Annons

Bilddiskussion

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders Östberg skrev:
Kan det inte bli en irritation att måsta bemöta kritik på en egen bild som jag inte själv sökt kritik på? Det borde finnas ett sätt att välja bort kritiken.

Som jag skrev ovan borde man få ange när bilden laddas upp om det ska vara möjligt för andra att slänga in den i bilddiskussionspoolen (precis som det är med betygssättning idag).

jkene skrev:
Är oenig, om bilden läggs in av någon annan än fotografen får den en kommentar redan där (bör vara att krav när den läggs in att en första kommentar, fråga, reflektion, diskussionpunkt skall ges). Fotografen lär inte vara passiv och svarar säkert också. Dvs de flesta bilder lär åtminostone ha två kommentarer initialt. I poolen som den är i dag står de flesta på 0.

Om inte diskussionen går längre än så (vilket jag tyvärr tror blir rätt vanligt) så är det ju inte mer vunnet än en kommentar på bilden i fotografens album. Men, hellre ändra och prova än att låta dagens modell självdö.

Anders Östberg skrev:
Jag är tveksam till att det skulle ha någon betydelse vem som startar diskussionen. Möjligen skulle deltagandet öka därför att de bilder som diskuteras blir intressantare då det säkert är många (skickliga) fotografer som inte lägger in sina egna bilder för kritik.
Som du säger så skulle antagligen antalet diskussioner öka markant eftersom kritikerna per bild ju är många fler än antalet fotografer per bild ... ;)
För mig skulle det vara mycket intressantare att svara i en diskussion som inte upphovsmannen startat, av flera skäl.
Diskussionen startas antagligen av en mer specifik anledning, och får därmed ett tydligare kontext. Har en känsla av att om fotografen startar diskussionen så är kontextet mer allmänt och får ofta lite mer av "Vad tycker du?"-smak.
En utomstående har kanske lättare att gå mer "pang på" någon intressant aspekt i bilden (som kanske inte ens fotografen tänkt på).

Anders Östberg skrev:
Hur ska bildskaparen veta att bilden diskuteras (eller behöver han/hon inte veta det)? Mailnotifiering?
Behöver fotografen känna till detta? Kanske en mailnotifiering skulle vara bra ändå när diskussionen öppnas.

Anders Östberg skrev:
Kan det inte bli en irritation att måsta bemöta kritik på en egen bild som jag inte själv sökt kritik på? Det borde finnas ett sätt att välja bort kritiken.
Om samma attribut som finns idag om att tillåta kritik används ser jag inte problemet.

Jag tycker inte att poolerna fungerar perfekt någonstans egentligen.
Den enda där aktiviteten finns är väl egentligen bildkritikpoolen?
Skrev ner lite tankar som förslag för ett tag sedan. Inget specifikt för bilddiskussionspoolen då, men här finns det att läsa iaf. Tror något behöver göras för att få poolerna bättre fungerande överlag alltså.

Vad gäller bilddiskussionerna så har jag hoppats på att en del inaktivitet beror på sommar och semestrar, men även funderat på om poolbeskrivningen ev. behöver ändras.
Kanske till något med ännu mer tryck på att som fotograf själv följa diskussionen? Den grejen att få fotograferna att följa diskussionen tror jag vore lättare att få att funka när man som fotograf själv väljer att diskutera bilden än om andra väljer det iof..
Fast sen behövs ju intresse att diskutera av andra också.
Jag känner ju själv att många bilder faktiskt inte talar till mig så att jag klarar att diskutera dem ur ett känslomässigt perspektiv och har därför för lite att gå in i en diskussion med ibland. Det går säkert inte att påverka då sånt är subjektivt, men hittar vi alla någon/några bilder som vi klarar att diskutera så borde kanske det kunna vara alldeles tillräckligt för att få igång aktiviteten framöver?

Fast jag håller med om att det vore väldigt intressant om man kunde plocka in andras bilder(vilket var förslaget från början,) men som en första grej och möjlighet till bilddiskussioner vore det ju ändå kul att få igång befintlig pool även om fotografen själv lägger in bilderna om inget annat är möjligt.. Eller?
Har förresten önskat under en och annan bild att fotografen lägger bilden i den poolen, men hittills med få resultat. Hade möjligheten att lyfta in dem av andra funnits hade jag gärna gjort det och kommenterat de bilderna mycket mer än vad jag gjort i nuläget.

Tror ni det finns något som kan påverka aktiviteten i nuvarande positivt?
Borde poolbeskrivningen förändras/förtydligas?

Senast ändrad:
Jag tror att så länge fotografen lägger in bilden är och förblir det en vanlig bildkritikpool. Det finns då bara en intressent i bilden (fotografen). Även innan semestrarna var aktiviten väldigt låg i poolen.

jkene skrev:
Jag tror att så länge fotografen lägger in bilden är och förblir det en vanlig bildkritikpool. Det finns då bara en intressent i bilden (fotografen). Även innan semestrarna var aktiviten väldigt låg i poolen.
Hmm, även om jag egentligen är mest för att kunna ta in andras bilder så blir jag lite fundersam nu..
Att bara fotografen är intressenten tror jag inte ett dugg på. Bilder ska väl kunna beröra många fler och att diskutera andras bilder (som kommentator) ser jag som väldigt utvecklande. Även om de laddas upp av fotografen.
Att skriva kommentarer och diskutera runt en bild borde väl vara intressant även för andra än fotografen alltså? Eller är det bara jag som tänker så?

Poolen startades veckan innan midsommar. Det är sant att aktiviteten varit låg bara någon vecka senare men första veckan fanns den. Nyhetens behag kanske om det inte handlar om sommar, men det vore ändå kul att få igång igen tycker jag..

Jag tror också på att fotografen själv inte kan lägga in bilder, utan att andra gör det.
Då har man en reaktion på något och ett underlag för diskussion finns. Att reagera på sina egna bilder är svårt. Dessutom så har man som utomstående inte samma intresse för "allmänt tyckande" om bilden.

Jag tror att många använder sig av poolen som en
motpol till "tekniska kommentarer"
"ah, äntligen en pool där jag kan få feedback för innehållet i bilden"
Det blir lätt en diskussion som inte breddar sig utan som rör fotografen och en eller två utomstående.

En annan sak jag tänkte på:

Vad ska diskussionen handla om?

Man kan tänka sig att jag lägger in en bild på en köttbit med rubriken " Tycker du det är gott med likdelar?"

eller att jag lägger in en bild på en arrangerad bild på ett våldtäcktsoffer som jag finner stötande av olika anledningar.

Det första exemplet så är det ju inte bilden som jag reagerat på medan det är det i den andra.

Diskussion som diskussion kanske?
Spelar ingen roll?

Bara nåt jag tänkte på idag.
Kanske är rätt oväsentligt:)

Jag tror även jag på en pool där andra än fotografen lägger in bilden, gärna med ett krav på att hon/han också ska skriva ett första diskussionsinlägg. På så sätt skulle besökaren i poolen möta en bild plus en påbörjad diskussion - om så bara till första inlägget påbörjad men ändå påbörjad. Som det är idag så känns poolen som en förklädd version av bildkritikpoolen och då ser jag inte poängen med den.

Jag tror faktiskt inte det handlar om att det varit midsommar och folk varit borta, jag tror att om jag påbörjar en diskussion om Lottas eller Annas eller Kenneths bild så är mitt inlägg intressantare att läsa än om jag skriver ett inlägg om min egen bild. Inte för att det jag säger om mina bilder är ointressant, utan för att det finns ett samspel när jag försöker kommunicera med fotografen som är spännande och som är intressant att vara del av. Jag tror också att om jag plockar in nån annans bild i diskussionspoolen så gör jag det för att jag har nåt specifikt jag vill diskutera. Idag läggs bilder in med en allmän önskan om diskussion - vilket ju är ok, men det är inget som lockar (mig) till att delta.

Vad diskussionerna sen ska handla om har jag också funderat på. Men hittills har min tanke varit att sålänge vi diskuterat nåt som på nåt sätt anknyter till bilden så är det positivt. Om det sen blir det ena eller andra av Annas exempel, spelar ingen roll - det känns som att båda skulle kunna vara intressanta.

/Maria

emtre skrev:
Jag tror även jag på en pool där andra än fotografen lägger in bilden, gärna med ett krav på att hon/han också ska skriva ett första diskussionsinlägg. På så sätt skulle besökaren i poolen möta en bild plus en påbörjad diskussion - om så bara till första inlägget påbörjad men ändå påbörjad. Som det är idag så känns poolen som en förklädd version av bildkritikpoolen och då ser jag inte poängen med den.

Jag tror faktiskt inte det handlar om att det varit midsommar och folk varit borta, jag tror att om jag påbörjar en diskussion om Lottas eller Annas eller Kenneths bild så är mitt inlägg intressantare att läsa än om jag skriver ett inlägg om min egen bild. Inte för att det jag säger om mina bilder är ointressant, utan för att det finns ett samspel när jag försöker kommunicera med fotografen som är spännande och som är intressant att vara del av. Jag tror också att om jag plockar in nån annans bild i diskussionspoolen så gör jag det för att jag har nåt specifikt jag vill diskutera. Idag läggs bilder in med en allmän önskan om diskussion - vilket ju är ok, men det är inget som lockar (mig) till att delta.

Vad diskussionerna sen ska handla om har jag också funderat på. Men hittills har min tanke varit att sålänge vi diskuterat nåt som på nåt sätt anknyter till bilden så är det positivt. Om det sen blir det ena eller andra av Annas exempel, spelar ingen roll - det känns som att båda skulle kunna vara intressanta.

/Maria

Helt enig, och vad gäller diskussionernas innehåll ser jag ingen anledning att sätta regler för det - så länge en diskussion kommer igång är det väl bra.

Håller som sagt också med om att det vore intressantare att lägga in andras bilder.
Den ursprungliga tråden om bilddiskussioner finns här och förstod jag Christer rätt där handlar det om en svårare väg och kodsnickrande att ingen sån blivit av.

Så alltså, om den möjligheten inte är så lätt genomförbar kan ju den befintliga kanske ändå ses som ett alternativ att börja diskutera i?
Eller menar ni att den bör förbli död, så tankar och ev. åtgärdsförsök för att få igång den bara är onödiga?
Varför inte kunna starta en diskussion med det som slår en runt en annans bild egentligen? Känslan, tanken och synen är ju subjektiv så fel kan det väl knappast bli även om fotografen själv lagt den där?

Jag tror personligen att den befintliga kanske skulle kunna bli bättre än ingen bilddiskussionspool alls (även om det vore intressantare med andra varianten.) Fast något behöver göras iof..
Är jag ensam om den tron?

Tycker f.ö inte heller det spelar roll vilket i Annas exempel..

lottae skrev:

Så alltså, om den möjligheten inte är så lätt genomförbar kan ju den befintliga kanske ändå ses som ett alternativ att börja diskutera i?
Eller menar ni att den bör förbli död, så tankar och ev. åtgärdsförsök för att få igång den bara är onödiga?
Varför inte kunna starta en diskussion med det som slår en runt en annans bild egentligen? Känslan, tanken och synen är ju subjektiv så fel kan det väl knappast bli även om fotografen själv lagt den där?

Grejen är väl att de allra flesta inte reagerar/slås av något inför flertalet av bilderna.

Om man istället plockar in andras bilder, därför att man reagerat på den på något sätt, så är sannolikheten stor att även andra reagerar på den. Eller reagerar på reaktionen:)

Om man ska ha kvar det som det är tillsvidare så är väl ett sätt att man kräver en fråga eller ett påstående av fotografen som liksom uppmanar till diskussion. Men det optimala är ju att kunna plocka in andras bilder tycker jag. Jag tror annars att det finns risk för att diskussionen blir i stil med "vilken känsla får du av den här kattbilden"?
Inget fel i det nödvändigtvis, att ge feedback på hur man tolkar en bild, kan vara lärorikt både för den som ger och tar, men som diskussion betraktat så känns det lite tunt?

Det blir väl tjatigt nu, för de allra flesta är redan inne på det här med att man plockar in andras bilder, men om man tänker sig denna poolen som en möjlighet där den vanliga bildkritiken inte räcker till så känns den mkt mera meningsfull tycker jag.

I den vanliga kritikpoolen så är det inte meningen eller önskvärt att de som kommenterar diskuterar sinsemellan. Ibland så blossar det ju upp diskussioner kring en bild, och då vore ju en sån bild perfekt att kunna plocka in i diskussionspoolen. Som det är nu så utnyttjas inte diskussionsmöjligheten som det verkar som och därmed känns det hela lite "meningslöst" som diskussionspool betraktat.

Förresten, det här med typ av diskussioner igen:

Det ska handla om innehållet i bilden va?
Eller "kan man" dra igång en disussion om ljusättning?

hmmm, tänkte just posta nedanstående inlägg, men insåg att det jag egentligen svamlar om ju är vanliga forum trådar, men kompletterade med en bild som någon annan lagt upp här på fotosidan.
Är det inte det vi egentligen är ute efter?
Inte en bildpool.
Utan ett vanligt forum helt enkelt, men där bilder kan referas (i lite större format än när man bifogar bilder i de övriga forumen)?
Och som man får vanlig bevakning på etc?

Inlägget jag tänkte posta:
Är inte tanken att underlätta och uppmuntra komunikation mellan de som gör inläggen, istället för att kommentarerna främst riktar sig till fotografen?

Dvs, innehållet kan vara om allt som kan diskuteras runt en bild, men ska väl hållas inom ett "topic", nämligen det topic som sätts av den som initierar diskussionen. Precis som med vanliga trådar i forumet.

Kan man inte se det helt enkelt som en vanlig tråd men där ämnesraden kompletterats med en bild som finns publicerad.

Det förutsätter också att man kan starta flera diskussioner runt samma bild.

Exempel:
Jag ser en bild med en intressant ljussättning som jag skulle vilja använda för min produktfotografering. (Bilden är t ex ett porträtt)
Istället för att skriva en vanlig kommentar under bilden och fråga detta, så startar jag då en bilddiskussion med rubriken "Hur får jag till denna ljussättning?". (I mitt inlägg utvecklar jag naturligtvis frågan).
I diskussionen börjar det snabbt ramla in förslag på hur jag får till liknande ljussättning. Jag gör nya inlägg med följdfrågor typ "vilken utrustning behöver jag då?", etc.

Skulle det fungera med ett vanligt forum, men utökat med möjligheten att referera en bild från annan fotograf så att den visas direkt i tråden (inte bara som en länk)?
Listan på diskussioner i det forumet kanske t o m kunde visa tumnaglar på de bilder som refereras i det första inlägget tillsammans med rubriken.

Ber om ursäkt för mitt svamliga inlägg ovan.

Omformulerat och nu helt etanolbefriat lyder ovanstående inlägg istället:

Går det inte lika bra med vanliga forumtråder utökade med möjligheten att "djuplänka" bilder?

müsli skrev:

Går det inte lika bra med vanliga forumtråder utökade med möjligheten att "djuplänka" bilder?

Det har väl varit på tal innan och jo, det känns ju praktiskt om inte annat.

müsli skrev:

Som nödlösning ja, men man ska tänka på att många fotografer här på FS skyr forum som pesten...

Jag var nyss inne och tittade i bilddiskussionspoolen, och det är ju inte så upphetsande precis.

I den form den har i dag så ser jag två detaljer som jag inte tänkte mig när poolen startade:
-Fotografer som lägger in sin bild är slöa med att delta i diskussionen, många har inte gjort mer än att lägga upp bilden.
-Många bilder som läggs upp är ganska värdelösa ur diskussionssynpunkt, det verkar som att folk tror att bilderna måste vara tagna under ett drogrus för att de ska platsa i poolen, alternativt lägger de upp bilder där för att slippa drunkna i den andra strömmen av bilder.

OK, den sista punkten är diskutabel. Men jag skulle hellre diskutera bilder, och vore det bara lite mer fart på poolen skulle jag vara med och debattera. Men just nu vet jag inte vad man ska skriva där för att få någon respons.

Så, måste något göras? Var kan man diskutera bilder?

kanske det bästa vore ändå att öppna ett nytt forum "bilddiskussion"

kravet är att diskussionen ska utgå från en bild här på fotosidan, inga allmänna diskussioner om bild alltså utan en konkret bild som underlag.

sen tycker jag inte att det ska handla om rent tekniska diskussioner, utan om innehållet i bilden. ljussättning, objektivval, kopieringstekniker etc etc finns det andra trådar för och det behövs mer forum för diskussion om bild tycker jag

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar