Fler svar och fler åsikter än jag väntat mig. Perfekt!
För min del tycker jag det kunde räcka med funktionen "Gilla", istället för en massa kommenterande. Bilder som inte är tilltalande kan man ju låta bli att klicka på. Kommentarer och svar på kommentarer blir ofta upprepande och man ser att många har dålig fantasi i sitt skrivande.
Då kan man lika gärna hålla sig till facebook eller instagram. Syftet med att lägga upp i pooler som "Bildkritik" förlorar helt sitt syfte.
Jag vill gärna tro att flertalet medlemmar här siktar på att bli bättre och tycker att bilder är intressant. Varför då inte uppmuntra till vettiga diskussioner och framförallt att uppmuntra medlemmar att våga ge kritik. Vissa tänker nog att kritik=dåligt, men det behöver ju verkligen inte vara så. Tvärtom. Den mesta kritik är bra kritik. Både för den som skriver och den som tar emot. Att reflektera över sina egna och andras bilder kan inte vara annat än nyttigt. Både för personligt utveckling och för fotografisk utveckling.
Trådens skapare har kommenterat bara 64 bilder på 10 år och ändå vill ge råd hur man ska kommentera här på FS.
Du har kommenterat 627 bilder på 11 år vilket inte är så himla mycket mer.
Har ni ingen självkritik? Ni själva måste kommentera mycket, mycket mer!
Visst har jag självkritik och självdistans. Absolut!
Anledningen till min dåliga ratio är pga att jag varit inaktiv i ungefär 10 år. Fotosidan är något jag kommit tillbaka till, bara för någon vecka sedan.
Jag vill heller inte "ge råd hur man ska kommentera här på FS" - jag vill snarare uppmuntra till diskussion. Jag är nyfiken på hur andra medlemmar tänker kring det. Och visst har vi en diskussion? Skitbra.
Lättare att ge bildkritik i mindre grupper än den här massiva bildflödet på fotosidan. I en mindre grupp hade man snabbt kunnat avgöra om bilden ens HAR ett värde som är intressant att diskutera. Tycker gruppen inte det får man helt enkelt skaka fram en ny bild och försöka på nytt. Problemet här e att bilder med innehåll värt att diskutera drunknar i ett flöda av helt intetsägande bilder och ingen orkar hitta dom. Hade själv hellre haft mindre diskussionsgrupper där man inte kan lägga upp 20 bilder på ett bräde. En första röstning av gruppen sker och avgör om bilden ens har ett värde att diskutera, så som jag skrev tidigare. Sen kan man ta sig mer tid åt just en sådan bild.
Absolut! Där håller jag med till fullo. Men jag tänker att här kommer ju grupperna in i bilden. Inga massiva flöden och (rätta mig om jag har fel?) en begränsning hur många bilder man ladda upp? Om inte, bör det kanske fixas. Det gör också att kvaliteten blir lite högre - man överväger vilken bild som ska laddas upp eller ej.
Att kunna presentera en serie bilder som sedan ska knackas ner till ett mindre antal, till en stark serie/story är nog bästa sättet. Serien bilder kritiseras, liksom varje bild för sig.
- - -
Såhär ser FS själva på det här med kritik, vilket jag tycker att fler borde läsa och begrunda. Allt för att höja standarden och utvecklingen.
Jag vet, jag vet - det är höga krav jag ställer på internet. Nästintill omöjligt. Och folk som inte kan ta kritik kommer alltid att finnas, det är inget att göra åt. Men om ett par personer kan tänka sig att höja blicken och gnugga geniknölarna och våga utmana sig lite, vore det ju toppen! Diskussioner kan vara filosofiska, semiotiska och konotativa - eller rent denotativt om komposition, ljus och uppbyggnad. Det är detsamma!
Jag lyckades få igång en intressant diskussion på en egen bild när jag bad om det. Det senaste är tankegångar om subjektivitet vs objektivitet. Det gjorde mig glad!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3371706.htm