ariadne
Aktiv medlem
clindh skrev:
Kanske det skulle funka bättre om man inte kunde lägga in egna bilder; utan plockade in någons bild man ville diskutera runt.
Det tror jag.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
clindh skrev:
Kanske det skulle funka bättre om man inte kunde lägga in egna bilder; utan plockade in någons bild man ville diskutera runt.
clindh skrev:
Jo det kräver ju att folk vill diskutera något själva också - inte bara läsa andras diskussioner...
Kanske det skulle funka bättre om man inte kunde lägga in egna bilder; utan plockade in någons bild man ville diskutera runt. Håller med om att det är svårt att börja diskutera någonting alls om många av de bilderna som lagts in - man orkar inte dra igång en "varför säger inte denna bilden mig någonting (heller)" på varje sådan bild.
Sedan tycker jag iofs inte poolen skall vara primärt för bildtolkning och associationer; då skall vi kalla den något mer specifikt som "Din tolkning" tex?
Har ni förslag på alternativa formuleringar av "reglerna" och poolbeskrivningen så varsågod; poolen har växt fram genom diskussioner i denna forumtråd och inget är skrivet i sten.
Tomasz skrev:
Jag tror också det. När man ska välja bland sina egna bilder känns det som att man har så lite att välja bland jämfört med alla bilder här på FS.
Man kan ju också fråga sig om poolen behövs eftersom den är "stendöd". Det kanske speglar bildintresset här på FS, vilket vore synd.
Nej, det har du rätt i. Jag utgår kanske för mycket från min "dröm" om poolen.ariadne skrev:
Men att man utesluter det tekniska och uppmuntrar till kommentarer kring innehållet, tankar och känslor, innebär ju inte att det blir diskussion..
clindh skrev:
Jo det kräver ju att folk vill diskutera något själva också - inte bara läsa andras diskussioner...
Kanske det skulle funka bättre om man inte kunde lägga in egna bilder; utan plockade in någons bild man ville diskutera runt. Håller med om att det är svårt att börja diskutera någonting alls om många av de bilderna som lagts in - man orkar inte dra igång en "varför säger inte denna bilden mig någonting (heller)" på varje sådan bild.
Sedan tycker jag iofs inte poolen skall vara primärt för bildtolkning och associationer; då skall vi kalla den något mer specifikt som "Din tolkning" tex?
Har ni förslag på alternativa formuleringar av "reglerna" och poolbeskrivningen så varsågod; poolen har växt fram genom diskussioner i denna forumtråd och inget är skrivet i sten.
Anders Östberg skrev:
Jag tror man lika gärna kunde diskutera bilder i ett speciellt forum istället för den här poolen, där finns ju allt stöd som gör det enklare att följa en diskussion.
Anders Östberg skrev:
Har faktiskt rätt svårt för detta resonemang... du (och andra) har alltså redan bestämt vad som är bra och vad som är "mediokert". Ska bara redan högkvalitativa bilder finnas här? Nybörjaren har ingen plats här då. Syftet med Fotosidan är väl inte i första hand att du ska hitta bilder du gillar, utan snarare att alla bildskapare ska få kritik och utvecklas med hjälp av detta?
En annan fundering kring poolidén, jag tycker det är ett bra grepp, enda tveksamheten är att kunna starta diskussioner kring någon annans bild. Jag skulle i alla fall först vilja kontakta bildägaren och se om han eller hon är intresserad av detta.
Anders Östberg skrev:
Om alla vore helt ärliga så visar man förstås ofta upp en bild därför att man är stolt eller glad över sitt verk och vill få en kvittens på att andra också gillar det. Då blir det svårt att inte få en koppling mellan bild och person när kritiken ska tolkas.
Det är svårt att ge och ta kritik, inte minst här i Sverige där man knappt kan säga något personligt till en okänd människa utan att ögonbrynen åker upp.
Det är en konst att formulera sig i skrift också så att man är konstruktiv men inte provocerande. Det handlar ju mycket om tycke och smak, inte om absoluta värden. Jag försöker använda formuleringar av typen "i min smak", "jag tycker" osv, snarare än säkrare påståenden. Jag har ingen sanning, bara min egen åsikt.
Anders Östberg skrev:
Jag är tveksam till att det skulle ha någon betydelse vem som startar diskussionen.