Kärvande motljusskydd
Apropå motljusskyddet så har jag problem med att det kärvar.
Eftersom jag inte vill skicka in den för dyr service googlade jag fram en
beskrivning på hur man monterar bort skyddet. Jag ville se hur det var konstruerat, vad det var som kärvade och om det var något trasigt.
Att skruva loss den främre låsringen var inte överdrivet svårt, även om man egentligen ska ha ett specialverktyg. Se till att ha objektivlocket på bara...
Det finns två ringar som håller skyddet rakt och ger viss tröghet. Längst fram på objektivet, framför gängorna som låser skyddet i utdraget läge, sitter en platt gummiring 3x1,5 mm. Den tätar och ger friktion mot filtbeklädnaden på skyddets insida.
På insidan av skyddet, närmast fokuseringsringen, sitter en lite kraftigare ring av filt. Den kärvar till lite extra mot den främre gummiringen på fokusringen när skyddet är indraget.
Nu när jag öppnat den ser jag att inget egentligen är trasigt, problemet i mitt fall verkar vara att skyddet har fått en törn någon gång, och inte längre är helt runt.. Det som kärvar är gummiringen mot filten på insidan, som får lite extra tryck av att skyddet är orunt.. Jag gjorde rent det lite, och det hjälpte något. Eftersom jag vet vart det sitter nu så kan jag lättare hitta rätt ställe att trycka på när den kärvar.
OBS! Låsringen var i mitt fall mycket svårare att få tillbaka än att få bort. Antagligen delvis beroende på att skyddet är lite ovalt, men gängorna på ringen var och mycket små och verkar känsliga.
Gummiringen är platt med skarpa kanter, men inte tillräckligt bred för att ligga perfekt i sin skåra. När det kärvar beror det på att ringens kanter hakar i filten och liksom vill ställa sig på kant.
Några ideer på hur man kan få bort problemet:
1. Runda av och slipa ned kanterna på gummiringen med ett fint sandpapper.
2. Limma fast gummiringen i skåran.
3. Smörja gummiringen med något.
Vad tror ni fungerar bäst?
Några fler som har detta problem?