som hastigast på Nikon kamerorna också, men jag gillar de inte lika mycket som Canon. Stämmer det att det är D90 som är typ steget ovanför tex 1000D?
Om man jämför D90 med Canon kamerorna, är det då 500D och 550D?

Om jag ska åka in till stan och kolla på en Nikon kamera, vilken rekommenderar ni?
 
"inte i närheten" är barnslig överdrift... ögat ser knappt nån skillnad...

Något skumt är det med D90 dxovärde - jag misstänker någon slags mjukvarufuffens...

Nikon har uppenbart kört fast eftersom de inte kommit förbi 12MP vilket faktiskt är i minsta laget.

Alla tillverkare använder samma teknologi så några stora skillnader kan det inte bli förräns någon kommer med nåt helt nytt!
 
Nikons 12 miljoner räcker länge, jag har testat och visat detta ett antal gånger.Att Nikon skulle stå stilla visar på okunskap, dagens högsta upplösning har Nikon tillsammans med Sony

Canonkamerorna uppvisar bandning i de lägsta nivåerna vilket betyder att det dynamiska omfånget är lägre.
 
"inte i närheten" är barnslig överdrift... ögat ser knappt nån skillnad...

Något skumt är det med D90 dxovärde - jag misstänker någon slags mjukvarufuffens...

Nikon har uppenbart kört fast eftersom de inte kommit förbi 12MP vilket faktiskt är i minsta laget.

Alla tillverkare använder samma teknologi så några stora skillnader kan det inte bli förräns någon kommer med nåt helt nytt!

ögat ser knappt någon skilnad
lyft lite i skuggpartierna så kanske du förstår

mjuvarufuffens, nej men Nikon har en bättre signalhantering utan lika synbar bandning som tillkommer efter utläsning som hos Canon på lägsta iso


läs gärna igenom vad John Sheehy skriver på dpreview så får du lite mer information angående uppmätta kameror, dynamiskt omfång, bandning och signalhantering, http://www.dpreview.com/members/8284755372/forums/Messages?Page=1
 
Vad innebär dynamiskt omfång?

Jag har tittat som hastigast på Nikon kamerorna också, men jag gillar de inte lika mycket som Canon. Stämmer det att det är D90 som är typ steget ovanför tex 1000D?
Om man jämför D90 med Canon kamerorna, är det då 500D och 550D?

Om jag ska åka in till stan och kolla på en Nikon kamera, vilken rekommenderar ni?

med dynamiskt omfång menas hur mycket kameran kan återge från mörkaste till det ljusaste i ett kontrastrikt motiv.

jag har även om jag använder Canon 5dmk2 mestadels nu i mitt yrke rekommenderat vänners barn att köpa en d90 då Nikon har en bättre evaluerad mätning vilket ger i de flesta fall bättre exponerade jpg bilder rakt ut från kameran vilket underlättar om man är oerfaren bildbehandlare.
Jag har under 5 år tillbaka använt både Canon och Nikon i mitt jobb, Nikon har jag haft sedan 1974
Jag har vad det gäller Canon haft 300d , 30d, 40d, 50d 7d croppade kameror och 5d, 5dmk2 vad det gäller 24x36mm sensorer, jag har testat Canon 1dsmk2 1dsmk3, Nikon D3 D3s D3x och jämfört dessa mot varandra
 
Enligt DXO är det liten skillnad mellan D700 och 5Dmk2 vid låga iso och ingen skillnad vid höga iso.
Går det att se skillnad? Gör bandningen att Canon i praktiken är sämre än DXO:s siffror?
D300s är bättre än 7D vid lägsta iso men sämre över iso 200.

Märkligt att inte Canon löst bandingsproblemet.
 
jag har inte jämfört d700 mot 5dmk2 så jag kan inte uttala mig om den kameran.
sifrrorna är väldigt lika

ser man till exv d3x eller d3s så är skuggorna betydligt renare från dessa två än från mina 5dmk2.

John Sheehy har diskuterat i flera månader på dpreview varför Canon inte kan ta fram en kamera med samma DR , sensorn i exv 1dmk4 är riktigt bra och har ett signal brusvärde som motsvarar nästan 15 steg enligt Clarks uppmätning ändå håller Canon sig kvar vid ca 11stegs DR, jag kan förstå det när det gäller en sportkamera och man skyfflar stora datamängder snabbt 10bilder i sekunden

Senaste ryktena jag har hört är att Canon lägger mer krut på DR i 1dsmk4 med bättre elektronik


Conclusions Clarks uppmätning av Canons sensor i 1dmk4

The Canon 1D Mark IV sensor sets new performance standards, including higher sensitivity per pixel (a combination of filter transmittance times effective fill factor times quantum efficiency), lower read noise, and lower fixed pattern noise. Hopefully the new technology that went into this sensor will makes its way into other cameras as well. That will enable a new era in performance, especially for high ISO / low light photography.

Dynamic range is still limited to a little over 11-stops, apparently by downstream electronics that must process the data extremely fast I would like to see a camera option that used a slow 16-bit A/D converter and low noise amplifiers to deliver data with the full capability of the sensor, which is 15 stops
 
Senast ändrad:
Vad tror ni att 60D kommer att kosta?

Ska man tro dagens Metro så blir det 12.500 pengar för huset. http://www.metro.se/2010/08/26/15194/canon-60d-filmar-i-hd-med-utfallbar-s/

Ser finessen/möjligheter med utfällbar skärm, men funderar på hur bra/länge konstruktionen håller när man släpar omkring kameran i eländiga miljöer (fukt/damm osv)

Men, om det verkar fungera bra, så skulle jag gärna se utfällbar skärm på en 5D mkIII, alternativt en lätt möjlighet ansluta en liten handhållen skärm som kan kommunicra med kameran via blåtand eller liknande.

/B
 
Du kan ju också se finessen med att du kan släpa omkring kameran med skärmen infälld. Kameran har ju en riktig sökare, så skärmen behövs inte för att använda den. Då är skärmen, som annars är en utsatt del, mer skyddad än på någon annan av dagens EOS-kameror.
 
Du kan ju också se finessen med att du kan släpa omkring kameran med skärmen infälld. Kameran har ju en riktig sökare, så skärmen behövs inte för att använda den. Då är skärmen, som annars är en utsatt del, mer skyddad än på någon annan av dagens EOS-kameror.
Jag tror även Canon har insett, för video och live-view macrofotografering är utfällbar skärm ett riktigt nyttigt sak.
I 95% av fallen behöver den ju inte fällas ut, det finns ju en skärm till på toppen av kameran med inställningar.
Det blir nog en bra kamera, har allt från 550D men bättre ergonomi och utfällbar skärm. 2 tkr billigare än 7D. Några finesser mindre, men utfällbar skärm.
Ja det blir lite trångt på semiproffs-segmentet.
 
Ja den förbättring som Nikon genomgått och som Risedal berömmer var ju från en relativ låg nivå,medan Canon inte var i samma behov av samma förbättring. Nu kan man inte med hedern i behåll tala om någon skyhög skillnad, om man nu inte menar den molnhöjd vi fått dras med en tid nu. Annat var det förr, på DXO m. kan man tex. jämföra Canons då billigaste 400D med Nikons dyraste D2xs, för att inte tala om D2h. Nikon behövde sannerligen förbättras och det är klart att det svider lite i Nikonhjärtat. men Nikon har ju lyckats bra med sin uppryckning inte tal om annat, men det betyder ju inte att de är totalt överlägsna allt annat. Men visst finns plats för förbättringar både här o där. Annars ska väl den här tråden handla om Canon 60D, som vad jag föstår blir en direkt konkurent till Nikon D90 o dess efterföljare, vilken man väljer är så upp till var och en som vill ha något ur det segmentet, framtiden får väl visa vem som drar längsta strået.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.