Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite irriterande är det att alla rykten om en eventuell 60D försvann när 7D började bli mer och mer verklig. :/

Det måste ju komma mer än 7D, eller?

Om vi gissar på att 7D kommer att kosta 18000:-
50D idag kostar väl runt 10000:-
En 60D som ligger mellan 50D och 7D i prestanda kanske hamnar på 13000:- samtidigt som 50D sänks till 8000:- inkl cashback.

Då tror jag att Canon först vill mjölka ur potentiella 60D/7D köpare att köpa 7D först, vilket gör att dom släpper en ev. 60D senare.

Säg att 7D kommer i butik i slutet av oktober. Lite vanlig "hinner inte tillverka i takt med efterfrågan" gör att den inte ligger i hyllan (inte kan köpas, om man inte stått i kön) förrän vid nyår.

Då känns det rätt troligt att en 60D lanseras i slutet av januari/början av februari.

Tyvärr tror jag inte Canon vill att den ligger för nära 7D i prestanda. Så jag tror det blir en ytterst lätt uppgradering, med HD-Video och 18MP som enda stora skillnad mot tidigare 50D (och 5,2b/s mot 6,3 för 50D pga högre upplösning och fortfarande endast en DIGIC 4 processor).

Det är mina spekulationer iallafall. Men vi vet redan i övermorgon om det släpps en 60D redan i höst.
 
Senast ändrad:
Jag hoppas på en "tillbaka till rötterna"!

10-12 MPix. 8 bilder per sekund. Enastående prestanda vid iso 1600 och prestanda motsvarande vad min 400D klarar vid iso 1600 när man drar upp till iso 6400. Vädertätning som verkligen är värd namnet. WiFi och blåtand i batterigreppet (eller i kamerahuset) så att man enkelt kan tanka ur kameran utan att öppna den. Åsså ska den jobba skitbra även i rejäl kyla.

Inge filmningsbullshit! Absolut inte!

En riktigt jädrans rejäl systemkamera för stillbildsfoto med enastående prestanda i just precis det syftet!

Tillbaka till rötterna! Gör nåt riktigt jädrans bra bara för just det! Inget annat!

En sån vill jag ha!
 
Du måste älska Canon hehe !
Men om du har rätt vet jag inte, för jag har inte testat alla.
Men läst tester har jag gjort och där tyder utsagan att D300 ger bättre bilder än 50D tyvärr. Men här pratar vi små skillnader.

Just nu känner jag för en 5D MK3 men stannar hos min 50D i minst ett år till. Om inte tomten ändrar på detta Godjul !

Första gången som jag höll en Canon i handen så kände jag att det var kärlek vid första ögonkastet :)

Jag gillar inte Nikons utformning och knappar.

Jag körde olympus tidigare och jag kände igen mycket från min olympus vad gäller knappar etc.

Dessutom så gillar jag att provocera lite fast det tror jag att du har räknat ut.
Det är inte bara för att vara omogen, dum, barnslig och allt vad jag har kallats för. Det är för att få fram vad folk egentligen tycker om kameran och vad dom vill lyfta fram som är positivt.

Det är med andra ord en balansgång där jag representerar det negativa (med nikon i det här fallet) och andra får representera det positiva.
 
Du måste älska Canon hehe !
Men om du har rätt vet jag inte, för jag har inte testat alla.
Men läst tester har jag gjort och där tyder utsagan att D300 ger bättre bilder än 50D tyvärr. Men här pratar vi små skillnader.

Just nu känner jag för en 5D MK3 men stannar hos min 50D i minst ett år till. Om inte tomten ändrar på detta Godjul !

glömde säga, det tog tre år för 5D Mark II att komma.
Så 5D Mark III lär nog inte komma förrän om tidigast två år.
 
Ja, antingen sitter så sitter Tobias hemma och skrattar nu när tom retar upp canon fantaster eller så borde han ju medicineras kraftigt.

