mikemechanix
Aktiv medlem
Jag håller inte alls med dig och dina slutsatser.
Du skriver själv att du varit frånvaro från den sajten i 10 år så är det inte märkligt att du inte har mycket koll på läget och på likadana diskussioner som vi redan haft under tiden.
Jag har redan skrivit att det fanns "Hårdkritikpoolen" här på FS men man stängde poolen 2007-10-10 med förklaringen:
"Det lät ju hyfsat bra på pappret, men tyvärr så har hård-kritik inte blivit hård kritik utan bara ytterligare en bildkritikpool utan någon större skillnad i kommentarer."
Medlemmarna var alltså ganska ointresserade att ge eller ta emot någon hård eller avancerad kritik. Så är det bara.
Man har helt enkelt inte lust att skriva långa kommentarer eller att läsa sådana. Sedan, finns det inte många fotografer som är skickliga på att skriva någonting mer avancerat.
Det är snarare kvantitet som fattas. Vi behöver kommentera mer helt enkelt och kvantitet leder till kvalité - ju mer jobb du gör ju bättre blir du på ditt jobb.
Men om du tycker att du är duktig på att skriva väl avvägda och genomtänkta kommentarer är det bara att köra på. Visa oss hur man gör. Men att bara teoretisera leder ingenstans. Hur många bilder har du kommenterat i dag? Inga? Synd!
Återigen, bevisligen finns det ju människor som tycker att det ÄR intressant med bilddiskussioner. Kan inte vi som tycker sträva efter att ha en plats att få göra det då? Alla måste inte vara med, ingen är tvingad. Allt är inte svart eller vitt.
Att kvantitet leder till kvalitet stämmer ju bara om personen som kommenterar skriver mer än "snyggt ljus!" (Visst, jag har gjort det också vid några tillfällen, som en spontan reaktion. Jag tänkte högt. Men försöker allt som oftast att komma med något konstruktivt. Annars ger det inget, varken för mig eller fotografens bild.)
Som sagt: Jag vill inte framstå som att jag är nån sorts jävla bror duktig som kan så mycket, och "jag har minsann...", men aja, om du nu vill se, kan du själv kolla hur mina kommentarer på bilder sett ut.
(Visst - där kan du också att jag överdrev med hur länge jag varit inaktiv. Jag har visst varit inne sporadiskt de senaste 10 åren, med aldrig varit speciellt aktiv. Just för att det inte varit det jag sökt efter; givande bilddiskussioner och utbyte av idéer och erfarenheter.)
Hur många bilder jag kommenterat idag tycker jag känns ovidkommande.
Men visst, jag kan passa på att kommentera ett par stycken nu så att jag ser till att dra mitt strå till stacken.
- - -
Generellt tycker jag att vissa personer verkar ta det här personligt och bli upprörda. Jag förstår inte vad som är det farliga i det? Kan inte vi som VILL och tror på att vi kan få till ett bra, roligt, givande och peppande klimat i åtminstone en pool?