Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilddiskussion

Produkter
(logga in för att koppla)
clindh skrev:
Jo det kräver ju att folk vill diskutera något själva också - inte bara läsa andras diskussioner...

Kanske det skulle funka bättre om man inte kunde lägga in egna bilder; utan plockade in någons bild man ville diskutera runt. Håller med om att det är svårt att börja diskutera någonting alls om många av de bilderna som lagts in - man orkar inte dra igång en "varför säger inte denna bilden mig någonting (heller)" på varje sådan bild.

Sedan tycker jag iofs inte poolen skall vara primärt för bildtolkning och associationer; då skall vi kalla den något mer specifikt som "Din tolkning" tex?

Har ni förslag på alternativa formuleringar av "reglerna" och poolbeskrivningen så varsågod; poolen har växt fram genom diskussioner i denna forumtråd och inget är skrivet i sten.

Kanske vore en väg att det är öppet både för egna bilder och att lägga in andras bilder?

Hursomhelst; Det känns rimligt att när man lägger upp en bild så ska man skriva antingen ett/flera påstående eller fråga/or, som liksom öppnar upp för debatt. Annars blir det lite som att skriva "veganism" i forumet och inget mer.

Jag känner mig också kluven inför om det är en diskussionspool eller om det är en "tolka-bilden-pool"

Kanske man bör reda upp det först

Jag tror också det. När man ska välja bland sina egna bilder känns det som att man har så lite att välja bland jämfört med alla bilder här på FS.

Man kan ju också fråga sig om poolen behövs eftersom den är "stendöd". Det kanske speglar bildintresset här på FS, vilket vore synd.
Men jag tror egentligen inte det, snarare behöver folk vänja sig vid nya saker. De diskussioner som varit tycker jag bär drag av de vanliga kommentarerna. Inte alls som det kan bli i forumen med hejdlöst skämtande och djup osämja om vartannat.
Edit: För långsam igen, det här var alltså svar på Annas förra kommentar.

Tomasz skrev:
Jag tror också det. När man ska välja bland sina egna bilder känns det som att man har så lite att välja bland jämfört med alla bilder här på FS.

Man kan ju också fråga sig om poolen behövs eftersom den är "stendöd". Det kanske speglar bildintresset här på FS, vilket vore synd.

Kanske lägger man in bilder när man vill ha kommentarer som inte rör det tekniska. Man kanske vill höra andra saker om sin bild. Men att man utesluter det tekniska och uppmuntrar till kommentarer kring innehållet, tankar och känslor, innebär ju inte att det blir diskussion..

Att själv inleda diskussionen med en egen text är ju valfritt. Men om man ska lägga in andras bilder tycker jag det är mer nödvändigt. Min första fråga -om någon annan lade in en av mina bilder utan text- skulle bli "Varför har du lagt in min bild?", och det momentet kan man ju bespara sig.

ariadne skrev:
Men att man utesluter det tekniska och uppmuntrar till kommentarer kring innehållet, tankar och känslor, innebär ju inte att det blir diskussion..
Nej, det har du rätt i. Jag utgår kanske för mycket från min "dröm" om poolen.

Jag tror att tillgängligheten till text/bild är ett av problemen.

Skulle det inte vara idé med en "snabbknapp" - Senaste Bilddiskussion - (typ "Senaste Bildkommentarer") för poolen? Så att man fick upp en lista med tumnaglar och texten bredvid.

Då skulle man inte behöva klicka upp varenda bild flera gånger för att kunna följa en diskussion. Bilden har man ju redan sett.

Att läsa andras "provokationer" och "skämtsamheter" skulle kanske också locka in fler i diskussion kring en viss bild som man från början inte tyckte något särskilt om.

clindh skrev:
Jo det kräver ju att folk vill diskutera något själva också - inte bara läsa andras diskussioner...

Kanske det skulle funka bättre om man inte kunde lägga in egna bilder; utan plockade in någons bild man ville diskutera runt. Håller med om att det är svårt att börja diskutera någonting alls om många av de bilderna som lagts in - man orkar inte dra igång en "varför säger inte denna bilden mig någonting (heller)" på varje sådan bild.

Sedan tycker jag iofs inte poolen skall vara primärt för bildtolkning och associationer; då skall vi kalla den något mer specifikt som "Din tolkning" tex?

Har ni förslag på alternativa formuleringar av "reglerna" och poolbeskrivningen så varsågod; poolen har växt fram genom diskussioner i denna forumtråd och inget är skrivet i sten.

Eftersom jag startade den här tråden vill jag påpeka att det var just det som var tanken från början. Som det blivit nu är det bara en "vanlig" bildkritikpool. Tanken var att man som betraktare av en bild skulle ha ett sätt att kunna dra igång en diskussion om bilden (vad som helst för diskussion) när man har diskussionsämnet i huvudet vilket betyder att när bilden hamnar i diskussionspoolen har den alltid en första kommentar från den som lade in den (här bör det då gå ett automatiskt meddelande till fotografen).

Den första kommentaren är för övrigt då inte från fotografen, och man kan väl förmoda att fotografen gärna vill kommentera tillbaka vilket innebär att bilden snart har två kommentarer och förutsättningen för en diskussion är bättre.

Och på samma sätt som när man skriver inlägg i forum borde alla som lägger en kommentar automatiskt få en bevakning.

Jag tror man lika gärna kunde diskutera bilder i ett speciellt forum istället för den här poolen, där finns ju allt stöd som gör det enklare att följa en diskussion.

Anders Östberg skrev:
Jag tror man lika gärna kunde diskutera bilder i ett speciellt forum istället för den här poolen, där finns ju allt stöd som gör det enklare att följa en diskussion.

Se inlägg No 2 i denna tråd :)

Anders Östberg skrev:
Har faktiskt rätt svårt för detta resonemang... du (och andra) har alltså redan bestämt vad som är bra och vad som är "mediokert". Ska bara redan högkvalitativa bilder finnas här? Nybörjaren har ingen plats här då. Syftet med Fotosidan är väl inte i första hand att du ska hitta bilder du gillar, utan snarare att alla bildskapare ska få kritik och utvecklas med hjälp av detta?

En annan fundering kring poolidén, jag tycker det är ett bra grepp, enda tveksamheten är att kunna starta diskussioner kring någon annans bild. Jag skulle i alla fall först vilja kontakta bildägaren och se om han eller hon är intresserad av detta.

Det verkar som att ett av problemen kring bild kommenterandet är att man samtidigt indirekt kommenterar fotografen. Förutsättningslös kritik - positiv och då framförallt den som är negativ - kanske faktiskt kräver anonymitet i en annonym bildpool där man inte nödvändigtvis skyltar med vem som tagit bilderna. Då skulle ju bilden stå i centrum och inte den som tagit den. Men det är klart att då finns ju ingen "ära" att fördela och då kanske deltagandet i denna typ av verksamhet dramatiskt skulle minska till enbart de som är intresserade av en förutsättningslös bild diskussion. Men ... det vore verkligen inte bra för statistiken, för det skulle ju inte finnas så mycket att hänga upp den på då :).

Om alla vore helt ärliga så visar man förstås ofta upp en bild därför att man är stolt eller glad över sitt verk och vill få en kvittens på att andra också gillar det. Då blir det svårt att inte få en koppling mellan bild och person när kritiken ska tolkas.

Det är svårt att ge och ta kritik, inte minst här i Sverige där man knappt kan säga något personligt till en okänd människa utan att ögonbrynen åker upp.

Det är en konst att formulera sig i skrift också så att man är konstruktiv men inte provocerande. Det handlar ju mycket om tycke och smak, inte om absoluta värden. Jag försöker använda formuleringar av typen "i min smak", "jag tycker" osv, snarare än säkrare påståenden. Jag har ingen sanning, bara min egen åsikt.

Anders Östberg skrev:
Om alla vore helt ärliga så visar man förstås ofta upp en bild därför att man är stolt eller glad över sitt verk och vill få en kvittens på att andra också gillar det. Då blir det svårt att inte få en koppling mellan bild och person när kritiken ska tolkas.

Det är svårt att ge och ta kritik, inte minst här i Sverige där man knappt kan säga något personligt till en okänd människa utan att ögonbrynen åker upp.

Det är en konst att formulera sig i skrift också så att man är konstruktiv men inte provocerande. Det handlar ju mycket om tycke och smak, inte om absoluta värden. Jag försöker använda formuleringar av typen "i min smak", "jag tycker" osv, snarare än säkrare påståenden. Jag har ingen sanning, bara min egen åsikt.

Du har mycket rätt i att Sverige är nog är lite speciellt. För det första så är väldigt mycket "underförstått" i svensk konversation. Man kommenterar ofta bara det som inte är underförsått. Är man invandrare eller socialt obegåvad och inte förstår vad som är underförstått så kan det inte vara lätt. Just detta kan nog förklara att det kan bli lite kargt i jämförelse med när exv. amerikaner är inblandade.

Det är väl kanske bara finnarna som är mer karga än oss. (Det är nästan obegripligt två av världens minst sociala och verbala folk är ledande på mobiltelefoni.) Amerikaner däremot är ofta väldigt mångordiga och kommenterar även det underförstådda med en svada som är oss helt främmande. Ju fler ord ju bättre. Där är det ofta svårt istället att se nyanserna bland allt som är "so fantastic". Det blir ju inte speciellt utvecklande för nån när det slår över åt andra hållet och det istället går inflation i superlativerna. I värsta fall hamnar man farligt nära hyckleriets gräns.

För att återgå till ursprungsidéen med denna diskussion: möjligheten att diskutera kring bilder kanske det är dags nu att utvärdera Bilddiskussionspoolen. För dom senaste 50 bilderna i den poolen har totalt 38 kommentarer givets, av dessa är det flera bilder som endast har en. Inte mycket till "diskussion".

Som det blivit är detta nu inte mer än en extra bildkritikpool, jag vill återigen lyfta upp urprungsidén - att man som betraktare av en bild kan skicka in bilden i Bilddiskussionspoolen i stället för att fotografen gör det (fotografen ska inte ens ha möjlighet att göra det med sin egen bild). För att glädja dom som inte är intresserade av detta borde det finnas ett attribut när man laddar upp bilden där man får välja om detta skall vara möjligt eller inte (precis som med frågan om bilden skall kunna betygssättas som finns idag).

Håller helt med dig Kenneth att det känns bättre att låta kommentatorer öppna diskussionen istället för att fotografen ska göra det. Det är nog mycket pga detta som poolen är så inaktiv, eftersom det är svårt för en fotograf att driva på en diskussion om sin egen bild.

Kan man inte helt enkelt låta attributet för kommentarsmöjligheten för bilden även styra om den får läggas i diskussionspoolen? (istället för att ha ett separat attribut) Kommentar eller diskussion, samma sak men i utökad form.
Och framförallt: Att den är kritikerinitierad!(precis som Christer funderade i ett tidigare inlägg).

Jag har insett att sannolikheten att jag skulle haka på en diskussion om en bild som fotografen själv startat är ganska liten.
Om någon annan, och därmed mer opartisk, skulle dra igång en tråd är det intressantare att spåna vidare, eller kanske t o m kritisera kritiken. Låter spännande. Vill prova.

Helt enig, bilder som andra dumpat in i poolen skule göra dem betydligt mer intressanta eftersom man då blir nyfiken på varför.

Helgen är räddad Chríster (men den regnar säkert bort ändå) :)

Jag är tveksam till att det skulle ha någon betydelse vem som startar diskussionen. Möjligen skulle deltagandet öka därför att de bilder som diskuteras blir intressantare då det säkert är många (skickliga) fotografer som inte lägger in sina egna bilder för kritik.

Hur ska bildskaparen veta att bilden diskuteras (eller behöver han/hon inte veta det)? Mailnotifiering?

Kan det inte bli en irritation att måsta bemöta kritik på en egen bild som jag inte själv sökt kritik på? Det borde finnas ett sätt att välja bort kritiken.

Senast redigerad av en moderator:
Anders Östberg skrev:
Jag är tveksam till att det skulle ha någon betydelse vem som startar diskussionen.

Är oenig, om bilden läggs in av någon annan än fotografen får den en kommentar redan där (bör vara att krav när den läggs in att en första kommentar, fråga, reflektion, diskussionpunkt skall ges). Fotografen lär inte vara passiv och svarar säkert också. Dvs de flesta bilder lär åtminostone ha två kommentarer initialt. I poolen som den är i dag står de flesta på 0.

Hur fungerar det med notifiering/bevakning av de diskussioner man gjort inlägg i? Får man automatiskt en bevakning på varje bild man kommenterat i diskussionspoolen?
Det är nog en viktig aspekt för att få fart på diskussionerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar