Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilddiskussion

Produkter
(logga in för att koppla)
Mari Lo skrev:
"Senaste bildkommentarer" och "Alla nya bilder" är ett sätt att hitta för tillfället aktiva medlemmar... och den just nu pågående bilddiskussionen...

Jag tycker det vore synd att stänga dessa vägar in till bilder.

Ingen vill väl stänga "Lista senast inlagda" i forum (?)

Aktiva medlemmar hittar man på Fotografer -> Inloggade medlemmar.

Bilddiskussion kommer det en pool för (som Christer lovat).

Om alla låg och lurade i "Senaste bildkommentar" och väntade på att någon annan ska ta initiativ skulle det inte hända mycket här... Och det kanske är just därför det inte sker så mycket för oss som lägger bilder i poolerna - om ingen tar initiativet och ger en första kommentar få vi aldrig någon (vilket tyvärr händer väldigt ofta).

Upploggade medlemmar är inte samma sak som aktiva medlemmar...

Jag hör till dem som efter en tid har valt att vara osynlig - inte för att jag har något emot att folk vet om jag är upploggad utan för att jag blev väldigt stressad av att se alla som tittar på bilder utan att skriva... Jag har inget emot att folk tittar - bara jag slipper grubbla över varför de inte skrev något... såna som jag finns alltså inte på den listan...

(kanske det skulle vara en idé att kunna välja olika grader av "osynlighet")

För mig är det växlingen mellan olika sökvägar som är intressant...

I "senaste bildkommentarer" behöver jag inte ladda upp varenda bild utan kan ändå följa vad som sägs... jag kan kolla vad folk skriver om olika bilder... både sådana som jag själv skrivit till och sådana som inte alls intresserar mig... Där finns en närvaro som jag gillar...

Så växlar jag till "Alla nya bilder" och ser om det kommit upp något nytt som jag känner för att kommentera...

Jag har också valt att lägga ett bokmärke utifrån "sök bilder" på bildkategorier som intresserar mig... Ser om jag missat något som fångar mitt intresse...

Bläddrar bland inloggade medlemmar och öppnar deras album... hittar äldre bilder... några som redan har många kommentarer men ibland också "fynd"...

*

Jag har inget emot att det blir förändringar men vill gärna berätta hur och varför jag gör som jag gör (jag har ingen aning om ifall mitt sätt att bläddra är representativt) - men det kanske kan vara ett stöd för beslut om vilka förändringar som kan gynna fotosidans utveckling.

Mari Lo skrev:
Upploggade medlemmar är inte samma sak som aktiva medlemmar...

Jag hör till dem som efter en tid har valt att vara osynlig - inte för att jag har något emot att folk vet om jag är upploggad utan för att jag blev väldigt stressad av att se alla som tittar på bilder utan att skriva... Jag har inget emot att folk tittar - bara jag slipper grubbla över varför de inte skrev något... såna som jag finns alltså inte på den listan...

(kanske det skulle vara en idé att kunna välja olika grader av "osynlighet")

För mig är det växlingen mellan olika sökvägar som är intressant...

I "senaste bildkommentarer" behöver jag inte ladda upp varenda bild utan kan ändå följa vad som sägs... jag kan kolla vad folk skriver om olika bilder... både sådana som jag själv skrivit till och sådana som inte alls intresserar mig... Där finns en närvaro som jag gillar...

Så växlar jag till "Alla nya bilder" och ser om det kommit upp något nytt som jag känner för att kommentera...

Jag har också valt att lägga ett bokmärke utifrån "sök bilder" på bildkategorier som intresserar mig... Ser om jag missat något som fångar mitt intresse...

Bläddrar bland inloggade medlemmar och öppnar deras album... hittar äldre bilder... några som redan har många kommentarer men ibland också "fynd"...

*

Jag har inget emot att det blir förändringar men vill gärna berätta hur och varför jag gör som jag gör (jag har ingen aning om ifall mitt sätt att bläddra är representativt) - men det kanske kan vara ett stöd för beslut om vilka förändringar som kan gynna fotosidans utveckling.

Vilket betyder (om detta är representativt, och det tror jag det är) att vi som flitigt använder pooler har inte en suck att få en kommentar.

I rest my case.

Men vad ska du ha kommentarer till, och hur önskar du att kommentarerna ska vara?
Det finns ju fler sätt att göra reklam för sig, tex genom att skriva mycket i forumen, eller kommentera andras bilder.

Man kan tom be någon om kommentarer, om du hittar någon som verkar ge kloka kommentarer så är det bara att fråga.

Tomasz skrev:
Men vad ska du ha kommentarer till, och hur önskar du att kommentarerna ska vara?

Nu kliar det i sarkasmnerven, men jag ska vara tillbakahållsam: Om jag inte har missuppfattat något så är tanken med Fotosidan att man lägger upp bilder för att får kritik (positiv och negativ) i syfte att man ska bli en mer erfaren och kanske bättre fotograf.

Det finns ju fler sätt att göra reklam för sig, tex genom att skriva mycket i forumen, eller kommentera andras bilder.

Man kan tom be någon om kommentarer, om du hittar någon som verkar ge kloka kommentarer så är det bara att fråga.

Vilket också är de enda metoder jag får kommentarer på idag.

Men tanken med kritikpoolerna är att man explicit ropar "HÄR - TITTA HÄR. HÄR ÄR EN BILD SOM JAG PRIMÄRT VILL VETA HUR JAG KUNDE GJORT BÄTTRE.". Om det inte fungerar är det ett allvarligt problem...

OK, jag ser FS mer som en fotoklubb där man givetvis får explicit kritik. Men för mig behöver det inte vara så precist, att någon bara tänker till eller flummar runt en bild är också givande -liksom den här diskussionen är.

Hmmm, det kanske är det som är grejjen. Olika medlemmar har olika förväntningar på Fotosidan.

Over and out.

(Tack för KONSTRUKTIV kommentar förresten :))

Tomasz skrev:

Det här är väl lite av pudels kärna. Det handlar ju främst att utveckla sitt eget fotande och förhoppningsvis även kunna bidra till andras utveckling. Problemet nu är att mycket bra försvinner i mängden. Risken är uppenbar att de som tar lite orginella bilder ger upp och söker sig andra vägar att nå ut med sina bilder. Kvar blir vi andra som skrubbar varandra på ryggen och tittar på varandras vykort.

Ja, eller så stannar man kvar och kämpar. Det är ju inte svårare än att lägga upp sina originella bilder. Vill man kämpa lite mer så kan man fara omkring i forum och pooler och lufta sina åsikter.

Vilka "andra vägar" finns det? Jag är fullt nöjd med den exponering mina bilder får här, men vill gärna hitta bra inspirationskällor.

jkene skrev:
Vilket betyder (om detta är representativt, och det tror jag det är) att vi som flitigt använder pooler har inte en suck att få en kommentar.

Jo, det har du visst det... dels så dyker dina poolbilder upp bland "alla nya" och så dyker de upp i "senaste bildkommentarer" och så syns det om du är aktiv och då hittas du och dina bilder den vägen...

Vitsen med mitt inlägg var inte att redogöra exakt för något schema som jag följer utan mer ge en bild av att det är just mångfalden i sökvägarna som är intressant...

Jag har ännu många fler sökvägar... läser forum och kollar profiler på sådana som är aktiva där... följer några enskilda medlemmar som intresserar mig som personer...

OCH

...kollar nya poolbilder!

Den sökväg som väsentligen skiljer sig från de andra är "Senaste bildkommentarer" - för att jag inte behöver ladda upp bild för bild för att se hur diskussionen går...

Hoppas jag var tydligare nu... :`) Mari Lo

För att kunna skapa Bilddiskussionspoolen skulle jag behöva lite hjälp med att formulera dess regler och beskrivning. Det måste framgå kort men tydligt att detta är en pool med annan inriktning på kommentarerna än "klassisk bildkritik"

Fn kommer man bara kunna lägga in egna bilder; jag får svårt att hinna med att man skall kunna lägga in en annans bild - kanske blir det av i juli dock.

Det vore bra om den som lägger upp en bild också drar igång diskussionen med lite substans. Jag menar inte att det ska vara djuplodande och fint språk, utan att det ska vara något mer än "Vad tycker ni om den här".
Det får gärna likna lite brainstorming runt en bild, behöver inte vara analytiskt och *absolut* inte pixelgranskande.

Formuleringsförslag:
Bilddiskussionspoolen är till för att stimulera tänkandet runt en bild. Här är det inte primärt att bedöma bildens tekniska eller konstnärliga kvalité, så om du BARA har sådana kommentarer är det bättre att ge dem utanför denna pool.
Givetvis kan man inte undgå att ha teknik och utförande i tankarna när man betraktar en bild, så det är inte förbjudet att skriva om det, men försök minimera det. Skriv i stället fritt vad du tänker om det du ser. Hur skulle det kännas om det var verklighet och inte en bild?

Du som lägger in en bild här har det största ansvaret att få igång en diskussion om den. Om du inte kan skriva något om bilden så är det inte större chans att andra kan det. Du kan alltid skriva om hur det gick till och hur det var när du tog bilden. Reflektioner som du gör när du tittar på bilden eller minnen som den väcker. Det kan kännas lite utlämnande att skriva sådant, men i och med att du har lagt bilden på fotosidan så har du redan lämnat ut en del av dig själv.

-OK, det blev lite långt, men man kanske kan använda delar av det.

Skitsvårt att formulera..

Lite av det Tomas skrev i förslagt skulle jag vilja ha bort. Jag vill absolut inte att det ska vara krav om att skriva egna tankar. I vissa fall kan det leda in betraktaren på tankar som inte skulle uppstått annars och just det tror jag inte alltid är bra. Tycker det kan få vara frivilligt.

Jag är inte pigg nog att formulera bra i kväll men något åt detta hållet vad gäller innehåll är vad jag önskar..

Formuleringsförslag: (med första stycket "stulet" och modifierat från Tomas.)
Bilddiskussionspoolen är till för att stimulera tänkandet runt en bild och de känslor den väcker. Här är det inte primärt att endast bedöma bildens tekniska eller konstnärliga kvalité, så om du BARA har sådana kommentarer är det bättre att ge dem utanför denna pool.

Det är tillåtet att diskutera fritt om associationer och känslor som bilden skapar och det är också fullt tillåtet att ifrågasätta tidigare åsikter i diskussionen.
Vi föreslår att ni lägger in bevaka kommentarer på de bilder ni väljer att diskutera.
(sista meningen är bara aktuell om det inte går att lägga in bevakning automatiskt så diskussionen kan följas ändå. Det hade ju varit klart bäst.)

Bra förslag Lotta!
Vi tycker olika om att skriva egna tankar, men jag är så inne på att få igång själva diskussionen så jag kan nästan KLÄMMA på folk för att få dem att öppna munnen -eller vad de nu ska göra.

Det skulle tom kunna stå "Vi uppmuntrar att diskutera fritt om associationer och känslor som bilden skapar"...

Tomasz skrev:
Bra förslag Lotta!
Vi tycker olika om att skriva egna tankar, men jag är så inne på att få igång själva diskussionen så jag kan nästan KLÄMMA på folk för att få dem att öppna munnen -eller vad de nu ska göra.
Oki, jag sitter också och suktar efter poolen.
Har t o m en bild på lager som jag kan tänka mig kasta in direkt den är igång.
Och bara det inte blir tvång på att beskriva något kan jag lova dig att jag skriver minst fem ord vid uppladdningen iaf;)

(Fast sen ser jag ännu mer fram mot den dagen Christer får tid att fixa en för andras bilder. Men den som väntar på något gott..)

Det skulle tom kunna stå "Vi uppmuntrar att diskutera fritt om associationer och känslor som bilden skapar"...

Så här typ? (Lade till en mening om fotografens ansvar också..)

Formuleringsförslag:
Bilddiskussionspoolen är till för att stimulera tänkandet runt en bild och de känslor den väcker. Här är det inte primärt att endast bedöma bildens tekniska eller konstnärliga kvalité, så om du BARA har sådana kommentarer är det bättre att ge dem utanför denna pool.

Vi uppmuntrar er att diskutera fritt om associationer och känslor som bilden skapar och det är också fullt tillåtet att ifrågasätta tidigare åsikter i diskussionen.

Fotografer som lägger in sina bilder i denna pool har ett ansvar att följa diskussionen.

Vi föreslår att ni lägger in bevaka kommentarer på de bilder ni väljer att diskutera.
(sista meningen är bara aktuell om det inte går att lägga in bevakning automatiskt så diskussionen kan följas ändå. Det hade ju varit klart bäst.)

Toppen. Någon/några som känner för att vara poolvärdar?

Det är inget ansvarstungt; det ger befogenhet att plocka bort både bilder och kommentarer lagda i poolen utifall man tycker de inte passar in.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar