Annons

Bilddiskussioner på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)
Trådens skapare har kommenterat bara 64 bilder på 10 år och ändå vill ge råd hur man ska kommentera här på FS.

Du har kommenterat 627 bilder på 11 år vilket inte är så himla mycket mer.

Har ni ingen självkritik? Ni själva måste kommentera mycket, mycket mer!

För det första har jag kommenterat fler bilder än antalet kommentarer som jag har fått själv. För det andra så lägger jag energi på vad jag skriver, inte bara citat: "Snygg skärpa/ oskärpa och fint komponerat", "En väldigt fin bild."
Har du ingen självkritik??

Edit: Jag tycker ditt svar var rätt klumpigt faktiskt...

En av dina kommentarer: "Härligt ljus i pälsen och snygg bakgrund tycker jag." :eek:) Har du verkligen lagt så mycket energi på det? :eek:))

Men jag tycker inte att sådana kommentarer är dåliga. Sådana kommentarer är bättre än inga kommentarer alls.

Fota mer, kommentera mer och du kommer att bli mer kommenterad. Så funkar det på FS.

För det första har jag kommenterat fler bilder än antalet kommentarer som jag har fått själv. För det andra så lägger jag energi på vad jag skriver, inte bara citat: "Snygg skärpa/ oskärpa och fint komponerat", "En väldigt fin bild."
Har du ingen självkritik??

Edit: Jag tycker ditt svar var rätt klumpigt faktiskt...

En av dina kommentarer: "Härligt ljus i pälsen och snygg bakgrund tycker jag." :eek:) Har du verkligen lagt så mycket energi på det? :eek:))

Men jag tycker inte att sådana kommentarer är dåliga. Sådana kommentarer är bättre än inga kommentarer alls.

Fota mer, kommentera mer och du kommer att bli mer kommenterad. Så funkar det på FS.

Jag ser att du har letet i historiken. Det behövde inte jag, jag tog dina översta. Sluta upp med vad du håller på med, du vinner inga poäng hos mig.

Ser du hur det blir när man får en ärlig och konstruktiv kritik?

Man blir arg! :eek:) Och den här tråden handlar om det att man inte ska bli arg när man får konstruktiv kritik. :eek:))

Jag ser att du har letet i historiken. Det behövde inte jag, jag tog dina översta. Sluta upp med vad du håller på med, du vinner inga poäng hos mig.

Sån här kritik har jag fått på en bild:

"söt katt..men tyvärr en ganska trist och intetsägande bild.."

Ja man blir kanske lite sur för så vidare konstruktiv var den inte, en bild som för mig är helt intetsägande är MYCKET svår att kommentera därför låter jag bli.

Försöker alltid att hitta det som är bra i bilden och kan mycket väl kommentera om de eventuella tekniska brister som kan finnas, brukar också tillägga ex vis "i mitt tycke" för jag är ju ingen expert.

Ja man blir kanske lite sur för så vidare konstruktiv var den inte, en bild som för mig är helt intetsägande är MYCKET svår att kommentera därför låter jag bli.

Försöker alltid att hitta det som är bra i bilden och kan mycket väl kommentera om de eventuella tekniska brister som kan finnas, brukar också tillägga ex vis "i mitt tycke" för jag är ju ingen expert.

Tycker nog sån kritik har sin plats. Just med djur och familjemedlemmar är det lätt att blanda ihop motivet och bilden.

Hellre en rejäl ärlig sågning av en dålig bild så man får sig en funderare än ett falskt "fin kattbild".

Fler svar och fler åsikter än jag väntat mig. Perfekt!

För min del tycker jag det kunde räcka med funktionen "Gilla", istället för en massa kommenterande. Bilder som inte är tilltalande kan man ju låta bli att klicka på. Kommentarer och svar på kommentarer blir ofta upprepande och man ser att många har dålig fantasi i sitt skrivande.

Då kan man lika gärna hålla sig till facebook eller instagram. Syftet med att lägga upp i pooler som "Bildkritik" förlorar helt sitt syfte.
Jag vill gärna tro att flertalet medlemmar här siktar på att bli bättre och tycker att bilder är intressant. Varför då inte uppmuntra till vettiga diskussioner och framförallt att uppmuntra medlemmar att våga ge kritik. Vissa tänker nog att kritik=dåligt, men det behöver ju verkligen inte vara så. Tvärtom. Den mesta kritik är bra kritik. Både för den som skriver och den som tar emot. Att reflektera över sina egna och andras bilder kan inte vara annat än nyttigt. Både för personligt utveckling och för fotografisk utveckling.

Trådens skapare har kommenterat bara 64 bilder på 10 år och ändå vill ge råd hur man ska kommentera här på FS.

Du har kommenterat 627 bilder på 11 år vilket inte är så himla mycket mer.

Har ni ingen självkritik? Ni själva måste kommentera mycket, mycket mer!

Visst har jag självkritik och självdistans. Absolut!
Anledningen till min dåliga ratio är pga att jag varit inaktiv i ungefär 10 år. Fotosidan är något jag kommit tillbaka till, bara för någon vecka sedan.

Jag vill heller inte "ge råd hur man ska kommentera här på FS" - jag vill snarare uppmuntra till diskussion. Jag är nyfiken på hur andra medlemmar tänker kring det. Och visst har vi en diskussion? Skitbra.

Lättare att ge bildkritik i mindre grupper än den här massiva bildflödet på fotosidan. I en mindre grupp hade man snabbt kunnat avgöra om bilden ens HAR ett värde som är intressant att diskutera. Tycker gruppen inte det får man helt enkelt skaka fram en ny bild och försöka på nytt. Problemet här e att bilder med innehåll värt att diskutera drunknar i ett flöda av helt intetsägande bilder och ingen orkar hitta dom. Hade själv hellre haft mindre diskussionsgrupper där man inte kan lägga upp 20 bilder på ett bräde. En första röstning av gruppen sker och avgör om bilden ens har ett värde att diskutera, så som jag skrev tidigare. Sen kan man ta sig mer tid åt just en sådan bild.

Absolut! Där håller jag med till fullo. Men jag tänker att här kommer ju grupperna in i bilden. Inga massiva flöden och (rätta mig om jag har fel?) en begränsning hur många bilder man ladda upp? Om inte, bör det kanske fixas. Det gör också att kvaliteten blir lite högre - man överväger vilken bild som ska laddas upp eller ej.
Att kunna presentera en serie bilder som sedan ska knackas ner till ett mindre antal, till en stark serie/story är nog bästa sättet. Serien bilder kritiseras, liksom varje bild för sig.

- - -

Såhär ser FS själva på det här med kritik, vilket jag tycker att fler borde läsa och begrunda. Allt för att höja standarden och utvecklingen.
Jag vet, jag vet - det är höga krav jag ställer på internet. Nästintill omöjligt. Och folk som inte kan ta kritik kommer alltid att finnas, det är inget att göra åt. Men om ett par personer kan tänka sig att höja blicken och gnugga geniknölarna och våga utmana sig lite, vore det ju toppen! Diskussioner kan vara filosofiska, semiotiska och konotativa - eller rent denotativt om komposition, ljus och uppbyggnad. Det är detsamma!

Jag lyckades få igång en intressant diskussion på en egen bild när jag bad om det. Det senaste är tankegångar om subjektivitet vs objektivitet. Det gjorde mig glad!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3371706.htm

Mäh.. Ja, kan ju jag personligen tycka att personen som kommenterar inte tänkt igenom kommentaren helt. Devisen "har man inget vettigt att komma med, är det lika bra att hålla tyst" är inte så tokig ändå.
Om personen däremot berättat VARFÖR bilden är intetsägande (enligt honom/henne själv), vad som hade kunnat göras bättre nästa gång, hade det varit en annan femma tycker jag.

Inte riktat mot dig nu, utan mer generellt - kritik(=att säga vad man tycker om en bild. Absolut inte =bara negativt. OBS!) på bilder handlar just om bilden. Inte om personen som tagit bilden, eller subjektet i bilden. Att få hård kritik på sina darlings/favoriter kan svida. Men man måste kunna ha distans till sina bilder, annars tror jag att det blir svårt att utvecklas. Om man nu vill det, vill säga.

En typ av bildkritik som man läser till och från, så även under några av mina bilder, är av typen "...synd på den tråkiga himlen...", "...synd med det hårda ljuset..." etc. Hur har bildkritikern tänkt att fotografen skulle göra istället? Ändra på himlen? Gett fan i att plåta mitt på dagen?

Denna typ av "bildkritik" är i mina ögon fullständigt värdelös eftersom fotografen ändå inte kan göra något åt det (men jäklar vad det skulle vara häftigt om man kunde styra vädret!!)

/Oscar

En typ av bildkritik som man läser till och från, så även under några av mina bilder, är av typen "...synd på den tråkiga himlen...", "...synd med det hårda ljuset..." etc. Hur har bildkritikern tänkt att fotografen skulle göra istället? Ändra på himlen? Gett fan i att plåta mitt på dagen?

Denna typ av "bildkritik" är i mina ögon fullständigt värdelös eftersom fotografen ändå inte kan göra något åt det (men jäklar vad det skulle vara häftigt om man kunde styra vädret!!)

/Oscar

Ändra på redigeringen, nästa gång fota i bättre ljus/väder eller komponera annorlunda är en rimlig reaktion på såna kommentarer.

Så jag är alltså "förhindrad" till att plåta när vädret inte är tilltalande ur fotografisk synpunkt om jag önskar få positiv kritik på bilderna? Jo tjenare!!

/Oscar

För min del tycker jag det kunde räcka med funktionen "Gilla", istället för en massa kommenterande. Bilder som inte är tilltalande kan man ju låta bli att klicka på. Kommentarer och svar på kommentarer blir ofta upprepande och man ser att många har dålig fantasi i sitt skrivande.

Jag håller med dig P-E.

Det är alltför ofta som folk blir utsatta för rena påhopp utan att det ges en bra förklarande text
vad som kan förbättra bilden. Det finns massor av exempel på det. Detta är en ren hobby för
många - så vi ska inte det på blodigt allvar. Att däremot bara glida runt och titta tycker jag är förmätet.
Ser jag en bild jag absolut inte tycker om så låter jag, i de flesta fall, bli att kommentera - OM jag inte ser;

- Oj, så här kanske du skulle kunna göra!

Inga pekpinnar, bara rent bondförnuft.

/ B

Jag har kollat dina bilder. Du är en skicklig fotograf och jag vet att du vet vad Ola D. menar. Visst går det att
"ändra på himlen" i Photoshop men jag tror inte att du sysslar med sådana bildmanipulationer fast de är helt möjliga att göra.

Så jag är alltså "förhindrad" till att plåta när vädret inte är tilltalande ur fotografisk synpunkt om jag önskar få positiv kritik på bilderna? Jo tjenare!!

/Oscar

Hej alla,
Jag har gett kritik på bilder som lagst ut på "bildkritik" sidan. Vissa som har lagt ut bild har till och med uttrycklingen bett om kritik i texten. När jag gjort det (ingen elak eller dum kritik) så har jag inte ens fått ett tack eller "tummen up". Trots att jag tog mig tid till detta. Men de som bara upphöjde bilden till skyarna med ett "fin bild" "Nice" och liknande fick däremot en tummen upp av fotografen.

Lägger man upp en bild på "bildkritik" är väl det för att man vill ha kritik, eller? För att få ENBART beröm finns andra forum.

Jag kommer nog inte lägga ned mer tid på att ge konstruktiv kritik här då det inte verkar uppskattas av majoriteten.

Ha en bra helg
// Jocke

Orkar inte läsa allt!

Förlåt att en gammal uv ger sig in i diskussionen;

Inom fotografin har man på senare tid vilja peka på att det är en konstform jämförbart med exempelvis måleri, skulptur, you name it? Hur ofta läser du då exempelvis en artikel om en målning där skribenten ger sig in på att bedöma kreatörens val av motiv, penselföring, val av pensel, färgers blandning, behandling av skuggor och högdagrar osv? Väldigt sällan enligt mig. Är det inte i första hand det känslomässiga intrycket som bör vara avgörande?

Så här bör det vara när man bedömer ett foto;
Nej, varför har hen tagit den här bilden? Förstår inte, måste be om en förklaring eller gå vidare.
Oh nej, säger mig inget, gå vidare.
Den här bilden har nåt visst, försök att förklara vad som talar till dig.

Då jag lägger in bilder får jag stå för det, men undanber mig välmenande kommentar som ska göra mig till en "bättre" fotograf. Förstå mig rätt - Bilden är min och så här ska den se ut, annars är den inte min längre. Take it or leave it.
LÅT MIG FOTOGRAFERA PÅ MITT SÄTT! Som långtifrån kan tilltala alla.

Förlåt att en gammal uv ger sig in i diskussionen;

Inom fotografin har man på senare tid vilja peka på att det är en konstform jämförbart med exempelvis måleri, skulptur, you name it? Hur ofta läser du då exempelvis en artikel om en målning där skribenten ger sig in på att bedöma kreatörens val av motiv, penselföring, val av pensel, färgers blandning, behandling av skuggor och högdagrar osv? Väldigt sällan enligt mig. Är det inte i första hand det känslomässiga intrycket som bör vara avgörande?

Så här bör det vara när man bedömer ett foto;
Nej, varför har hen tagit den här bilden? Förstår inte, måste be om en förklaring eller gå vidare.
Oh nej, säger mig inget, gå vidare.
Den här bilden har nåt visst, försök att förklara vad som talar till dig.

Då jag lägger in bilder får jag stå för det, men undanber mig välmenande kommentar som ska göra mig till en "bättre" fotograf. Förstå mig rätt - Bilden är min och så här ska den se ut, annars är den inte min längre. Take it or leave it.
LÅT MIG FOTOGRAFERA PÅ MITT SÄTT! Som långtifrån kan tilltala alla.
Du har rätt i det du säger. Men är du inte "off target" nu. Den här strängen handlar om sidan som kallas "bildkritik". Jag har uppfattat det som att där är det just kritik som gäller. Om någon vill ha lite coaching ska hen väl få det utan att vi ser ner på det. Alla kan inte vara i samma utvecklingsfas och ha samma teoretiska kunnande som alla andra. Vi måste respektera det. Precis som att alla vi andra ska respektera dig och dina bilder. Var än du nu lägger ut dem för beskådan. Men lägger man bilderna på sidan "bildkritik" är det nog för att man vill ha någon slags bedömning för att sen kunna utvecklas.
Vänligen
Jocke

Plötsligt är alla konstkritiker

Om man ska klara av att ge konstruktiv kritik av en bild så behöver man nog vara lite påläst på området. Spontant tyckande blir lätt lite spretigt. Själv är jag alldeles för dålig på bildanalys för att jag ska ge mig på att ge annat än ytliga kommentarer på bilder (och den som tittar efter ser att jag inte har kommenterat så värst många bilder heller).

Vill man ha en bra recension av sin bild så ska man nog inte vänta sig det genom att publicera en bild på Fotosidan (och med "bra recension" menar jag inte nödvändigtvis enbart positiv, utan snarare kunnig och konstruktiv).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar