Abrus
Aktiv medlem
Förr i tiden fanns det "Hårdkritikpoolen" här på FS men man stängde poolen 2007-10-10 med förklaringen:
"Det lät ju hyfsat bra på pappret, men tyvärr så har hård-kritik inte blivit hård kritik utan bara ytterligare en bildkritikpool utan någon större skillnad i kommentarer."
Medlemmarna var alltså ganska ointresserade att ge eller ta emot någon hård kritik. Så är det bara.
"Det lät ju hyfsat bra på pappret, men tyvärr så har hård-kritik inte blivit hård kritik utan bara ytterligare en bildkritikpool utan någon större skillnad i kommentarer."
Medlemmarna var alltså ganska ointresserade att ge eller ta emot någon hård kritik. Så är det bara.
Om man ska klara av att ge konstruktiv kritik av en bild så behöver man nog vara lite påläst på området. Spontant tyckande blir lätt lite spretigt. Själv är jag alldeles för dålig på bildanalys för att jag ska ge mig på att ge annat än ytliga kommentarer på bilder (och den som tittar efter ser att jag inte har kommenterat så värst många bilder heller).
Vill man ha en bra recension av sin bild så ska man nog inte vänta sig det genom att publicera en bild på Fotosidan (och med "bra recension" menar jag inte nödvändigtvis enbart positiv, utan snarare kunnig och konstruktiv).