Jag använder både Canon och Nikon (tycker dom är bra på olika saker) och vill väl heller inte sitta och häva ur mig att Nikon just nu leder utväcklingen på digitala systemkameror, men eftersom det är andra här inne som redan skrivit det så får jag väl hålla med. Canon och Nikon leder listan och just nu är det Nikon som tar täten. Nikon D300 och framför allt D300s som inte finns ute i butik ännu står kvar i vägdammet efter Canon 50D?
Det finns väl inte ett skit som 50D är bättre på än ens den "gamla" D300?? Kanske även en anl till att den kostar 5000:- mer är 50D? Skämtar du och vill provocera så måste jag tillstå att du är jävligt rolig. Om inte... Sluta nu för fan att sniffa lim.

Stolpskott...

Shitt det sista missa jag :0) Att Canons fattigmans fullformatare (för övrigt en bra kamera) 5D MkII är jämförbar med Nikons Flaggskepp D3x :0)

And the Oscar goes to...
 
Jag hoppas på en "tillbaka till rötterna"!

10-12 MPix. 8 bilder per sekund. Enastående prestanda vid iso 1600 och prestanda motsvarande vad min 400D klarar vid iso 1600 när man drar upp till iso 6400. Vädertätning som verkligen är värd namnet. WiFi och blåtand i batterigreppet (eller i kamerahuset) så att man enkelt kan tanka ur kameran utan att öppna den. Åsså ska den jobba skitbra även i rejäl kyla.

Inge filmningsbullshit! Absolut inte!

En riktigt jädrans rejäl systemkamera för stillbildsfoto med enastående prestanda i just precis det syftet!

Tillbaka till rötterna! Gör nåt riktigt jädrans bra bara för just det! Inget annat!

En sån vill jag ha!

Min gissning (och förhoppning) är att det bara är att glömma att de lanserar kameror utan videofunktion. Sony kanske vore något för dig? ;) Även Wifi och/eller blåtand i kamerahuset (rimmar för övrigt dåligt med "back to basic", och blåtand är alldeles för långsamt för att föra över 18mpix-bilder med) men däremot kompatibilitet med wifi-batterigreppet är väl troligt.

Men jag hade gärna sett en tolvmegapixelkamera med löjligt hög seriebildtagningshastighet och grym brusprestanda.
 
Min gissning (och förhoppning) är att det bara är att glömma att de lanserar kameror utan videofunktion. Sony kanske vore något för dig? ;) Även Wifi och/eller blåtand i kamerahuset (rimmar för övrigt dåligt med "back to basic", och blåtand är alldeles för långsamt för att föra över 18mpix-bilder med) men däremot kompatibilitet med wifi-batterigreppet är väl troligt.

Men jag hade gärna sett en tolvmegapixelkamera med löjligt hög seriebildtagningshastighet och grym brusprestanda.

Varför inte skapa en kamera där SRAW 1, 2 och kanske även 3 ändrar antal fps?

Med tanke på att filminspelning i 30 fps förmodligen kommer att finnas så är ju det ingen omöjlig gräns vid samma upplösning som 1920*1080
Det blir nästan två megapixlar. ingen hög stillbildsupplösning men om filmfunktionen hade gett rawfiler i riktig 1080p så borde man ju kunna plocka ur bilder i samma kvalité fast som sagt i två megapixlar
 
På vilket sätt är det en balansgång att fara med osanningar?

Inte osanningar, dock så använde jag kraftuttryck såsom att D300 fick stå i vägdammet efter 50D eftersom det triggar folk mer att bemöta mina argument och peka på nikons fördelar.

Det är en balansgång eftersom jag triggar folk till debatt och jag är motståndaren i debatten.
Förstår du nu?
 
Inte osanningar, dock så använde jag kraftuttryck såsom att D300 fick stå i vägdammet efter 50D eftersom det triggar folk mer att bemöta mina argument och peka på nikons fördelar.

Det är en balansgång eftersom jag triggar folk till debatt och jag är motståndaren i debatten.
Förstår du nu?

Jag förstår inte..

Skulle bli väldigt jobbigt forum om alla skulle vara som du och överdriva rejält vid varje diskussion.

Men visst får du folk att reagera och bli upprörda/sura, om det är det du eftersträvar..
 
Jag förstår inte..

Skulle bli väldigt jobbigt forum om alla skulle vara som du och överdriva rejält vid varje diskussion.

Men visst får du folk att reagera och bli upprörda/sura, om det är det du eftersträvar..

Nej, jag eftersträvar att folk ger sig in i debatten.
Jag skriver ingenting som skulle uppröra folk om dom nu inte har suttit och personligen designat nikons sortiment.
 
Nej, jag eftersträvar att folk ger sig in i debatten.
Jag skriver ingenting som skulle uppröra folk om dom nu inte har suttit och personligen designat nikons sortiment.

Tycker nog folk är med i debatten iallafall. Däremot är det många gånger som dina provocationer gör att trådar spårar ur, och tappar tråden/byter ämne, och det är lite trist.

Däremot har jag absolut ingenting emot lite friska fläktar, men din balansgång tycker jag tenderar att glida över för långt alltför ofta.

MEN det här är min åsikt, och inte omöjligt att många andra ser det tvärt om, och tycker det är kanon att någon bryter mönster och rör om i grytan.

NEJ, nu tror jag vi tappade tråden om 60D, igen.....
 
Nä så här blir ingen Canon Eos 60D tillverkad !
VAR E BRUDARNA ?

Den enda annledingen att Canon kommer ut med en 60D med Videeofunktion tror jag är att ergonomin blir fan så mycket bättre än på 500D annars ser jag hellre att den får ännu snabbare processor snabbare fps samt en finsjutstering av dom 15 MP som idag inte lever upp till sitt riktia värde.

Att den skulle få ett högre MP tror jag däremot inte eftersom Nikon står kvar på sina 12 MP i D300s men Nikon har lyckats få upp fps till 8 med ett nytt batteri som tillval. Annars ligger dom lite högre på sina 7 fps mot Canon 50D 6.3.

Mest känns det som att vi inte får se någon 60D iår.
Men priset faller på 50D rätt fort nu när många handlare tror att en ny version ska komma.

Jag funderar på en Sigma Objektiv AF 70-200/2,8 EX DG Makro HSM II är det någon som har eller känner till detta objektiv ?
Det är dyrare än Canons egna 70-200/4 USM och båda är väl utan stabilisator tror jag.
 
Anledningen lär nog snarare vara att många förväntar sig att det ska gå att filma med de här kamerorna också, numera. Något som de naturligtvis är medvetan om på Canon.
Därför duger det inte att en modell som 50D inte har film, när modellen under (500D) klarar av det.

Men om detta med 7D är sant, kommer den ju att bli en våning högre, mellan dagens 50D och 1D Mark III, så det finns ju rimligen utrymme, både specifikations- och prismässigt, för en 60D mellan 500D och 1D Mark III (eller 1D Mark IV, när nu den ser dagens ljus).
 
Min gissning (och förhoppning) är att det bara är att glömma att de lanserar kameror utan videofunktion.
Tyvärr tror jag att du har rätt. Personligen tycker jag att sånt skit hör hemma på instegsmodeller av kameror. Det ligger på nivån "leksak" i mina ögon. Sättet man greppar en systemkamera är inte det man väljer när man filmar så varför ska det alls finnas annat än som kuriosa? Bara för att man kan. Lek med sånt på instegsmodellerna!

Sony kanske vore något för dig? ;)
Jag är inte ett dugg märkestrogen annat än att jag gärna håller fast vid bra optik när jag väl köpt den. Resten är bara elektronik och skrivs av på 2 år. När jag valde systemkamera fanns bara Sony A100 att välja på och... mja... skulle inte tro det! Nu har jag en bra uppsättning Canon-gluggar så nu blir jag kvar i det lägret ett tag. Tror jag.

Även Wifi och/eller blåtand i kamerahuset (rimmar för övrigt dåligt med "back to basic", och blåtand är alldeles för långsamt för att föra över 18mpix-bilder med) men däremot kompatibilitet med wifi-batterigreppet är väl troligt.
Jo, blåtand blir nog lite väl trögt. Det har du förstås rätt i. Men tänk dej att kunna adressera kameran som nätverksdisk! Det vore mumma! Inge kabelhärvor. Bara slå igång den och dela ut som disk. Kopiera hem det man ska ha. Klart!
Med "back-to-basics" menar jag "mycket bra stillbildskamera". Inte utan moderna sätt att handha. Men den ska vara nåt utöver det vanliga i den egenskapen.
Jag gillar det jag ser i ryktena om G11, t.ex. Man har klivit av megapixelkarusellen och tänker "nytta" istället. Gillar verkligen! Det lär bli en sån (eller nåt liknande) som kompakt när min gamla lägger av.

Men jag hade gärna sett en tolvmegapixelkamera med löjligt hög seriebildtagningshastighet och grym brusprestanda.
Vi är helt överens!

Jag har tryckt upp en 150 cm bred canvas av en bild från min Canon 400D. Vad skulle jag nånsin med mer än 12 Mpixel till? Eller någon annan på icke-proffs nivå?

Nej, brusfritt vid mycket höga ISO! Det röstar jag för! Och riktigt snabb "automateld".
 
Nätverksfunktionen finns ju redan, fast man får köpa kameran en gång till, känns det som. WFT-E3 till 40D, exempelvis.

7D påstås få Bluetooth för fjärrmanövrering via mobil, om man hänger på WFT-E5C.
 
Tyvärr tror jag att du har rätt. Personligen tycker jag att sånt skit hör hemma på instegsmodeller av kameror. Det ligger på nivån "leksak" i mina ögon.
Jag gillar det jag ser i ryktena om G11, t.ex. Man har klivit av megapixelkarusellen och tänker "nytta" istället. Gillar verkligen! Det lär bli en sån (eller nåt liknande) som kompakt när min gamla lägger av.
Vad jag förstår var den enda anledningen till lägre pixeltäthet på G11 att man bytte till en annan sensorkonstruktion för att kameran ska kunna filma med bättre resultat. Men prioriterade helt enkelt filming framför stillbild och G11 är alltså en "leksak", enligt ditt resonemang! ;-)
 
Jag har tryckt upp en 150 cm bred canvas av en bild från min Canon 400D. Vad skulle jag nånsin med mer än 12 Mpixel till? Eller någon annan på icke-proffs nivå?

Nej, brusfritt vid mycket höga ISO! Det röstar jag för! Och riktigt snabb "automateld".

Wow vilken stor Canvas VAD heter den firman som klarar 150 mm.?

Detta med höga iso tal har nog sina fördelar men jag får alltid högdagrar problem med ljuskällor som lyser som solar.

Fotograferar man i mörker och inte vill använda blixt så kommer höga iso till nytta men bilderna är ju knappast förankrade i verklighetens ljus och stämmning. En svår balansgång som kräver stor skicklighet.

Mvh. /LEE Cordon Bleu
 
Jag har tryckt upp en 150 cm bred canvas av en bild från min Canon 400D. Vad skulle jag nånsin med mer än 12 Mpixel till? Eller någon annan på icke-proffs nivå?

Nej, brusfritt vid mycket höga ISO! Det röstar jag för! Och riktigt snabb "automateld".

Själv har jag gjort en 120x300cm Canvas. Använde ett 75mm Pentax 67 objektiv som sitter fast på en adapter på stativ. På adaptern hänger man sedan kameran som man kan förflytta i sidled, och på så sätt "scanna" av den större ytan som 67-objektivet ger.

Använde den gamla 5D på höjden, och fick då upplösningen 4368 x 10920 (48MP). Tycker det är rätt mäktigt att kunna gå riktigt nära, och det fortfarande är skarpt.
 

Bilagor

  • canvas2.jpg
    canvas2.jpg
    14 KB · Visningar: 378
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.