Hej
Lite flum och tankar
Var ute med en fotopolare idag, han har 7D med 500mm II och jag har MarkIV med 500mm II och både har Canon 400mm 5.6.
Det skedde en diskussion. Utan några vetenskapliga tester eller så, så fick vi båda intrycket att 400mm 5.6 nog hade något rappare autofokus än 500mm II, kan ju tänkas så då 500mm II har mycket fler linselement att flytta vid AF. Det var bådas känsla, men skillnaden är då liten, men känns.
Rappheten, dvs hur snabb den är en sak, men hur säker den är är ju en annan sak. Det har varit så lite fågel ute så jag har inte riktigt än fått kläm på 500mm II AF, dvs hur säker den är.
Bådas känsla var också att 400mm 5.6 var snabbare att fota med, lite som revolver mot raketgevär. Vi båda åker ut till naturen och letar upp djuren och plåtar det som finns och eftersom vi inte betalar för en låda med ofta preparerad mat utanför och sitter i den som gömsle och ljudskydd, så överraskar vi ofta djuren då vi går eller kommer med bil eller står i ett fågeltorn etc så har vi bara någon sekund på oss att ta en bild och där har 400mm 5.6 en fördel, man hinner helt klart ibland få fler bilder, då man drar den mer som en revolver
Men får man in en 500mm II bild så är den nog snäppet bättre än 400mm 5.6, rent kvalitetsmässigt och mycket då för man kanske kunde köra på lägre ISO jämfört med 400mm 5.6.
Oavsett så var vi båda överens att Canon 400mm 5.6 är grym för pengarna och absoluta bästa fågelkombon för överkomliga pengar är Canon 7D och Canon 400mm 5.6.
400mm 5.6 tycker jag är klart skönnare att använda i fält, lätt och smidigt. Men får man till det så blir 500mm II bilden något bättre, dvs ännu skarpare.
Mvh
Omar