Många åsikter och synpunkter - och ännu fler sätt att se på kritik.
Ska försöka fatta mig kort om vad jag menar:
Kvalitet framför kvantitet. Hellre en genomtänkt och väl avvägd kommentar än 10 st "snyggt!". Det tror(hoppas) jag att alla håller med om ändå?
Som nån skrev innan, så är det inte alla som kan så mycket om teori och hur man läser bilder. Men, det är också lätt att lära sig. Och kul, inte minst, om man gillar bild. Det Förutsätter jag att alla medlemmar på fotosidan gör. Har FS haft någon kurs i det? Kanske vore det något att dra igång?
Att antingen strama åt bildritik-poolen, och låta de som inte vill ha mer seriös och kanske t o m hård kritik på sina bilder hålla sig till "bildkritik - mjukstart" eller vad den heter - eller göra en ny som är hårdare än nuvarande bildkritik-poolen. Förutsatt då att alla som laddar upp där är medvetna att det kan innebära en sågning.
Sagt det förr, och säger det igen: jag får en känsla av att många håller sina bilder lite för nära hjärtat. Missförstå mig rätt nu - man ska ta sitt fotograferande på allvar, men för den sakens skull inte låta sig sänkas för att någon inte tycker att ljuset, komposition eller närvaro i bilden är bra nog för att nå ända fram. När man äntligen gjort det, är det mycket lättare att båda ta emot och ge kritik på bilder. Det blir också lättare att kill some darlings.