sb12
Aktiv medlem
Nää, där kommer detta inte att stanna och det vet jag att även ni vet. Vi som var med på åtti- och nittiotalen då statens uppgift bl.a. såg som självklar när det gällde att försvara folks integritet har fått se de ambitionerna successivt malas ned av sociala media. Staten kunde nämligen inte göra något som helst när folk själva upphävde sin personliga integritet på Facebook och på den vägen är det och detta har blivit mycket värre än vi någonsin ens kunde mardrömma om redan.
Vill man ha hjälp att identifiera någon så är nog det inget större problem eller hur? Det är bara att to hjälp av instagrams sociogrambaserade relationer så vet man vilka kompisar folk har också. Det som fortfarande varit fult i Europa har ju varit om en stat börjat kartlägga folk aktivt men det har alltså gott väldigt bra om folk själva gjort det på sociala medier
Så idag är manegen redan krattad och man har självklart börjar i Afrika, där kunskapsnivån är lägst och motståndet minst. Jag ser en nära framtid där det kommer vara vardagsmat med tjänster på nätet som man kan slänga vilka personbilder som helst på. I Afrika har Huawei hålit på ett bra tag nu med att sälja in sitt koncept Safe Cities baserat på kinesernas teknik som de utvecklat för att ha råkoll på sin egen befolkning.
Huawei’s Surveillance Technology Program “Safe Cities” Now Active in 12 African Countries – The China-Global South Project (chinaglobalsouth.com)
Det kommer nog inte ta särskilt lång tid innan det finns världsomspännande tjänster som kommer erbjuda denna typ av tjänster precis som det finns de som erbjuder data för reverse lookup av geodata utifrån koordinater.
---> Se gärna denna 3D-presentation av det imponerande kongresscentret som byggts av Kina för African Unity i Addis Ababa Etiopien
De smarta och långsiktigt navigerande kineserna har ju byggt det nya kongresscentret för African Unity som ersatte den gamla Africa Hall som byggdes på 60-talet under Haile Selassie i Addis Abeba och det är större än t.o.m. FN-området i New York. De bygger dammar och sportarenor, vägar och hamnar och inte minst så bygger Huawei deras telesystem nu över hela Afrika. Varje år samlas ledarna för Afrikas stater i det nya kongresscentret och kommunicerar med varann via det Huawei-när kineserna byggt åt dem. Låter det bra?
Afrikanerna är totalfintade av ett Kina som fortfarande ses som obefläckat som imperialistsstat och som rider på en våg av cred de skickligt byggt upp sedan de byggde TanZam-järnvägen mellan Tanzania och Zambia.
Varför ska vi tro att inte alla dessa persondata kommer krängas en dag på precis samma sätt som den data Facebook säljer till företag idag.
Rent tekniskt så ser jag ingen större skillnad mellan att man idag kan skicka en bild på Chat GPT och att man i en nära framtid kommer kunna skicka personporträtt på en identifieringstjänst och de kommer säkert byggas in i framtida kameror och bildredigerare också.
Men nu argumenterar du ju mot dig själv. Om jag förstår dig rätt så kommer vi kunna identifiera alla personer i världen med t.ex lightroom, men inte de tre personerna du har fotat i Afrika. Och inte heller kommer det gå att identifiera glasmosaiken du har fotat. Men alla människor kommer kännas igen?
Jag har också svårt att förstå vad skillnaden är om du eller datorn har skapat nyckelorden. Det är ju ingen ny teknik heller. Du är med på att det är två system som kan fungera parallellt? Du behöver inte kleta ner din metadata.
Det går ju alltid att hitta undantag, men om man nu diskuterar generellt om bildsortering så är det väl alldeles solklart att automatik är det mest praktiska.
(Förutom för glasmosaik och de tre personerna i dina foton)