Annons

Bilddiskussion

Produkter
(logga in för att koppla)
ariadne skrev:
kanske det bästa vore ändå att öppna ett nytt forum "bilddiskussion"

kravet är att diskussionen ska utgå från en bild här på fotosidan, inga allmänna diskussioner om bild alltså utan en konkret bild som underlag.

sen tycker jag inte att det ska handla om rent tekniska diskussioner, utan om innehållet i bilden. ljussättning, objektivval, kopieringstekniker etc etc finns det andra trådar för och det behövs mer forum för diskussion om bild tycker jag

Jag vill gärna ha kodnickrarens feedback först. Det vore synd om det blev ännu en urvattnad variant av en bra originalidé (att andra kan lägga en bild i bilddiskussionspoolen). Jag förstår heller inte varför man ska begränsa vad som diskuteras - om folk vill diskutera tekniken är det väl bra och utvecklande för dom som för diskussionen.

jkene skrev:
Jag vill gärna ha kodnickrarens feedback först. Det vore synd om det blev ännu en urvattnad variant av en bra originalidé (att andra kan lägga en bild i bilddiskussionspoolen). Jag förstår heller inte varför man ska begränsa vad som diskuteras - om folk vill diskutera tekniken är det väl bra och utvecklande för dom som för diskussionen.

jo, det känns roligt att puscha för poolerna helt klart. så att man får en rejäl bredd där.

och jag förstår inte nackdelen med att begränsa.
forum för tekniska frågor finns ju redan som jag ser det. finns ingen anledning att öppna ett till sånt tycker jag.

ett forum för i princip helt öppna diskussioner om vad som helst känns inte lika intressant för MIG iallafall. då blir det som alla forum ihopslagna till ett och det ser jag inte riktigt meningen med

tanken med olika forum är just att begränsa dem så att allt inte ligger under ett och samma forum.

så ser jag det iallafall

ariadne skrev:
jo, det känns roligt att puscha för poolerna helt klart. så att man får en rejäl bredd där.

och jag förstår inte nackdelen med att begränsa.
forum för tekniska frågor finns ju redan som jag ser det. finns ingen anledning att öppna ett till sånt tycker jag.

ett forum för i princip helt öppna diskussioner om vad som helst känns inte lika intressant för MIG iallafall. då blir det som alla forum ihopslagna till ett och det ser jag inte riktigt meningen med

Men grejen är att jag på förhand inte vet vad jag vill diskutera med fotografen. I bland när jag ser en bild vill jag veta vilken utrustning/kamerainställningar fotografen har haft, ibland vill jag veta hur han/hon har tänkt, och ibland vill jag öppna för en tolkningsdiskussion eller en diskussion om alternativ. Idag måste jag bevaka dom bilder jag har kommenterat för att få svar på enkla frågor, och generella diskussioner kan inte föras alls. Forum är en nödlösning eftersom många fotografer inte befattar sig med det pga av den ibland råa tonen och låga kvaliteten på inläggen (tyvärr).

jkene skrev:
Men grejen är att jag på förhand inte vet vad jag vill diskutera med fotografen. I bland när jag ser en bild vill jag veta vilken utrustning/kamerainställningar fotografen har haft, ibland vill jag veta hur han/hon har tänkt, och ibland vill jag öppna för en tolkningsdiskussion eller en diskussion om alternativ. Idag måste jag bevaka dom bilder jag har kommenterat för att få svar på enkla frågor, och generella diskussioner kan inte föras alls. Forum är en nödlösning eftersom många fotografer inte befattar sig med det pga av den ibland råa tonen och låga kvaliteten på inläggen (tyvärr).

om det är en diskussion med fotografen du är ute efter, ligger det då inte nära till hands att maila vederbörande?

om inte så finns det ju redan flera forum där frågor och undringar kring det tekniska borde passa in. där kan man lägga in sin undran och även ref. till en bild om man vill.

inte mer uttrymme för teknik tycker jag. nu är det dags att begränsa åt andra hållet. precis som det finns rena teknikforum så kan det väl få finnas rena diskussionsforum där fokus ligger på annat än teknik?

Och hur får fotografen veta att den ligger där (om han/hon ens är intresserad av att göra inlägg där)?

jkene skrev:
Och hur får fotografen veta att den ligger där (om han/hon ens är intresserad av att göra inlägg där)?

jag förstår inte varför funktionen " mölighet att lägga in en annans bild - personen blir informerad om detta - starta en diskussion som är öppen för alla"
är nödvändig eller ens bättre än de forum som redan finns, för rent tekniska frågor.

men uppenbarligen så är denna funktionen bättre än de funktioner som redan finns för tekniska frågor och då blir det självklart en vinst och även meningsfullt.

något forum eller plattform eller pool eller vad det nu blir finns för att diskutera bildens innehåll finns däremot inte alls idag vad jag vet. moral och etik finns, men det är ju bara en gren i det hela.

där kan jag därför lättare se att konceptet " lägg upp en annans bild - fotografen informeras - starta diskussion som är öppet för alla" känns väldigt lämpligt när man ska snacka bild. det är bra med konkreta bildexempel när man ska diskutera

För mig spelar det egentligen ingen roll om diskussionen ligger i ett forum dit man får/kan länka in fotografers bilder eller i en egen pool som det gör nu, sålänge det blir en levande diskussion kring bilden.

Lotta frågade för nån sida sen om poolen som den ser ut idag är ett hopplöst fall tills dess att koden är snickrad så att det går att lägga in andras bilder och jag tror inte det. Jag tror fortfarande att det blir bättre när man kan lägga in andras bilder, men det borde gå att få fart på poolen som den ser ut nu med.

Några förslag:

Minska antalet bilder i poolen. Max 15 bilder åt gången. Om en bild inte väcker diskussion inom en vecka åker den ut. Bilderna som saknar en 'diskussionsöppnande kommentar' tas bort ur poolen.

Jag tror att det skulle skapa en tightare pool där det känns mer meningsfullt att skriva inlägg.

/Maria

Så när en bild fått ett antal diskussioner åker den ut, och kan inte diskuteras mer? Egentligen är det väl inflödet av "odiskutabla" bilder ni vill dra ner?

Om det ligger 15 bilder inne kan alltså inte fler komma in, forumvärden måste ta bort en äldre först?

En variant är att forumvärden får godkänna alla bidrag, möjligen med en maxgräns så det inte kommer in för mycket i godkännandekön.

Man jag tror en förtydligandde av beskrivningen skulle göra mycket, nu får man intrycket att alla bilder är OK - man uppmanar att associera och ge spontan reaktion, men det är ju alla nyfikna på att höra om sin bild och då platsar ju allt - solnedgångar, katter...

Och lägg in det där med att man måste öppna med ett eget inlägg, sedan kan poolvärden kan precis som idag radera det som inte passar in.

Betyder det att vi under överskådlig framtid inte kommer att ha möjlighet att kasta in andras bilder i en diskussionspool?

Definiera "överskådlig framtid" tack :)

Jodå det kommer, det är inget stort tekniskt hinder - mest en utökning av rättighetskontrollerna - och en del testande. Jag lovar kika på det snarats.

Men även om man har den funktionen krävs ju strikta regler för vad som får stoppas in, och en aktiv poolvärd. Så vad jag menade var att detta arbete ooch ev omformulering/skärpning av reglerna kan man påbörja redan nu.

Notera att fler kan vara "bisittare" till poolvärden och hjälpa till med denna moderering, allt arbete behöver inte ligga på en person.

Låter bra. Det känns dock som en hel del manuellt arbete tillfaller poolvärden (och eventuella hjälpnissar) och kanske en del godtyckliga beslut om man också ska begränsa till max 15 bilder. Är det inte enklare om

- Ingen inledande kommentar = ut inom 24 timmar.
- Inga kommentarer alls = ut efter 72 timmar (eller nått sånt).

Om man utgår från dom bilder som ligger i poolen idag betyder det att den blir betydligt mindre.

/K

("Överskådlig framtid" = "den period som löper från och med nu fram till den punkt jag hunnit glömma vad det hela handlade om". Med stigande ålder blir således denna period kortare och kortare :))

clindh skrev:
Man jag tror en förtydligandde av beskrivningen skulle göra mycket, nu får man intrycket att alla bilder är OK - man uppmanar att associera och ge spontan reaktion, men det är ju alla nyfikna på att höra om sin bild och då platsar ju allt - solnedgångar, katter...

Och lägg in det där med att man måste öppna med ett eget inlägg, sedan kan poolvärden kan precis som idag radera det som inte passar in.
Mmm, en ny beskrivning. En sån kan ju tänkas på med förtydligande om öppnande inlägg, men frågan om öppnande inlägg är om det egentligen är det viktiga. Ledande öppningar skulle kanske kunna ta bort en hel del av eget associerande och tänk.

Jag är för att minimera antalet bilder. Godkännande vetesjutton. Det vore kanske intressant men ack så svårt för de som skulle godkänna.
Jag är ju poolvärd och tyvärr är jag också väl medveten om att jag kanske tog mig vatten över huvudet om godkännanden och sånt som kräver mycket tid ska till, ens om fler arbetar på det. Jag skulle inte kunna hinna sånt alls tror jag men om andra är intresserade av att göra det kanske ny poolvärd kunde komma till också?.

Det jag skulle kunna hinna med att sålla rejält i poolen och att tänka på ny beskrivning och att i framtiden ha koll på vad som läggs in.

Hur ok är det att jag sållar sånt som inte kommenterats, sånt som inte beskrivits varför det lagts där o.s.v nu? Är det ok att göra då de lagts upp under nuvarande beskrivnings tid?
Mail med upplysning kunde skickas ut till borttagna isf.

förslag på definition
(spontant skriven rakt upp och ner);

ibland uppkommer diskussioner under bilder. bilden kan beröra ett känsligt ämne, bilden kan väcka reaktioner, bilden kan få en känna /tänka något speciellt, bilden kan väcka en fråga osv. dessa diskussioner uppmuntras inte att föras under bilderna i kritikpoolerna. det är dessa bilder och diskussioner som är tänkta att det ska finnas plats för här. att man sinsemellan kan bolla tankar kring bild där en specifik bild ligger till grund för diskussionen.

lägg upp en bild med viljan och syftet att få igång en diskussion om någonting. inte för att få tankar och åsikter i största allmänhet på din bild ifrån var och en.
formulera därför en fråga/ett påstående när du laddar upp bilden

förnärvarande kan man endast lägga in sina egna bilder, men i framtiden så kommer det vara andras bilder man lägger upp som "underlag" för diskussion.

Skitbra ju:)

Oj!
Satt just och skrev (som jag sade i andra tråden) men du var snabbare och det här tycker jag vid första kollen ser toppenbra ut!
Lägger min text åt sidan och drar en kopp te, sen läser jag om både din och min påbörjade.
Tror dock din är så bra att inget mer behöver in egentligen. Eller?

lottae skrev:
Mmm, en ny beskrivning. En sån kan ju tänkas på med förtydligande om öppnande inlägg, men frågan om öppnande inlägg är om det egentligen är det viktiga. Ledande öppningar skulle kanske kunna ta bort en hel del av eget associerande och tänk.

om det vore en assosiationspool så hade jag förstått tänket. då är det bra att hålla saker öppna. men när det gäller diskussion så känner jag nog tvärtom.

tala klarspråk känner jag. precis vad du tänker och tycker och känner.

så att man kan replikera på det.

ariadne skrev:
om det vore en assosiationspool så hade jag förstått tänket. då är det bra att hålla saker öppna. men när det gäller diskussion så känner jag nog tvärtom.

tala klarspråk känner jag. precis vad du tänker och tycker och känner.

så att man kan replikera på det.
Jo, jag är med på det nu. Har tänkt lite och öppningen behöver ju inte vara som en hel bok heller egentligen, men några rader kanske är rätt.
Tror nog också det kommer bli intressantare om fotograferna själva tänker till och beskriver varför de lägger in den vid uppladdning alltså, men behövde tänka längre än er andra för att förstå det..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar