Annons

Bilddiskussioner på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)
Självklart har ljuset betydelse för bilden, har aldrig påstått annat. Vad jag reagerar över är dels att ge fotografen kritik pga ett "felaktigt ljus", dels uppfattningen att bra naturbilder inte skulle kunna tas i "felaktigt ljus".

/Oscar

Fast om man aldrig får höra tex "den här bilden hade vunnit på att tas i ett mjukare ljus", hur ska man då fatta att alla bilder mår bra att tas i det för den bilden mest fördelaktiga ljuset? Och med det menar inte jag heller att det endast är morgon/kvällsljus som gäller för alla bilder.

Den bästa förändringen skulle vara att var och en av oss i den här tråden börjar kommentera mer. Det är inte fel på systemet utan på människor som är ovilliga eller ointresserade att kommentera mer. Hur mycket kommenterar du själv? Väldigt, väldigt lite tyvärr.

Ja, nu skriver jag igen för att jag har en "undran". Är det någon i denna livliga tråd, som har läst mitt inlägg med min idé om en förändring att kommentera. Jag tror, helt egoistiskt, att min idé kan ha svar på en del frågor angående en förändring för att kommentera. Jag ser att det är flera av er som har liknande tankar som jag har. Jag vill gärna ha kommentarer om idén för att sedan eventuellt skicka den till FS.
Tack på förhand!

Fast om man aldrig får höra tex "den här bilden hade vunnit på att tas i ett mjukare ljus", hur ska man då fatta att alla bilder mår bra att tas i det för den bilden mest fördelaktiga ljuset? Och med det menar inte jag heller att det endast är morgon/kvällsljus som gäller för alla bilder.

Förvisso sant, men här gäller det då att framföra det på rätt sätt och inte av typen "...bilden är kass pga tråkigt/felaktigt ljus..." (inte bokstavligt, men kommentarens andemening) som jag ser emellanåt. Har själv fått liknande kommentarer vilket inte tillför min fotografiska utveckling ett dugg, förutom irritation över kommentaren...

När det gäller bl.a naturfotografering, måste man ha klart för sig att man inte befinner sig i Bingo Rimérs studio, där man kan ställa in exakt rubbet som man önskar samt har "all tid i världen" på sig. Förutsättningarna i spenaten är typ "lätt annorlunda", vilket man bör ha i bakhuvudet när man betraktar, och i synnerhet kritiserar, en naturbild.

/Oscar

Alltså; att kritisera en bild pga rådande ljus, väderförhållande, tillför knappast något till fotografen. Däremot att komma med tips och förslag på komp, exponering, skärpedjup, utsnitt, brännvidd mm, bidrar i allra högsta grad till personens utveckling som fotograf, då personen i fråga kan råda över dessa parametrar!

Det går inte att styra över om kritiken man får blir positiv eller negativ. Om det nu är så att en majoritet av kritikerna ogillar fotografiskt icke tilltalande väder (vad det nu kan vara) så kommer man inte att få positiv kritik för bilder tagna under sådana förhållanden. Hur mycket man än önskar det.

Förvisso sant, men här gäller det då att framföra det på rätt sätt och inte av typen "...bilden är kass pga tråkigt/felaktigt ljus..." (inte bokstavligt, men kommentarens andemening) som jag ser emellanåt. Har själv fått liknande kommentarer vilket inte tillför min fotografiska utveckling ett dugg, förutom irritation över kommentaren...

När det gäller bl.a naturfotografering, måste man ha klart för sig att man inte befinner sig i Bingo Rimérs studio, där man kan ställa in exakt rubbet som man önskar samt har "all tid i världen" på sig. Förutsättningarna i spenaten är typ "lätt annorlunda", vilket man bör ha i bakhuvudet när man betraktar, och i synnerhet kritiserar, en naturbild.

/Oscar

Jo, så är det. Men för att få den där perfekta bilden lär man ju vänta på det perfekta ljuset också. :)

Det går inte att styra över om kritiken man får blir positiv eller negativ. Om det nu är så att en majoritet av kritikerna ogillar fotografiskt icke tilltalande väder (vad det nu kan vara) så kommer man inte att få positiv kritik för bilder tagna under sådana förhållanden. Hur mycket man än önskar det.

Sant, men då anser jag att det är bättre att ingenting säga... Lite ungefär som att kritisera någon för dennes klantigt hoppsatta V75-rad och komma med förslaget (efter att loppen är körda) att "så här skulle du ha tippat i stället, då hade du vunnit".... Lite Go'dag yxskaft över det hela.

Bäst att tillägga, jag har inga som helst problem med negativ kritik så länge den innehåller något som jag själv kan påverka, lära mig.

/Oscar

Bra skrivet! Om man vill vinna någon stor fototävling då måste bilden se ut som juryn förväntar sig att en vinnarbild ska se ut.

Bilddiskussion

Den bästa förändringen skulle vara att var och en av oss i den här tråden börjar kommentera mer. Det är inte fel på systemet utan på människor som är ovilliga eller ointresserade att kommentera mer. Hur mycket kommenterar du själv? Väldigt, väldigt lite tyvärr.

Nu slutar jag, utan kommentar, med inlägg i denna tråd.

Självklart har ljuset betydelse för bilden, har aldrig påstått annat. Vad jag reagerar över är dels att ge fotografen kritik pga ett "felaktigt ljus", dels uppfattningen att bra naturbilder inte skulle kunna tas i "felaktigt ljus".

/Oscar

Nu generaliserar du i negativ riktning. En kommentar om att ljuset är för hårt och man borde uppsökt skugga eller inväntat ett moln, använt blixt, reflektor eller diffuserskärm kan vara en ögonöppnare för många.

Eller att man borde väntat lite för att få lägre sol kan göra underverk för en bild.

Nu generaliserar du i negativ riktning. En kommentar om att ljuset är för hårt och man borde uppsökt skugga eller inväntat ett moln, använt blixt, reflektor eller diffuserskärm kan vara en ögonöppnare för många.

Eller att man borde väntat lite för att få lägre sol kan göra underverk för en bild.

Du har i princip rätt här, men tyvärr så funkar verkligheten väldigt sällan så....
"Uppsöka skugga".... Jaha, och mitt tänkta motiv kommer därför att följa med mig in i skuggan?
"Invänta ett moln".... Du har aldrig haft vilda djur och fåglar som motiv va?
"Använda blixt"... Absolut! Den är definitivt underskattad vid dagsljus.

/Oscar

Du har i princip rätt här, men tyvärr så funkar verkligheten väldigt sällan så....
"Uppsöka skugga".... Jaha, och mitt tänkta motiv kommer därför att följa med mig in i skuggan?
"Invänta ett moln".... Du har aldrig haft vilda djur och fåglar som motiv va?
"Använda blixt"... Absolut! Den är definitivt underskattad vid dagsljus.

/Oscar

Modeller brukar kunna flytta på sig, massor med bilder tas på flyttbara saker. Allt är inte natur. Oavsett det, nog är det bra att lära sig vad fördelaktigt ljus är.

Sen kan man välja att fota en dag så det är soldis istället för blå himmel.

Senast ändrad:
Modeller brukar kunna flytta på sig, massor med bilder tas på flyttbara saker. Allt är inte natur. Oavsett det, nog är det bra att lära sig vad fördelaktigt ljus är.

Sen kan man välja att fota en dag så det är soldis istället för blå himmel.

Dom flyttbara sakerna har dock den fula ovanan att flytta sig dit dom vill, inte dit jag vill...... Tillbaka på ruta ett med andra ord. Vissa saker står faktiskt utanför fotografens kontroll.

/Oscar

Dom flyttbara sakerna har dock den fula ovanan att flytta sig dit dom vill, inte dit jag vill...... Tillbaka på ruta ett med andra ord. Vissa saker står faktiskt utanför fotografens kontroll.

/Oscar

Envisa modeller du har :) Mina brukar göra det jag ber dem om, tom hunden.

Jomenvisst finns det saker som inte flyttar på sig men det fanns väl i all fall 4-5 alternativ att få bättre ljus.

Många åsikter och synpunkter - och ännu fler sätt att se på kritik.

Ska försöka fatta mig kort om vad jag menar:
Kvalitet framför kvantitet. Hellre en genomtänkt och väl avvägd kommentar än 10 st "snyggt!". Det tror(hoppas) jag att alla håller med om ändå?

Som nån skrev innan, så är det inte alla som kan så mycket om teori och hur man läser bilder. Men, det är också lätt att lära sig. Och kul, inte minst, om man gillar bild. Det Förutsätter jag att alla medlemmar på fotosidan gör. Har FS haft någon kurs i det? Kanske vore det något att dra igång?

Att antingen strama åt bildritik-poolen, och låta de som inte vill ha mer seriös och kanske t o m hård kritik på sina bilder hålla sig till "bildkritik - mjukstart" eller vad den heter - eller göra en ny som är hårdare än nuvarande bildkritik-poolen. Förutsatt då att alla som laddar upp där är medvetna att det kan innebära en sågning.

Sagt det förr, och säger det igen: jag får en känsla av att många håller sina bilder lite för nära hjärtat. Missförstå mig rätt nu - man ska ta sitt fotograferande på allvar, men för den sakens skull inte låta sig sänkas för att någon inte tycker att ljuset, komposition eller närvaro i bilden är bra nog för att nå ända fram. När man äntligen gjort det, är det mycket lättare att båda ta emot och ge kritik på bilder. Det blir också lättare att kill some darlings.

För att inte ordet bildkritik ska få onödigt negativ klang, tänk feedback. Återkoppling. Det kan vara reflekterande, positiv eller negativ. Helst av allt, alla tre. Såklart.

Jag vill absolut inte framstå som nån mr-know-it-all här, nån besserwisser som ska komma och läxa upp folk i hur man ger feedback på bilder. Absolut inte! Även om jag kritiserat bild i i princip konstant i tre år på skola, är jag för den sakens skull inte något fullärt orakel. Jag har ofta jättesvårt att sätta ord på det jag vill säga, och vet ibland inte alls vad jag kan säga om en bild. Framförallt såhär, med ett tangentbord. Papperskopior i verkliga livet är mycket enklare. Och roligare. Och mindre risk att bli missförstådd.

Allt jag vill är att höja nivån, tända en gnista och se var det leder. Uppenbarligen finns det ju folk som ÄR intresserade och lika peppade som mig, så frågan nu är väl bara vad som händer härnäst?
Eller, är det ens värt det?

Jag håller inte alls med dig och dina slutsatser.

Du skriver själv att du varit frånvaro från den sajten i 10 år så är det inte märkligt att du inte har mycket koll på läget och på likadana diskussioner som vi redan haft under tiden.

Jag har redan skrivit att det fanns "Hårdkritikpoolen" här på FS men man stängde poolen 2007-10-10 med förklaringen:

"Det lät ju hyfsat bra på pappret, men tyvärr så har hård-kritik inte blivit hård kritik utan bara ytterligare en bildkritikpool utan någon större skillnad i kommentarer."

Medlemmarna var alltså ganska ointresserade att ge eller ta emot någon hård eller avancerad kritik. Så är det bara.

Man har helt enkelt inte lust att skriva långa kommentarer eller att läsa sådana. Sedan, finns det inte många fotografer som är skickliga på att skriva någonting mer avancerat.

Det är snarare kvantitet som fattas. Vi behöver kommentera mer helt enkelt och kvantitet leder till kvalité - ju mer jobb du gör ju bättre blir du på ditt jobb.

Men om du tycker att du är duktig på att skriva väl avvägda och genomtänkta kommentarer är det bara att köra på. Visa oss hur man gör. Men att bara teoretisera leder ingenstans. Hur många bilder har du kommenterat i dag? Inga? Synd!

Många åsikter och synpunkter - och ännu fler sätt att se på kritik.

Ska försöka fatta mig kort om vad jag menar:
Kvalitet framför kvantitet. Hellre en genomtänkt och väl avvägd kommentar än 10 st "snyggt!". Det tror(hoppas) jag att alla håller med om ändå?

Som nån skrev innan, så är det inte alla som kan så mycket om teori och hur man läser bilder. Men, det är också lätt att lära sig. Och kul, inte minst, om man gillar bild. Det Förutsätter jag att alla medlemmar på fotosidan gör. Har FS haft någon kurs i det? Kanske vore det något att dra igång?

Att antingen strama åt bildritik-poolen, och låta de som inte vill ha mer seriös och kanske t o m hård kritik på sina bilder hålla sig till "bildkritik - mjukstart" eller vad den heter - eller göra en ny som är hårdare än nuvarande bildkritik-poolen. Förutsatt då att alla som laddar upp där är medvetna att det kan innebära en sågning.

Sagt det förr, och säger det igen: jag får en känsla av att många håller sina bilder lite för nära hjärtat. Missförstå mig rätt nu - man ska ta sitt fotograferande på allvar, men för den sakens skull inte låta sig sänkas för att någon inte tycker att ljuset, komposition eller närvaro i bilden är bra nog för att nå ända fram. När man äntligen gjort det, är det mycket lättare att båda ta emot och ge kritik på bilder. Det blir också lättare att kill some darlings.

Men seriöst! Är ju bara att gå in på "alla nya bilder" och se att samma person laddat upp 100 bilder (har inte räknat exakt) visserligen inte bildkritik, men ändå. Blir ju bara en massuppladdning. Finns säkert en anledning till att fler och fler går över till 500px, youpic, Flickr och t.o.m instagram. Mycket enklare att ge kort feedback. Tror faktiskt dom flesta är kvar på fotosidan för diskussionsgrupperna och bloggarna, men jag kan givetvis ha fel..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar